Kiedy idziesz na swoje i zaczynasz budować startup, z pewnością chcesz szybko zabrać się do pracy i przysłowiowo ubrudzić sobie ręce. Warto się jednak zastanowić, co tak naprawdę chcesz osiągnąć. I najlepiej zrobić to już pierwszego dnia.

Pierwszego dnia powinieneś postawić sobie jasny i klarowny cel, którego osiągnięcie pozwoli Ci stwierdzić czy zmierzasz w dobrym kierunku.

Jeśli budujesz produkt typu SaaS, możesz postawić sobie za cel, że w ciągu najbliższego tygodnia lub dwóch, znajdziesz przynajmniej 20 osób, będących potencjalną grupą Twoich odbiorców i zapytasz ich twarzą w twarz czy korzystaliby z Twojego produktu. Czy zapłaciliby za niego X zł miesięcznie. Dodatkowo możesz sobie założyć, że na Twój formularz na landing pagu zapisze się minimum 100 obcych osób w ciągu pierwszego miesiąca.

Pierwszy dzień warto więc spędzić na rozmowie z innymi ludźmi i weryfikowanie swojego pomysłu. Zdaję sobie sprawę, że pewnie bardzo chciałbyś już zabrać się do pracy (stworzyć stronę, zacząć pisać aplikację), ale gwarantuje Ci, że czas na rozmowy z innymi nie zaliczysz do straconych.

Początkujący przedsiębiorcy mają to do siebie, że nie słuchają tylko działają. Co oczywiście nie zawsze musi być złym wyjściem, ale w końcu nadejdzie ten dzień, kiedy będziesz musiał pokazać swój produkt innym. Co jeśli po miesiącu pracy, ludzie powiedzą Ci, że nie są takim rozwiązaniem zainteresowani, albo, że jest już na rynku konkurencja, której dotąd nie znałeś i nie masz już szans ich dogonić?

Nie bój się mówić o swoich pomysłach. Gwarantuje Ci, że nikt Ci ich nie ukradnie. Każdy startupowiec ma pewnie kilka swoich pomysłów, które gdzieś tam po cichu planuje i nie jest zainteresowany kolejnym. Z pewnością Ci jednak pomoże. Ucz się na cudzych błędach - tak jest szybciej.

Słuchaj ludzi i wyznacz sobie cel na najbliższy tydzień, dwa, miesiąc. Ważne abyś go dobrze określił i już teraz zdecydował co zrobisz jeśli nie uda Ci się go osiągnąć. Warto mieć Plan B.

Przeczytałeś właśnie pierwszy odcinek z cyklu pt. "Startup w 30 dni". Zaprosiliśmy do niego 30 polskich przedsiębiorców, których poprosiliśmy o współtworzenie tej historii stworzenia jednego startupu. Każdy odcinek ma na celu przybliżenie jednego dnia z życia startupu i pokazanie, jak wygląda tworzenie e-biznesu od środka.

Wojciech Grześkowiak

CEO SavingCloud i Clickonometrics

Komentarze (0)