... ... ...

Mentorzy PwC to osoby, które otwierają przedsiębiorcom drzwi do świata biznesu – Magdalena Kwoska (PwC Startup Collider)

Dodane

06-12-2017

Mam Startup
W październiku ruszył nabór do kolejnej edycji programu akceleracyjnego PwC Startup Collider. Jego celem jest wspieranie i promowanie innowacyjnych startupów technologicznych z regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Wszystkich chętnych zapraszamy do aplikowania do 10 grudnia.

Tymczasem o kulisach akceleracji realizowanej pod skrzydłami jednej z najbardziej rozpoznawalnych na świecie firm, rozmawiamy z Magdaleną Kwoska, project managerem programu PwC Startup Collider.

Na zdjęciu: Magdalena Kwoska, project manager programu PwC Startup Collider

Pierwsza edycja programu, zrealizowana na przełomie 2016/2017, ukierunkowana była na startupy związane z sektorem fintech. Jakie firmy mają szansę na akcelerację w drugiej?

Spektrum działania PwC jest bardzo szerokie. Dlatego tym razem nie ograniczamy się już tylko do obszaru fintech – poszukujemy startupów rozwijających technologie z wielu dziedzin, m.in. Big data, Artificial Intelligence, Data Analytics, Machine learning, Customer experience (np. CRM, narzędzia do zarządzania projektami), Cyber security, Digital tax / Tax automation. Jesteśmy jednak otwarci na wszystkie ciekawe i innowacyjne rozwiązania, które byłyby odpowiedzią na wyzwania i potrzeby technologiczne firm, z którymi współpracuje PwC. Ważne, żeby startupy, które będą zgłaszać się do programu miały stworzony produkt, gotowy do wprowadzenia na rynek.

W czym startupom pomogą zaproszeni do współpracy mentorzy?

Mentor to osoba, która dostrzega to co najcenniejsze w biznesie i to co wymaga naprawy, aby osiągnąć określony biznesowy cel. W ramach PwC Startup Collider, uczestnicy programu mogą liczyć na wsparcie mentorskie w zagadnieniach strategicznych, w tym pomoc w dopracowaniu modelu biznesowego, wsparcie w stworzeniu oferty dedykowanej klientowi korporacyjnemu, a nawet w faktycznym procesie sprzedaży, gdzie Managerowie PwC ramię w ramię ze startupami udają się do klientów wspierając ich w negocjacjach handlowych.

Oprócz możliwości zdobycia fachowej, merytorycznej wiedzy od osób z branży, w której dany startup operuje oraz wsparcia w usprawnieniu obszarów strategicznych z punktu widzenia firmy, jest to również czas intensywnego networkingu z różnymi grupami otoczenia – zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Budowanie relacji biznesowych to jeden z tych czynników, który może przyczynić się do rynkowego sukcesu startupu. Mentorzy PwC to osoby, które otwierają młodym, ambitnym przedsiębiorcom drzwi do świata dużych firm i korporacji, przedstawiając i polecając swoich podopiecznych obecnym klientom PwC w regionie CEE. Na tę kwestię kładziemy duży nacisk i to zdecydowanie wyróżnia Startup Collider spośród innych akceleratorów działających dziś na rynku.

Celem programu PwC Startup Collider jest wspieranie i promowanie innowacyjnych startupów technologicznych z regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Zespoły z jakich krajów mogą aplikować do akceleratora?

Tak naprawdę zapraszamy do programu startupy z całego świata, które chciałyby rozwijać swoją działalność w regionie CEE. Mogą to być równie dobrze zespoły z Rumunii czy Ukrainy, jak też z Australii czy Kambodży. Rzeczywiście, jesteśmy przede wszystkim zorientowani na startupy z Europy Środkowo-Wschodniej, ponieważ w tym regionie możemy im zapewnić realne wsparcie w nawiązywaniu współpracy z klientami PwC. Kolejnym krokiem jest rozwój biznesu na pozostałe rynki. Siłą rzeczy programem będą więc zainteresowane przede wszystkim firmy, które już na terenie CEE działają. Zapraszamy jednak również startupy z odleglejszych zakątków świata, które planują ekspansję w naszej części Europy i rozwijają ciekawe, innowacyjne technologie, które wspólnie będziemy mogli przedstawić naszym klientom.

Na polskim rynku pojawia się coraz więcej akceleratorów, w tym również tych o zasięgu międzynarodowym. Co wyróżnia Startup Collider na ich tle?

Przede wszystkim warto zauważyć efekt skali, który charakteryzuje program akceleracji startupów realizowany przez PwC. PwC to jedna z najsilniejszych globalnych marek, obecna aż w 157 krajach świata. W samej tylko Europie Środkowo-Wschodniej PwC ma kilka tysięcy klientów. To potencjalnie również kilka tysięcy odbiorców technologii rozwijanych przez startupy przechodzące akcelerację w ramach programu Startup Collider. Nasi klienci z niecierpliwością czekają na polecane przez nas startupy i ich technologie. Rozwiązania opracowane przez uczestników programu Startup Collider będą wdrażane w ramach usług PwC w Europie Środkowo-Wschodniej, a dzięki globalnej pozycji PwC, mogą zyskać nowych klientów na całym świecie. Nie bez znaczenia jest również wsparcie mentorów i ekspertów z PwC, a także możliwość międzynarodowego networkingu. Poza unikalną metodologią akceleracji PwC, Startup Collider wyróżnia międzynarodowy charakter programu oraz otwartość na akcelerację startupów z różnych branż i obszarów specjalizacji, a także brak powiązań z programami rządowymi, które mogłyby narzucać ograniczenia formalne w funkcjonowaniu programu. Warto też zaznaczyć, że Startup Collider realizowany jest w formule non-equity.

Jakie warunki muszą spełnić startupy aplikujące do programu Startup Collider? Muszą być spółkami, posiadać kilkuosobowy zespół, mieć co najmniej MVP?

Program Startup Collider skierowany jest do startupów z rynku B2B lub B2B2C działających na rynku, których produkty/usługi zostały już zweryfikowane i które są gotowe na wyskalowanie swojego biznesu.

W ramach pierwszej edycji programu poszukiwaliśmy startupów wyłącznie z obszaru fintech. Spektrum działania PwC jest jednak znacznie szersze. Do 10 grudnia czekamy na zgłoszenia (startupcollider.pwc.com) startupów rozwijających technologie z dziedzin, takich jak: Big data, Artificial Intelligence, Data Analytics, Machine learning, Customer experience (np. CRM, narzędzia do zarządzania projektami), Cyber Security, Digital Tax / Tax Automation. Jesteśmy jednak otwarci na wszystkie ciekawe i innowacyjne rozwiązania, które byłyby odpowiedzią na wyzwania i potrzeby technologiczne firm, z którymi współpracuje PwC.

Co do wielkości zespołu - im więcej - tym lepiej. Chcielibyśmy, aby startupy do udziału w programie delegowały przede wszystkim osoby decyzyjne. Uczestnictwo będzie wymagane dla co najmniej 1 przedstawiciela każdego startupu, jednak zalecamy delegowanie co najmniej 2 osób.

Na co będą Państwo zwracać uwagę analizując zgłoszenia startupów?

Przed przystąpieniem do akceleracji, chcemy dokładnie poznać startupy, z którymi zdecydujemy się wyruszyć w akceleracyjną podróż. W tym celu musimy wiedzieć jakiego rodzaju produkt bądź usługę dany startup oferuje, w jakiej branży lub branżach ma lub może mieć zastosowanie, na jakim jest etapie rozwoju, co jest jego przewagą w stosunku do konkurencji, o ile ta istnieje, etc.

Każde ze zgłoszeń analizujemy szczególnie mocno pod kątem aktualnych potrzeb naszych klientów, do których razem ze startupem będziemy chcieli wyjść ze wspólną ofertą.

Pytań jest sporo a otrzymanie odpowiedzi na każde z nich, dla nas jako zespołu analizującego zgłoszenia jest bardzo ważne. W formularzu aplikacyjnym dostępnym na stronie startupcollider.pwc.com znajdują się również pytania dotyczące oczekiwań jakie przedsiębiorcy z CEE aplikujący do programu mają wobec nas.

Czego startupy będą mogły nauczyć się podczas trzymiesięcznego bootcampu i zdalnych warsztatów?

Dzięki PwC Startup Collider, najlepsze startupy z Europy Środkowo-Wschodniej, w ramach serii czterech 1-tygodniowych warsztatów w Warszawie, będą mogły skorzystać z doradztwa globalnych i lokalnych ekspertów, oraz mentorów z odpowiednich działów PwC z zakresu definiowania modelu biznesowego firmy, kształtowania polityki cenowej, dopasowania oferty do potrzeb celowanych rynków zagranicznych, czy regulacji prawnych właściwych dla tychże.

A jak wygląda sam udział w programie? Co składa się na akcelerację w ramach programu Startup Collider?

Po zamknięciu aplikacji do programu, co nastąpi już 10 grudnia 2017, rozpoczynamy etap selekcji. Do 15 stycznia wybierzemy 15 najbardziej interesujących i obiecujących firm, które zaprosimy do dalszej współpracy. Jednak nie oznacza to, że zapominamy o tych, których aplikacje nie weszły do naszego Top 15. Z każdym ze startupów, który aplikuje do naszego programu, pozostajemy w kontakcie po dziś dzień.

Roczny cykl programu Startup Collider rozpoczyna 3-miesięczny etap akceleracji w ramach „bootcamp’u”, na który składają się 4 tygodniowe sprinty w Warszawie oraz zajęcia zdalne. Od 29 stycznia 2018 roku przedsiębiorcy będą spotykać się z ekspertami PwC i różnymi jednostkami biznesowymi, aby zgromadzić jak najwięcej informacji. Fazę warsztatową uświetni zaplanowany na kwiecień 2018 roku Demo Day przed inwestorami i potencjalnymi Klientami.

Po tak rozbudowanym programie akceleracji dla wybranych startupów następuje 6- lub 9-miesięczny etap wchodzenia na rynek, w trakcie którego PwC będzie wspierało ich w finalizacji koncepcji i pierwszej sprzedaży. Z doświadczenia wiemy, że ta może nastąpić już w miesiąc od wyjścia z ofertą na rynek. Zespoły znajdą się pod opieką dedykowanego mentora, który jest ekspertem PwC związanym z branżą, w której startup będzie działał. Oprócz możliwości zdobycia fachowej, merytorycznej wiedzy, dla startupów jest to czas intensywnego networkingu z różnymi grupami otoczenia – zarówno z Polski, jak i z zagranicy. Budowanie relacji biznesowych to również jeden z czynników, który może przyczynić się do rynkowego sukcesu startupu, dlatego na tę kwestię kładziemy duży nacisk.

Z jakimi umiejętnościami wyjdą przedsiębiorcy, którzy wezmą udział w programie Startup Collider?

Dzięki uczestnictwu w programie przedstawiciele startupów zdobędą między innymi wiedzę z zakresu analizy rynków i potrzeb klientów, przepisów prawnych a także specyfiki współpracy z klientami korporacyjnymi, dzięki czemu będą w stanie dostosować swoje biznes plany do oczekiwań dużych firm i klientów korporacyjnych z którymi na co dzień pracuje PwC. 

Dla najlepszych startupów przewidziany jest program wchodzenia na rynek, w ramach którego mogą one łączyć się z PwC i korzystać z rynkowej pozycji naszej marki w celu wprowadzenia swoich produktów i usług na rynki Europy Środkowo-Wschodniej i dalsze.

Artykuł powstał we współpracy z PwC Startup Collider

Komentarze (0)