Aż 3,6 mld urządzeń obsługiwało sygnał nawigacyjny w 2014 roku. Przewiduje się, że do 2019 roku liczba ta wzrośnie do ponad 7 mld, co oznacza, że jedno urządzenie przypadać będzie na każdego mieszkańca Ziemi. Do czego najczęściej wykorzystujemy usługę pozycjonowania?

Smartfony dominują w tym zestawieniu, wciąż pozostając najbardziej popularnym sposobem dostępu do usług pozycjonowania (3,08 mld urządzeń w 2014 roku). Na drugim miejscu plasują się nawigacje samochodowe, których liczba oscyluje ok. 0,26 mld. Pozostałe urządzenia nie odgrywają tak znaczącej roli, jednak wciąż są to miliony osób posługujących się aplikacjami wykorzystującymi sygnał nawigacyjny.

Eksperci wskazują, że największy wzrost liczby urządzeń nastąpi w rejonie Azji i Pacyfiku. Rynek ten ma wzrosnąć o 11%, co oznacza, że liczba obecnych na rynku urządzeń podniesie się z 1,7 mld do 4,2 mld w 2023 roku. Te imponujące liczby związane są z tempem wzrostu gospodarczego w tym rejonie. Sam wzrost rynku najwyższy będzie na Bliskim Wschodzie i w Afryce - wyniesie aż 19%, jednak liczba urządzeń nie przekroczy poziomu azjatyckich tygrysów, ponieważ rejon ten startuje z niższego poziomu technologicznego.

Mało osób zdaje sobie sprawę, że 95% przemysłu kosmicznego dzieje się na Ziemi i dane pozyskiwane z satelitów wykorzystywane są w wielu branżach. Co ciekawe, to właśnie w sektor downstream najbardziej opłaca się inwestować, ponieważ jest najbardziej dochodową częścią tej branży. Inwestycje w aplikacje mobilne obsługujące dane satelitarne mogą zwrócić się już w ciągu 2-3 lat. Ma to związek z rozwojem rynku elektroniki.

Smartfony przeżyły dziesięciokrotny wzrost sprzedaży w ciągu 6 lat, a tablety blisko siedmiokrotny w ciągu 3 lat. Za rozwojem rynku smartfonów stoją dziesiątki udanych aplikacji mobilnych. Średnio użytkownicy pobierają ponad 70 aplikacji na urządzenie. Raport Agencji Europejskiego GNSS wskazuje, że ilość pobrań aplikacji opartych na lokalizowaniu osiągnie liczbę 7,5 mld w 2019 roku (w 2014 roku ilość pobrań wynosiła 2,8 mld).

Obecnie na świecie jest już ponad 3 mld aplikacji mobilnych korzystających z usług lokalizacyjnych. Prawie połowa z obecnie dostępnych na rynku aplikacji to aplikacje kontekstowe, pozyskujące lokalne informacje. Są to przede wszystkim gry i programy rozrywkowe. Gra Geocoaching, polegająca na odnajdywaniu skarbów przy pomocy GPSa, była jedną z pierwszych gier na rynku opierających się na lokalizacji, obecnie gra w nią 6 mln użytkowników. To najlepszy przykład gry integrującej pozycjonowanie, rozszerzoną rzeczywistość z mapami i prawdziwym środowiskiem.

Nie jest tajemnicą, że rynek aplikacji zdominowany jest przez graczy spoza Europy. Przodujące firmy z Ameryki Północnej i Azji w 2014 roku skupiły łącznie niemal 50 mld pobrań mobilnych aplikacji. Jednak to Europa wiedzie prym w rozwoju takich programów. W 2013 roku europejski rynek aplikacji wygenerował 17,5 mld euro dochodu przy zatrudnieniu 1,8 mln ludzi. Przewiduje się, że w 2018 roku dochody wyniosą do 63 mld euro, a branża będzie zatrudniać niemal 5 mln ludzi.

Rynek aplikacji mobilnych opartych o nawigację satelitarną w najbliższych latach czeka bardzo dynamiczny wzrost. Mimo że polskie aplikacje wykorzystujące technologie satelitarne są na razie pojedyncze i nie zdążyły jeszcze podbić światowych rynków, to sytuacja szybko może ulec zmianie.

-

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o Startup Weekend Space Gdańsk, odwiedź oficjalną stronę wydarzenia: www.startupweekendspace.co

 

Iga Zacher

Pracownik Blue Dot Solutions - pierwszej polskiej firmy konsultingowo-informacyjnej skupiającej się na sektorze kosmicznym. Blue Dot Solutions stawia sobie za cel rozbudowę sektora kosmicznego w Polsce i rejonie. Ponadto tworzy własne aplikacje wykorzystujące dane satelitarne i pomaga firmom spoza sektora kosmicznego rozpocząć w nim działalność. W firmie zajmuje się m.in. PRem. Oprócz tego jest redaktorem serwisu Kosmonauta.net

Komentarze (0)