... ... ...

Drony dbają o bezpieczeństwo pociągów PKP Cargo. Kradzież węgla spadła o 65 procent

Dodane

14-12-2015

Adam Sawicki
Rok temu PKP Cargo ruszył z programem pilotażowym i od tamtej pory, wykorzystuje drony do ochrony pociągów transportujących paliwa stałe. Póki co, spółce udało się ograniczyć ilość rabunków i wynikające z nich straty o 1,6 mln złotych. Testy bezzałogowców potrwają do końca roku.

O 65 proc. spadła ilość kradzieży

W 2014 roku PKP Cargo powołało Zespół Przeciwdziałania Zagrożeniom, komórkę, której celem jest zabezpieczenie transportów i ograniczenie kradzieży przewożonych pociągami paliw stałych. Także od listopada minionego roku, spółka wykorzystuje drony do monitorowania zagrożonych rabunkami obszarów. Po dwunastu miesiącach od startu z powyższym programem pilotażowym, transportowy przewoźnik kolejowy chwali się wynikami.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

- Efekty przerosły nasze oczekiwania. Od stycznia do października tego roku wartość skradzionych przesyłek i towarów z naszych pociągów spadła o blisko 65 procent w porównaniu do analogicznego okresu w 2013 roku. Jednocześnie liczba kradzieży zmniejszyła się o 55 procent - mówi Maciej Borecki, Dyrektor Biura Bezpieczeństwa i Audytu w PKP Cargo, czytamy w informacji prasowej.

W 2014 roku starty wynosiły ponad 4 mln złotych

W pierwszej połowie 2015 roku wyżej wymienione wartości były nieco niższe. We wrześniu spółka informowała, że dzięki wykorzystaniu dronów do monitorowania transportów ilość kradzieży spadła o 59 procent, a liczba incydentów o 44 procent. Ponadto w pierwszym półroczu PKP Cargo odnotowało trzysta pięćdziesiąt kradzieży węgla, czyli o 36 procent mniej niż w roku poprzednim i o 62 procent mniejszą ilość incydentów związanych z grabieżą złomu. W efekcie, przedsiębiorstwu udało się ograniczyć starty finansowe o 1,6 miliona złotych.

Okazuje się bowiem, że szkody wywołane kradzieżą paliw, transportowy przewoźnik kolejowy liczy w milionach. I tak, w pierwszych dziesięciu miesiącach poprzedniego roku ta wartość wynosiła ponad cztery miliony złotych. Bandyci obrabowali wówczas 900 ładunków, które skupiały łącznie osiem tysięcy ton paliw. PKP Cargo zwraca uwagę, że w okresie jesienno-zimowym odnotowuje wzrost kradzieży.

Testy potrwają do końca roku

Najbardziej zagrożonym obszarem jest Śląsk. Maciej Borecki wyjaśnia, że to stamtąd rusza sześćdziesiąt procent krajowych i siedemdziesiąt procent eksportowych przewozów. Również na Śląsku złodziej dokonują aż trzy czwarte wszystkich kradzieży. Najczęstszą metodą rabunku jest zatrzymanie składu poprzez umieszczenie na torach przeszkody. Maszynista wówczas nie ma wyboru - musi zatrzymać pociąg, aby uniknąć katastrofy. Tym sytuacją właśnie mają zapobiegać drony.

PKP Cargo wykorzystuje w tym celu dwa rodzaje bezzałogowców. Pierwszym z nich jest Phantom III, który służy głównie do wspierania działań ochronnych i prewencji. Z kolei model Eagel patroluje rozległe obszary z dużych wysokości i jest wykorzystywany przez zespół stojący za projektem do patroli nocnych. Eagel bowiem jest wyposażony w kamerę termowizyjną. Testy obu urządzeń i program pilotażowy potrwją jeszcze do końca roku, wówczas zapadnie decyzja o zakupie bezzałogowców. Póki co, widać, że jest to skuteczna metoda walki z przestępczością.

fot. materiały prasowe 

Komentarze (0)