Quora.com

Dodane:

Marcin Małecki, MamStartup Marcin Małecki

Udostępnij:

Quora.com to serwis typu Q&A, czyli miejsce w sieci gdzie zadaje się pytania i uzyskuje odpowiedzi.

Quora.com to serwis typu Q&A, czyli miejsce w sieci gdzie zadaje się pytania i uzyskuje odpowiedzi. Dzieło byłych pracowników Facebooka zostało stworzone w 2009 roku, początkowo funkcjonowało wyłącznie w wersji private beta i było określane mianem wewnętrznego forum specjalistów z Doliny Krzemowej.


Start: czerwiec 2010
Kraj: Stany Zjednoczone
Twórcy: Adam D’Angelo, Charlie Cheever

Szersze grono odbiorców mogło zapoznać się z serwisem dopiero w czerwcu 2010 roku. Jest sporo takich stron, czym więc Quora różni się od innych?

Startup rodem z Palo Alto postawił na jakość treści oraz funkcje społecznościowe. Wejść w świat Quory można za pomocą zaproszenia. Serwis jest zintegrowany zarówno z Facebookiem jak i Twitterem. Konta fikcyjne na Quorze są zabronione. Każdy użytkownik występuje tu pod własnym imieniem i nazwiskiem, a jego aktywność podlega ocenie (upvote i downvote), co z pewnością ogranicza ilość bezwartościowego contentu. Informacje w Quorze są podzielone na kategorie tematyczne i dostępne za pomocą wyszukiwarki, która przyspiesza proces dotarcia do pożądanej treści.

Najprościej rzecz ujmując, Quora.com to kopalnia wiedzy na przeróżne tematy, którą kumuluje wyselekcjonowana społeczność.

Komentarze ekspertów:

Artur Sławnikowski, Dige / Zapytaj.com.pl

Podejście Quory do problemu Q&A nie jest niczym nowym, choć pozornie tak to wygląda. Najbardziej istotną różnicą w stosunku to innych, znanych wcześniej platform tego typu jest fakt, że użytkownicy podpisują się pod swoimi wypowiedziami własnym imieniem i nazwiskiem. Jakie ma to implikacje?

Po pierwsze – użytkownik serwisu dobrze się zastanowi zanim napisze coś mogącego negatywnie wpłynąć na jego reputację- tym bardziej, że nie jest to reputacja fikcyjnego, oderwanego od rzeczywistości „konta w serwisie”, jak np. na Yahoo! Answers czy Zapytaj.com.pl. W początkowej fazie rozwoju Quory, kiedy z serwisu korzysta ograniczona liczba osób, skutkuje to wyższą średnią jakością pytań i odpowiedzi.

Po drugie – w serwisie, który jednoznacznie pokazuje kim jest użytkownik wiele pytań nie będzie (prawie) nigdy zadawanych.  Jest wiele rodzajów pytań, które na łamach serwisu Quora praktycznie nie mają racji bytu –  począwszy od problemów zdrowotnych (tzw. „wstydliwe” lub poważne choroby), poprzez pytania dotyczące osób z kręgu bliskich znajomych, a skończywszy na problemach finansowych czy prawnych.

Po trzecie – w tej chwili Quora jest popularna przede wszystkim w środowisku startupowców z Doliny Krzemowej. Treści są wysokiej jakości i są często tworzone przez znanych w środowisku „guru”. Co się jednak stanie z poziomem treści, gdy pytania w tych samych kategoriach zacznie zadawać zwykły Kowalski? Zobaczmy jak zmieniły się wraz z upływem czasu treści w wyspecjalizowanych serwisach Q&A typu stackoverflow.com – większa liczba użytkowników zawsze oznacza spadek średniej jakości treści (co nie ujmuje wcale użyteczności tego typu serwisom).

Podsumowując – Quora udostępnia ciekawe narzędzie do tworzenia i organizacji treści. Wiele z jej zalet wynika ze specyfiki grupy początkowych użytkowników (tzw. early adopters) i ewangelizatorów – początkowo duży odsetek treści ma charakter ekspercki. Część z tych zalet rozmyje się wraz ze wzrostem popularności serwisu.