Do pierwszych decyzji, które musi podjąć początkująca firma, by zaistnieć w internecie, należy dobór odpowiedniego hostingu dla swojego serwisu WWW. Jedną z ciekawszych opcji dla startupów jest wybór serwera VPS, który łączy w sobie zalety rozwiązań współdzielonych oraz dedykowanych.

VPS, czyli virtual private server, oznacza usługę, której obsługa niemal w całości znajduje się po stronie firmy hostingowej. Widać tutaj duże podobieństwo z serwerami współdzielonymi, trzeba jednak zwrócić uwagę, że w odróżnieniu od tych ostatnich VPS-y posiadają znacznie więcej zasobów – usługobiorca otrzymuje swoją przestrzeń dyskową, wydzielony serwer, procesor, adres IP, system operacyjny i inne elementy zbliżające ten rodzaj usługi do serwera dedykowanego. Cała kontrola i zarządzanie VPS-em znajduje się w rękach usługobiorcy.

VPS na miarę czasów

Rozwiązanie VPS przydaje się na pewno tym startupom, które od początku działalności liczą na zwiększony ruch na swojej stronie WWW. W zależności od pakietu hostingowego można wybrać różne opcje transferu. Jest to istotne, ponieważ kwestia długości ładowania strony może mieć niekiedy kluczowe znaczenie w nowoczesnym biznesie (w szczególności w sektorze e-commerce). Posiadając sklep internetowy, czy prowadząc dodatkową dystrybucję swoich usług lub produktów poprzez sieć, warto zwrócić uwagę na ten ważny czynnik. Badania przeprowadzone w USA i Wielkiej Brytanii wykazały, że nawet 70 proc. konsumentów, zamyka stronę, na której właśnie dokonywało zakupów, jeżeli ładuje się ona zbyt powoli lub zbyt wiele podstron prowadzi do sfinalizowania transakcji.

Tymczasem nowoczesne strony internetowe są coraz bardziej rozbudowane (nie tylko witryny e-sklepów). W 2010 r. przeciętna strona WWW „ważyła” niewiele ponad 650 kilobajtów (kB). W ciągu kolejnych trzech lat urosła o ponad 150 proc., by pod koniec grudnia 2013 r. wynosić już ponad 1500 kB (z czego ok. połowę stanowiły zdjęcia). Przeciętny czas ładowania takiej strony trwał ok. 7 sekund.

Już pod koniec 2014 r. średnia wielkość witryny wynosiła niecałe 2 megabajty (MB), a dokładniej 1935 kB, z czego ponad 1200 kB stanowiły obrazy. Każdego roku rozmiar stron WWW stale się powiększa. Dzisiaj nawet nowoczesne strony na urządzenia mobilne już są znacznie bardziej rozbudowane niż standardowe strony jeszcze kilka lat temu. Przeciętna strona dla smartfonów i tabletów „ważyła” w styczniu tego roku ponad 1000 kB, a przewiduje się, że w 2018 r. będzie to nawet dwukrotnie więcej niż obecnie.

Każda sekunda ma znaczenie

Tymczasem oczekiwania konsumentów są coraz większe. Badania wykazały, że niemal połowa (47 proc.) chciałaby, żeby witryna wczytywała się nie dłużej niż 2 sekundy. Ok. 40 proc. użytkowników wyłącza stronę, gdy ładuje się ona dłużej niż 3 sekundy. W przypadku e-commerce jest to punkt krytyczny – 79 proc. e-klientów niezadowolonych z działania witryny deklaruje, że nie dokona w tym samym miejscu zakupów po raz kolejny. Natomiast 52 proc. stwierdziło, że szybkość ładowania witryny powoduje wzrost ich lojalności względem konkretnego sklepu. Badania wykazały, że satysfakcja klientów maleje o 16 proc. z każdą sekundą opóźnienia. Jedna krytyczna sekunda powoduje spadek konwersji o 7 proc. Warto więc zwrócić uwagę na parametry związane z prędkością łącza oraz to, czy jest ona limitowana po przekroczeniu określonej ilości danych (np. serwery VPS NetDC posiadają łącze o prędkości 100 Mb/s bez limitu transferu danych).

Jak urosły strony WWW w latach 2010-2014

Źródło opracowanie własne na podstawie sitepoint.com

Powyższe dane obrazują, że błąd w początkowych założeniach może przynosić wymierne straty finansowe. Dodatkowo trzeba pamiętać, że średni ruch na stronie może zmieniać się także sezonowo. Np. właściciele niektórych e-sklepów mogą przeżywać oblężenie w okresach świątecznych, co przy wyborze zbyt niskich pakietów hostingowych może nawet doprowadzić okresowo do przeciążenia strony.

Decydując się na serwer VPS, problem niejako rozwiązuje się sam, ponieważ bardzo często ten rodzaj hostingu jest oferowany łącznie z dodatkowymi usługami serwisowymi czy obsługą administracyjną (np. VPS z directadmin firmy NetDC). Wielu specjalistów wymienia czynnik wsparcia klienckiego jako jeden z kluczowych przy wyborze rozwiązania serwerowego. Trzeba pamiętać, że jakakolwiek awaria (zaprzestanie działania strony) będzie wówczas rozwiązana przez partnera w ramach usługi hostingowej.

Przeglądając szeroki wachlarz ofert firm hostingowych oferujących serwery VPS, warto przede wszystkim dokładnie określić potrzeby swojej rozpoczynającej działalność firmy. W sytuacji, gdy nie jesteśmy w stanie samodzielnie dopasować przewidywań odnośnie ruchu na stronie do oferowanego transferu, warto skonsultować się z usługodawcą, który z pewnością dokona profesjonalnej analizy i zaoferuje optymalne rozwiązanie.

Zdjęcie główne artykułu by stocksnap.io

Komentarze (0)