Masz już prototyp swojego produktu i pierwsze opinie na jego temat. Wszystko spisane, przeanalizowane. Wiesz co należy poprawić w najbliższych tygodniach i jakie funkcję są w nim niezbędne. A co z modelem biznesowym? Wiesz, na czym będzie zarabiał Twój startup?

Czytasz właśnie piąty odcinek cyklu pt. "Startup w 30 dni". Pokazujemy w nim, jak krok po kroku stworzyć startup. Poprzednie odcinki znajdziesz tutaj

Zdjęcie główne artykułu by picjumbo.com

Jeżeli twój prototyp spotkał się już z pierwszym użytkownikiem, a ty wiesz, w którym kierunku należy w najbliższych tygodniach rozwijać projekt, to dobry moment, aby zastanowić się jak chciałbyś go sprzedawać. Niestety na świecie powstały tysiące “genialnych” produktów, ale nigdy o nich nie słyszałeś, bo model biznesowy jaki zastosowali jego twórcy zawiódł. Produkt to dopiero początek. Spokojnie, nie musisz jeszcze budować działu sprzedaży ani niczego reklamować. Musisz natomiast znać odpowiedź na kilka podstawowych pytań, które będą miały bardzo duży wpływ na to, w którym kierunku będziesz się dalej rozwijać.

Lean Canvas - pewnie już o tym słyszałeś. Niektórzy bagatelizują jego wartość, Ty tego nie rób. Jeżeli nigdy wcześniej nie zajmowałeś się firmą, nie znasz się na budowaniu biznesu i tym podobnych, to od tego właśnie zacznij. To właściwie forma zabawy, a oszczędza czas na wielostronicowe biznesplany. Co więcej, daje możliwość podsumowania wszystkich myśli i spisanych założeń. Dzięki niej na bieżąco będziesz też analizować i weryfikować czy trzymasz się kursu lub czy ten kurs należałoby też zmienić. Mapę Lean Canvas znajdziesz np. tutaj: https://leanstack.com/lean-canvas/.

Jak ją uzupełnić? To bardzo proste. Należy w odpowiedniej kolejności uzupełnić wszystkie pola na mapie. Ta mapa stanowić będzie twój pierwszy biznesplan. Załóżmy, że tym co wymyśliłeś w pierwszych dniach jest aplikacja do wyszukiwania ludzi wokół siebie i łączenia ich na podstawie zwariowanych kryteriów i tego, kto ma na co ochotę w danym momencie.

1. Problem

Już to analizowałeś w pierwszych dniach. Wypisz zatem jakie 1-3 główne problemy miałby rozwiązać twój produkt.

Dla przykładu:

  • ciężko jest się nie raz umówić, a jeszcze trudniej kiedy ma się spontanicznie na coś ochotę, 
  • nie zawsze mamy czas zaplanować sobie wolny czas, 
  • czasami współdzielimy ze znajomymi podobne pasję nawet o tym nie wiedząc.

2. Customer Segments

Kogo dotyczy ten problem? Każdego człowieka na świecie? Na pewno nie. Im bardziej zagłębisz się w segmenty, poznasz kim jest użytkownik tym lepiej. Cześć tej pracy już wykonałeś w poprzednich dniach. Zrobiłeś przecież analizę, rozmawiałeś z użytkownikami. teraz to podsumuj.

  • Młodzi ludzie w wieku 18- 35, z dużych miast ...

(early adopters - warto zastanowić się kto dokładnie będzie wczesnym odbiorcą wersji beta twojego produktu. Studenci Politechniki? Jakaś konkretna mniejsza grupa wiekowa? Największe miasta w Polsce?)

3. Unique Value Proposition

Co im w takim razie chcesz zaoferować? Nie ubieraj tego jeszcze w kształty. Pomyśl o samej wartości jaką chcesz zaoferować.

  • Możliwość poznawania ludzi, z którymi łączą nas wspólne pasje i zwariowane pomysły, 
  • Nowy i interesujący sposób na spędzenie czasu.

4. Solution

Czym zatem jest dokładnie twój produkt? W jaki sposób zaoferujesz młodym ludziom z dużych miast, którzy nie mają pomysłu na wieczór, miło spędzić czas i poznać kogoś z podobną pasją? Aplikacja mobilna na system Android/iOs dostępna do pobrania dla każdego.

  • Aplikacja zintegrowana z platformą Facebook, dzięki czemu pobiera nam się grupa znajomych.
  • Aplikacja oparta na geolokalizacji.

“To taki Tinder z kontaktami, który łączy ludzi na podstawie zwariowanych kryteriów i tego na co własne mają ochotę”.

Zobacz, masz już nie tylko spięty produkt i wiesz jakie ma mieć podstawowe funkcje. Wiesz już gdzie zacząć jego dalsze testy i gdzie go rozwijać. Podsumowałeś sobie wszystkie profile klientów, wiesz jaką wartość chcesz zaoferować. Masz już też jednozdaniowy ‘High level concept” - którym łatwo wytłumaczysz każdemu co tak naprawde robisz. Ale w jaki sposób chcesz robić na tym kasę?

5. Channels

W jaki sposób zamierzasz oferować swoją aplikacje? Jakimi kanałami chcesz ją promować? Aplikacja dostępna tylko w sklepach online? Planujesz jakąś sprzedaż? Zwykłe kanały marketingowe? Social media?

6. Key Metrics

W jaki sposób będziesz mierzyć swój postęp. Jakie cele zamierzasz zrealizować. W czym widzisz rozwój? Wzrost userów, średni czas spędzony na aplikacji, fame :D, liczba powiązań w pary, liczba ofert firm oferujących rozrywkę w mieście?

7. Revenue Stream

Czy ma to być darmowa aplikacja? Czy może działać w modelu freemium - dasz kilka funkcji na start a za resztę trzeba płacić? A może jakieś reklamy, może firmy oferujące rozrywkę mogłyby zakładać wydarzenia i na ich podstawie łączysz dwie osoby. Dzielicie się z firmami na zasadzie prowizji dla Ciebie? Jakich wyników możesz się spodziewać. Tak wstępnie. Na co liczysz?

8. Cost structure

Najważniejsze pytanie. Skąd weźmiesz pieniądze na finansowanie swojego biznesu? Budujesz aplikacje sam? Masz odłożone pieniądze na start? Planujesz poprosić rodzinę o wsparcie albo zebrać jakąś kasę na polakpotrafi.pl? Jesteś gotowy na kredyt i ryzyko? A może w ostateczności udasz się do inwestora? Ile potrzebujesz? Jakie koszty będziesz generować? Warto zostać jeszcze trochę na etacie czy rzucasz wszystko i poświęcasz się projektowi.

Jeśli poświęcisz odpowiednio dużo czasu na analizę Lean Canvas, na pewno znajdziesz odpowiedzi na wiele istotnych pytań. W LC fajne jest też to, że możesz i powinieneś co jakiś czas analizować swoje założenia i konfrontować je z tym co się dzieje. Czy trzymać się pierwotnych założeń czy jednak należy zmienić model. A może nie ten segment? Może jednak inny kanał dotarcia?

Spróbuj, przekonaj się sam. Pozyskane w ten sposób informacje przydadzą się w przyszłości, gdy przyjdzie czas na zbudowanie pitch decka.

Przeczytałeś właśnie piąty odcinek z cyklu pt. "Startup w 30 dni". Zaprosiliśmy do niego 30 polskich przedsiębiorców, których poprosiliśmy o współtworzenie tej historii stworzenia jednego startupu. Każdy odcinek ma na celu przybliżenie jednego dnia z życia startupu i pokazanie, jak wygląda tworzenie e-biznesu od środka. Za tydzień opublikujemy szósty odcinek.

Filip Duszczak

CEO InStream

Komentarze (0)