... ... ...

Zortrax pomaga budować pojazdy elektryczne

Pressroom MamStartup
Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść
Dodane

16-07-2015

Informacja prasowa
Firma Zortrax pomaga studentom z Kingston University w Londynie i Politechniki Łódzkiej budować ekologiczne pojazdy. Brytyjski zespół wykorzystał technologię druku 3D do zbudowania bolidu napędzanego silnikiem elektrycznym, który w ubiegły weekend zadebiutował w zawodach Formula Student.

Rozgrywany w Rotterdamie Shell Eco Marathon to zawody, w których rywalizują bolidy, będące w stanie przejechać jak najdalszy dystans na jednym litrze paliwa. Cel ten osiąga się zwykle budując jak najbardziej opływowe pojazdy o możliwie najmniejszej masie własnej. Studenci z Politechniki Łódzkiej osiągnęli ten efekt dzięki zastosowaniu druku 3D.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

fot. materiały prasowe 

- Zbudowany przez nas bolid pokonuje obecnie 640 km na litrze paliwa. Taki efekt udało nam się uzyskać m.in. dzięki zastosowaniu technologii druku INFORMACJA PRASOWA 3D - powiedział Szymon Madziara, jeden z członków zespołu „Iron Warriors”.

- Wykonane na drukarce 3D koło zębate, będące elementem przenoszącym napęd, jest nie tylko wytrzymałe, ale również trzy razy lżejsze, niż gdybyśmy zrobili je z aluminium. W celu zmniejszenia masy niektóre części znoszące duże obciążenia zostały najpierw wydrukowane, a następnie pokryte włóknem węglowym. Daje to niesamowite efekty i na pewno zostanie przez nas wykorzystane w kolejnym pojeździe, którego celem będzie przejechanie 1000 km na litrze benzyny - dodał Madziara.

Elektrycznie na Silverstone

Formuła Student to najbardziej rozpoznawalne zawody dla młodych inżynierów w Europie, łączą one rywalizację sportową z edukacją. Organizuje je Instution of Mechanical Engineers i są wspierane przez znanych i cenionych inżynierów – w tym roku patronat nad imprezą objął Ross Brawn, znany z pracy dla wielu zespołów Formuły 1.

Zespół “KU e-Racing” z Kingston University w Londynie przez dwa lata z rzędu zdobywał wyróżnienia za przygotowanie najlepszego samochodu elektrycznego na brytyjskie zawody. W tym roku drużyna podniosła sobie poprzeczkę – w nowym samochodzie pojawiły się niecodzienne rozwiązania techniczne, a sam bolid brał udział nie tylko w zawodach Formula Student w Wielkiej Brytanii ale będzie ściągał się również w innych europejskich imprezach tego cyklu. Bolid został po raz pierwszy zaprezentowany w ubiegły weekend na słynnym torze wyścigowym Silverstone.

Drukarka 3D udostępniona przez Zortrax posłużyła studentom z Wielkiej Brytanii do wydrukowania precyzyjnego modelu bolidu, który następnie testowany był w tunelu aerodynamicznym. Pomogło to zbadać jak pojazd będzie radził sobie z oporem powietrza i pozwoliło drużynie określić, jak INFORMACJA PRASOWA powinien wyglądać gotowy samochód, by miał jak najlepsze właściwości aerodynamiczne, a nadwozie zapewniało odpowiednią siłę docisku auta do podłoża. Nie jest to jednak jedyne zastosowanie jakie zespół z Kingstone University znalazł dla druku 3D. W celu obniżenia masy pojazdu oraz kosztów projektu w samochodzie zastosowano wiele części wydrukowanych na drukarce Zortrax. W bolidzie znalazły się m.in. wydrukowane w 3D pedały, obudowy do urządzeń telemetrycznych a nawet elementy kokpitu. Zastosowanie druku 3D pozwoliło umieścić w pojeździe części zaprojektowane specjalnie dla tej konstrukcji oraz takie, które są trudno dostępne.

Przyszłość motoryzacji

- Zortrax dostarcza profesjonalnych i niezawodnych rozwiązań do druku 3D, które znajdują zastosowanie głównie w przemyśle i prototypowaniu, jednak coraz częściej z naszych produktów korzystają również placówki edukacyjne, zwłaszcza uczelnie techniczne. Dlatego chętnie wsparliśmy zespoły młodych inżynierów z Kingstone University w Londynie oraz Politechniki Łódzkiej w ich próbach zbudowania wydajnych i ekologicznych pojazdów - powiedziała Karolina Bołądź, COO Zortrax.

- Obserwujemy również coraz większe zainteresowanie technologią druku 3D ze strony branży motoryzacyjnej, gdzie drukarki 3D znajdują wiele zastosowań – od przygotowywania modeli do testów w tunelach aerodynamicznych po produkcję prototypów części. Pozwala to zaoszczędzić ogromne kwoty przed wdrożeniem produkcji danego elementu samochodu - dodała Karolina Bołądź.

Komentarze (0)