O serwisie MyDeal.pl i rynku zakupów grupowych rozmawiamy z Adamem Kaliszewskim, Head of Operations & IT, MyDeal.pl.

Jak wyglądała historia powstania MyDeal.pl?

MyDeal.pl wystartował 1 czerwca 2010. Jesteśmy więc jednym z najstarszych serwisów zakupów grupowych w Polsce. Oczywiście wcześniej pełną parą toczyły się prace przygotowawcze, rekrutacja personelu, opracowanie systemu i testy. Filip Goździewicz, Piotr Doleszczak i firma Noax Holding GmbH – założyciele serwisu – podeszli do tematu zakupów grupowych kompleksowo i zdecydowali się na uruchomienie MyDeal.pl dopiero w momencie, kiedy wszystkie aspekty zostały dokładnie sprawdzone. Dzięki temu uniknęliśmy problemów technicznych, które przydarzają się niektórym startupom. Od początku myśleliśmy o tym, jak poszerzać ofertę – w pierwszych dniach prezentowaliśmy oferty z Warszawy, dziś są to już 23 miasta, oferty ogólnopolskie, turystyczne i ekskluzywne oferty Premium.

Jakie były kluczowe momenty w historii projektu?

Od samego początku MyDeal.pl rozwija się bardzo dynamicznie. Staramy się wyprzedzać i kreować trendy – i tu możemy wyróżnić kilka kluczowych momentów i ciekawych rozwiązań, które błyskawicznie przyjęły się także w konkurencyjnych serwisach.

Przed Bożym Narodzeniem 2010 jako pierwszy serwis zakupów grupowych w Polsce uruchomiliśmy „galerię świąteczną” – specjalną sekcję z ofertami produktowymi, prezentami na Święta. Pomysł chwycił, stąd kolejne sekcje – noworoczna (z ofertami kursów, szkoleń, itp. Deali samorozwojowych) i walentynkowa (z ofertami o charakterze „romantycznym”), opatrzone specjalnym layoutem na stronie i w newsletterach.

Kolejnym kamieniem milowym było uruchomienie w marcu 2011 platformy z ofertami turystycznymi MyDeal Podróże. Propozycje wyjazdów pojawiały się już wcześniej na MyDeal.pl i w serwisach zakupów grupowych, ale jako pierwsi zdecydowaliśmy się na wprowadzenie stałej sekcji z tego typu Dealami. Jako ciekawostkę dodam, że oferta apartamentów Charisma w Zakopanem wyemitowana przez MyDeal.pl była najprawdopodobniej pierwszą w ogóle ofertą wyjazdu w polskich zakupach grupowych. Spotkała się z ogromnym zainteresowaniem, wszystkie kupony zostały wyprzedane w ciągu kilku godzin.

Oba rozwiązania, o których wspominam wyżej, zostały szybko powielone przez konkurencję i dziś sekcje „okazjonalne” czy turystyczne są nieodłączną częścią każdego większego polskiego serwisu zakupów grupowych.

27 sierpnia uruchomiliśmy także sekcję Premium, w której Użytkownicy mogą kupić produkty i usługi najwyższej jakości z gwarancją najniższej ceny. W tym wypadku kluczowy nie jest rabat sam w sobie, ale to, aby oferta MyDeal Premium była faktycznie najtańsza na rynku – w tej sekcji oferujemy np. luksusowe wycieczki z przelotem, nowoczesny sprzęt elektroniczny najlepszych marek, czy zaawansowane pakiety oprogramowania.

Przełomowym momentem był z pewnością start akcji „Tester Deali”. Przy pomocy działań w mediach społecznościowych i we współpracy z serwisem Pracuj.pl zrekrutowaliśmy Testerów, których zadaniem było korzystanie z ofert MyDeal i opisywanie wrażeń na specjalnie utworzonym blogu. Chcieliśmy podkreślić jak istotne jest zadowolenie Użytkownika z realizacji kuponu i pokazać, że MyDeal nie „zapomina” o kliencie w momencie, kiedy kliknie on „Kup teraz”. Idziemy dalej, wdrażamy różne działania proklienckie (np. w ostatnim czasie wprowadziliśmy możliwość zwrotu kuponu MyDeal aż przez pół roku od zakupu). Obecnie, po sukcesie akcji Testerów, planujemy pójść o krok dalej i rekrutujemy Testerów Jakości Deali – mają oni być wsparciem dla naszego Pionu Kontroli Jakości, swoistymi „mystery shopperami”. Testerzy będą korzystali z ofert MyDeal i wnikliwie oceniali je pod kątem jakości usług i obsługi, zgodności Dealu z opisem, etc. Wszystko po to, aby nasze oferty wyróżniały się przede wszystkim najwyższą jakością, a Użytkownicy mogli w pełni ufać naszym Partnerom. Dwuetapowa rekrutacja rozpoczęła się we wrześniu i potrwa do początku przyszłego roku.

Tester Jakości Deali to tylko jeden z elementów szerszej akcji związanej z wdrożeniem nowej Polityki Kontroli Jakości. W jej ramach prowadzimy też m.in. działania edukacyjne dla przedsiębiorców. Dla obecnych i przyszłych Partnerów serwisu przygotowaliśmy materiały informacyjno-edukacyjne: poradnik pt. ,,Jak skutecznie promować swoją firmę?” oraz Kodeks Dobrych Praktyk, zawierające zbiór zasad, do których powinni stosować się przedsiębiorcy korzystający z zakupów grupowych, aby usatysfakcjonowani Klienci czuli, że warto powrócić do danego punktu także bez promocyjnej oferty. Dbamy też o samych Użytkowników – jak wspominałem wcześniej, wprowadziliśmy możliwość zwrotu niewykorzystanego kuponu przez pół roku od zakupu (polskie prawo nakłada obowiązek zwrotu jedynie przez 10 dni), wydłużyliśmy godziny i dni pracy Biura Obsługi Użytkowników – nasi Konsultanci dostępni są od poniedziałku do piątku od 8:00 do 18:00, pracują też w soboty. Na wszystkie zgłoszenia staramy się reagować natychmiast, dzięki czemu Użytkownik może czuć się bezpiecznie. Uruchomiliśmy także specjalny adres e-mail: jakosc@mydeal.pl, na który można zgłaszać wszelkie spostrzeżenia związane z jakością usług po stronie naszych Partnerów.

Słowem – oprócz samego rozwoju serwisu w poszczególnych miastach, skupiamy się bardzo mocno na jakości ofert i obsługi, zarówno bezpośrednio na poziomie MyDeal.pl, jak i po stronie Partnerów emitujących u nas Deale.

Jakimi wynikami możecie pochwalić się dzisiaj? Czy serwis jest już rentowny?

Firma pokrywa wszelkie koszty związane z prowadzeniem bieżącej działalności i rozwojem. Ponieważ jednak chcemy się stale rozwijać i wzmacniać pozycję na rynku, silnie inwestujemy w działania marketingowe.

Jak dziś wygląda zespół MyDeal.pl? Ile osób pracuje przy tym projekcie?

Zespół MyDeal liczy dziś ok. 60 osób: w biurze centrali w Warszawie, filii w Poznaniu oraz bezpośrednio w miastach, w których oferujemy Deale. W zespole znajdują się osoby odpowiedzialne za wszystkie obszary – od sprzedaży, finansów, obsługi Użytkowników i Partnerów, przez marketing, komunikację, selekcję i przygotowanie ofert, planowanie, aż po kontrolę jakości. Jesteśmy więc obecnie firmą zarówno samowystarczalną, jak i elastyczną – jesteśmy w stanie dostosowywać się do dynamiki rynku i błyskawicznie na nią reagować.

Jak prognozujecie, w jakimi kierunku będzie rozwijał się rynek zakupów grupowych? Co ciekawego może się tu jeszcze zdarzyć?

Rynek zakupów grupowych zaskakuje cały czas. Staramy się iść na froncie zmian, ale też sami konsumenci swoimi decyzjami często zmieniają założenia. Z obserwacji rynków zagranicznych można wysnuć dwa wnioski. Pierwszy jest taki, że po początkowym okresie rozdrobnienia (w Polsce działa już kilkadziesiąt serwisów zakupów grupowych) następuje moment konsolidacji. Mniejsze i mniej skuteczne serwisy znikają lub są przejmowane przez większych graczy. Przypuszczam, że w rezultacie w Polsce zostanie kilku najmocniejszych graczy, którzy najlepiej dostosowują się do zmian i cechują się najwyższą jakością obsługi Partnerów i Użytkowników.

Drugi wniosek dotyczy samych ofert. Początkowo serwisy zakupów grupowych proponowały Użytkownikom głównie usługi - kosmetykę, gastronomię, etc. Z czasem - także w Polsce - pojawia się coraz więcej ofert produktowych. Od elektroniki po kulinaria. Być może więc, już niedługo zupełnie naturalne będzie kupowanie także artykułów pierwszej potrzeby. Zresztą MyDeal.pl już od jakiegoś czasu proponuje także Deale przygotowane wspólnie z supermarketami internetowymi - emitowaliśmy kilka ofert (zarówno dostępnych publicznie, jak i przeznaczonych tylko dla części Użytkowników) ze sklepem Fresh24, nasza nowa propozycja to Deal z supermarketem Foodini, dynamicznie wchodzącym na rynek.

Wydaje się, że wokół serwisów zakupów grupowych tworzy się trochę miejsca dla innych startupów - np. ostatnio pojawiają się agregatory zbierające oferty z największych serwisów. Czy widzicie miejsce dla innych projektów, które mogą się również “pożywić” na tym rynku?

Agregatory rzeczywiście znalazły sobie stałe już miejsce w polskiej sieci. Jest to bez wątpienia komfort dla Użytkowników, którzy mogą wybierać spośród ofert serwisów zakupów grupowych. Pytanie tylko, czy agregatory pozostaną niezależne - tylko dzięki temu mogą oferować odwiedzającym je osobom pełne spektrum ofert serwisów zakupów grupowych. Pojawia się też szereg startupów śledzących jakość ofert w serwisach zakupów grupowych - użytkownicy takich stron mogą np. zgłaszać ich zdaniem ciekawe propozycje bądź piętnować te, które wydają im się “naciągane”. Jest to swoista, “zakupowo-grupowa”, odmiana serwisów takich jak Stumbleupon czy rodzimy Wykop. Powstawaniu takich stron przyglądamy się z sympatią, bo mamy nadzieję, że pomogą one stale podnosić standardy w zakupach grupowych. Idąc w kierunku zawsze najwyższej jakości chcielibyśmy oczywiście, aby był to nasz wyróżnik, ale z drugiej strony mamy nadzieję, że będzie to kolejny pomysł MyDeal, podchwycony przez konkurencję - jeśli dzięki naszym działaniom uda się zapoczątkować pozytywną rewolucję w e-commerce, to będziemy zachwyceni :)

Jakie są plany na bliższą i dalszą przyszłość MyDeal.pl?

Przede wszystkim stawiamy na ciągły rozwój - dynamiczny, ale i zrównoważony jednocześnie. Nie wierzymy w nagłe “zrywy” marketingowe, nasza praca trwa od ponad roku i przynosi stale coraz lepsze rezultaty. Inwestujemy w zespół, zatrudniamy coraz więcej wysoko wykwalifikowanych osób, nie tylko w Dziale Sprzedaży, co przekłada się zarówno na jakość samych Deali, jak i sposób ich prezentacji, relacje z Partnerami biznesowymi oraz na komfort Użytkowników. Ostatnio wprowadziliśmy np. szereg procedur w ramach nowej Polityki Jakości - oferty podlegają bardzo szczegółowej weryfikacji, specjalny pion w ramach Działu Operacyjnego czuwa nad bieżącą kontrolą jakości, tak jak wspominałem wcześniej, uruchomiliśmy specjalny adres e-mailowy jakosc@mydeal.pl, na który Użytkownicy mogą zgłaszać wszystkie spostrzeżenia dotyczące obsługi i usług po stronie naszych Partnerów - oczywiście wyciągamy z tego wnioski i stale uczymy się. Staramy się też uczyć innych - edukujemy Partnerów, tłumaczymy im jak przekuć sukces sprzedaży na MyDeal.pl w długotrwałe powodzenie ich biznesu. Uczulamy na jakość obsługi i komfort Użytkowników. Słowem - idziemy w kierunku jakości, we wszystkich aspektach działalności spółki.

Komentarze (0)