Jak tanio budować zasięg i angażować użytkowników? Jak wprowadzić produkt na rynek? –dla MyLuggage, pierwszej w Europie aplikacji do pakowania się, wybraliśmy platformę thunderclap.it. Po 30 dniach, w jednej chwili dotarliśmy do ponad 720 tys. osób, przenosząc je do naszej kampanii crowdfundingowej.

W tym artykule dowiesz się jak zdobyć duży zasięg niskim kosztem. Odpowiemy na pytanie, jak zostać usłyszanym w mediach społecznościowych, których siła cały czas rośnie.

Na zdjęciu: fragment kampanii MyLuggage w serwisie thunderclap.it

Czym jest thunderclap.it?

Crowdspeakingowa platforma thunderclap.it cieszy się rosnącą popularnością. Jest doskonałym rozwiązaniem poprzedzającym kampanie crowdfundingowe, promocję eventów, launching nowego produktu lub wprowadzanie nowych usług. 

Jeśli chcesz przedstawić swój nowy projekt, platforma thunderclap.it w znacznym stopniu to ułatwi. Jej głównym założeniem jest zbieranie fanów i jak największego zasięgu. Poparcia dla danej inicjatywy udziela się za pomocą własnego konta na Facebooku, Twitterze czy Tumblerze. Zbudowanie odpowiedniego zasięgu umożliwi dotarcie do setek tysięcy, a nawet milionów użytkowników w mediach społecznościowych.

Jak być usłyszanym?

Idea you believe in, when we speak together we can make change happen - obecnie siła mediów społecznościowych jest w tym zakresie nieoceniona. Każdego dnia publikowanych jest 400 mln Tweetów, a postów na Facebooku ponad dwa razy więcej. 

Jak działa platforma?

Zapraszamy znajomych i zainteresowane projektem osoby, aby za pomocą wybranego kanału społecznościowego wsparły projekt. Jeśli zbudujemy odpowiednią rzeszę fanów i zasięg, odpowiednia wiadomość pojawi się wybranego dnia na ich tablicach. W ten sposób wiadomość dotrze do znajomych znajomych, a nawet jeszcze szerzej. Thunderclap.it umożliwia więc rozprzestrzenienie przekazu na naprawdę dużą skalę.

Kampania na platformie może trwać do 60 dni. Do wyboru jest darmowa wersja serwisu, a także 3 opcje płatne. Każda z nich rozszerzona jest o możliwość dodawania większej ilości materiałów promocyjnych oraz większą kontrolę nad kampanią i dodatkowe narzędzia analityczne. 

Dla kogo jest thunderclap?

Jako pierwszy serwisu thundercalp.it użył… Biały Dom. Administracja prezydenta Baracka Obamy wykorzystała narzędzie przy okazji kampanii Fight Gun Violence. Crowdspeaking znajduje jednak zastosowanie nie tylko w przypadku inicjatyw polityczno-społecznych. To także miejsce dla indywidualnych przedsiębiorców, mniejszych i większych grup lokalnych, dużych korporacji czy organizacji pozarządowych. Projekty, które zbudowały duże zasięgi na platformie stworzyli, m.in.

  • Alizia Licht – odpowiedzialnej za komunikację i PR w DKNY, która zorganizowała największą na platformie premierę książki. (zasięg kampanii 8,4 mln osób) 
  • Mozilla Firefox – wprowadzenie nowego mobilnego systemu operacyjnego FirefoxOS (zasięg kampanii 17 003 789 osób)

Siła innowacyjnych pomysłów

Thunderclap.it jest po prostu dobrym rozwiązaniem dla ciekawych pomysłów i inicjatyw. Sam w sobie jest innowacyjnym narzędziem, które może być wykorzystane w projektach z różnych dziedzin, np. ekologii, ochrony zdrowia czy rozrywki. W sumie z serwisu thunderclap.it opublikowanych zostało dotychczas 12 miliardów postów w 283 regionach świata. Wsparcia różnego rodzaju projektom, które pojawiły się na platformie, udzieliło ponad 7 mln ludzi. 

Jak pozyskaliśmy kilkaset tysięcy odbiorców – czyli co należy wiedzieć o thunderclapie?

1. To dobre narzędzie, dzięki któremu możemy kontrolować, kto udzielił nam poparcia. Każda kampania – crowdfundingowa, społecznościowa, musi być poprzedzona odpowiednimi działaniami. Platforma pozwala na zorganizowanie pre-kampanii, która zbiera poparcie wśród znajomych. To, co w niej najlepsze, to łatwe egzekwowanie działań, jednorazowy kontakt, po którym nie należy przypominać o kolejnym kroku w naszych działaniach. Dzięki temu nie musieliśmy zajmować się więc ponownym docieraniem, do osób, które już wcześniej zapoznaliśmy z projektem.

2. Pozyskuj influencerów – to idealne rozwiązanie, jeśli chodzi o zabieganych blogerów. Ze względu na prostotę, ułatwia zaangażowanie wpływowych osób. Nie wymaga ustalania określonego przekazu i jego treści przed dodaniem jej w social media. Dzięki temu udało nam się uzyskać poparcie Jarosława Kuźniara, dziennikarza i touroperatora. Wystarczy jedno kliknięcie, aby poprzeć projekt swoim wizerunkiem, za pomocą swojego profilu, na którym pojawi się automatyczna treść i prosta informacja o projekcie.

3. Go Global – czyli co jest największą przeszkoda w Polsce? Prowadząc naszą kampanię mieliśmy ograniczoną liczbę osób/organizacji/stron o naprawdę dużych zasięgach. Należy wspomnieć, że wsparcia na platformie nie mogą udzielić facebook’owe fanpage’e. Jeśli chodzi o Twitter – w naszym kraju przeważają prywatne konta. Na zachodzie zdecydowanie bardziej popularne są kanały tematyczne (w dużej mierze rozrywkowe), nienależące do prywatnych osób, które podpisują je swoim imieniem i nazwiskiem. Dotarcie do największych graczy w Polsce, jacy udzielają się w tym medium oraz pozyskanie ich wsparcia jest bardzo trudne, często niemożliwe.

Oczywiście pamiętajmy, że narzędzie, jakim jest thunderclap.it jest dla nas stosunkowo nowe i może samo w sobie budzić zainteresowanie i nie można odmówić mu potencjału rozwoju w przyszłości.

4. Ludzie boją się dawać dostęp do swojego Facebooka – tworząc kampanię musicie o tym pamiętać. Zaangażowanie znajomych do projektu nie jest łatwe z kilku powodów. Na początku zderzamy się z szeregiem pytań: co to robi? po co to? czy to samo będzie publikować posty na moim profilu? Tego ostatniego, czyli spamu boimy się najbardziej, tak jak udostępniania swoich danych i łączenia nieznanych stron z kontem na Facebook’u. – trzeba przygotować dobre odpowiedzi, które wytłumaczą cel działania platformy oraz, że publikacja postu jest jednorazowa.

Jak skutecznie opisać projekt

Stoisz przed dylematem, jak przedstawić swój projekt? My postawiliśmy na hasło – „Pierwsza inteligentna aplikacja do pakowania w Europie”. Znalezienie unikatowego elementu Twojego projektu to ważny element przy argumentacji dlaczego warto go poprzeć.

W przedstawieniu pomysłu ważna jest historia – dziś liczy się content. To ona sprawia, że Wasz projekt jest wyjątkowy, nie do powtórzenia i dlatego warto zwrócić na niego uwagę. MyLuggage pochwaliło się wyjątkowymi okolicznościami, jakie dały początek całemu projektowi. Była to grupowa podróż koleją transsyberyjską, na którą każdy ze znajomych spakował się inaczej. Dlaczego? Bo każdy spodziewał się czegoś innego - dostęp do podróżniczych informacji o potrzebnych przedmiotach czy bezpieczeństwie jest często ograniczony, a informacje w Internecie są mało rzetelne.

Jak zostać zauważonym na platformie?

Znajdź cechę, która Cię wyróżnia. W przypadku MyLuggage to, co daje jej przewagę na tle podobnych, anglojęzycznych projektów to zindywidualizowane listy rzeczy do spakowania, kupienia, przygotowania przed wyjazdem lub nabycia na miejscu. Podkreśliliśmy też opcję sprawdzania pogody, limitów bagażowych w zależności od linii lotniczej, przewidywanej wagi bagażu, czy powiadomienia o potrzebnych szczepionkach i informacje na temat wybranych miejsc z zasobów MSZ.

Dlaczego thunderclap.it?

Zależało nam na możliwości szybkiego i darmowego rozgłosu. Nic nie przynosi lepszej rekomendacji i promocji, jak potwierdzana i przekazywana dalej wiadomość, która dodaje wiarygodności. W tym najlepiej sprawdzają się opinie znajomych, których zaangażowanie widzimy na własne oczy. To nowa odsłona marketingu szeptanego. Prowadzi nie tylko do budowania zasięgu, ale i aktywizacji odbiorców. Nowa, ciekawa platforma w połączeniu z aktywnością znajomych, sprawia, że zaangażowanie dalszych odbiorców rośnie.

Kampania na portalu wystartowała 5 lipca i trwała do 1 sierpnia. Już po 3 dniach osiągnęła 100% celu. Aplikacja zebrała ponad pół miliona odbiorców, a dotychczasowe kampanie w języku polskim nie przekroczyły nawet 200 tys. zasięgu.

Zakończenie kampanii MyLuggage na platformie thunderclap.it oznacza start kolejnej – na wspieram.to. Post z taką właśnie informacją zostanie opublikowany jednego dnia, o jednej godzinie na tablicach wszystkich wspierających.

Czy warto?

Chociaż przedstawiony bilans plusów i minusów pozostawia trochę do życzenia, to ma jedną, bardzo silną zaletę. Ciekawe inicjatywy ostatecznie przekonają ludzi. Jeśli przekaz, projekt i cała idea zostanie odpowiednio dobrana i przedstawiona, można zbudować w ten sposób naprawdę duże zasięgi. Oczywiście nie jest to łatwe. Wymaga czasu, dużo pracy i determinacji.

Aleksandra Strzelecka

Szef działu marketingu MyLuggage

Komentarze (0)