Już w czwartek we Wrocławiu rusza World Usability Day, a my rozmawiamy dziś z Katarzyną Marchocką, specjalistka ds. Sprzedaży i Marketingu, która odpowiada za organizację całego wydarzenia.

Czym w ogóle jest World Usability Day? Jaka jest historia tej inicjatywy?

World Usability Day (WUD) to światowe święto użyteczności powstałe w 2005 roku. Jego inicjatorem jest UPA – Usability Professionals’ Association.

Celem World Usability Day jest budowanie świadomości, promowanie oraz wspieranie projektów i rozwiązań użytecznych, przyjaznych i zorientowanych na użytkownika.

Ponadto jest to szeroko pojęta edukacja w zakresie usability i propagowanie zagadnienia.

W Janmedia uznajemy, że użyteczna strona WWW czy funkcjonalny system etc., to połowa sukcesu sprzedażowego, ponieważ zadowolony użytkownik chętniej kupuje czy korzysta z produktu i co ważne, wraca do niego. Mając na uwadze te czynniki od 2007 roku organizujemy Wolrd Usability Day w Polsce, a na co dzień stosujemy użyteczne rozwiązania w gronie klientów agencji.

Światowy dzień użyteczności odbędzie się już po raz piąty we Wrocławiu. Jakie były poprzednie edycje i jakie były ich tematy przewodnie?

World Usability Day w Polsce pierwszy raz odbył się w 2007 roku w ramach organizowanych przez Janmedia Interactive spotkań z cyklu Grill IT. W 2008 roku był już dużą samodzielną konferencją, a rok później przerodził się w cykl spotkań jako Tour de Pologne w 4 największych miastach Polski (Szczecin, Warszawa, Wrocław, Kraków). Na początku wydarzenia nie miały jako takich tematów przewodnich. Rozmawiano ogólnie o użyteczności. Dopiero w 2009 roku wprowadzone zostały tematy przewodnie, były to zagadnienia związane z transportem. W 2010 roku rozmawialiśmy o komunikacji, a w tym roku będzie to edukacja.

Dlaczego edukacja?

O temacie przewodnim zawsze decyduje UPA, biorąc pod uwagę aktualne trendy i zachodzące zmiany. Tegoroczny temat w oryginale brzmi: „Education: Designing for Social Change”. W Polsce skróciliśmy go do "Edukacji" jako takiej, ale skupiamy się na edukacji w kontekście zmian społecznych.

Społeczeństwo się zmienia i projektując mamy dużo większą siłę oddziaływania na bliższe i dalsze otoczenie niż kilka-kilkanaście lat temu. Produkty z jednej strony uczą nas nowych zachowań, ale z drugiej strony my wykorzystujemy produkty do naszych celów, czasami nie do końca zgodnych z oczekiwaniami projektantów. Dlatego tworząc użyteczne produkty, musimy się skupić na tym, by edukować społeczeństwo, a jest to możliwe tylko dzięki dokładnemu poznaniu użytkowników, ich kultury i środowiska, w którym żyją.

Czego możemy się spodziewać po tegorocznej edycji WUD?

Konferencja ogólnie złożona jest z trzech modułów – warsztatów, wykładów i panelu dyskusyjnego. Na warsztatach uczestnicy będą mogli poćwiczyć umiejętności praktyczne, na wykładach posłuchać o najnowych trendach, a panel, czyli najbardziej interaktywna forma, przynosi zawsze niewiadomą :). Każdy na pewno znajdzie coś dla siebie.

Wszystkie moduły będą prowadzone przez znanych i cenionych specjalistów z Polski i z zagranicy. Wystąpi m.in. Rolf Molich, który był jednym z wiodących badaczy w Nielsen Norman Group’s i współtwórcą metod heurystycznej oceny Nielsena, czy Nail Pawley, który pracował w W3C przez 6 lat, gdzie współtworzył specyfikację HTML, CSS, RDF i WAI. Ponadto na scenie zagoszczą: Jakub Andrzejewski z BLStream, Sebastian Daum z Fortune Cookie Poland, Wiesław Kotecki z UseLab i Dominik Paszkiewicz z AkcesLab. Prelegentów można określić jednym stwierdzeniem - crem de la creme :)

Dodatkowo, dzięki naszym sponsorom i parterom, w trakcie konferencji będą organizowane mini konkursy, w których do wygrania będą licencje Axure, JustProto oraz książki specjalistyczne. Jest też zupełna nowość, czyli konkurs Company Usability Day (CUD), w którym wartość nagród przekracza 25 000 zł. Konkurs dedykowany jest firmom i instytucjom, które chcą poprawić funkcjonalność swoich stron, aplikacji czy systemów. Konkurs ten jest organizowany obok WUDu, ale ma też być wartością dodaną do niego. Jego inicjatywa i organizacja leży po stronie Janmedia.

Dlaczego warto wybrać się na WUD?

Źródeł motywacji jest co najmniej klika, ale do najważniejszych z nich zaliczyłabym możliwość poszerzenia wiedzy i umiejętności z zakresu usability. W Polsce, w procesie projektowania, ten etap ma jeszcze małe znaczenie. Zagranicą jest nieodzownym etapem niemalże każdego projektu. Zatem wydaje mi się, że warto go zgłębiać, ponieważ jest to trend, którego siła na pewno będzie rosnąć. Konferencja jest bezpłatna, a zatem uczestnicy inwestują tylko swój czas. Uważam, że nie będzie on stracony.

Co więcej: na pewno możliwość poznania branży i interakcji z zaproszonymi gośćmi oraz uczestnikami. Konkursy i nagrody – to wartość dodana :)

Komentarze (0)