O rachunkowości w trybie online rozmawiamy z Wiktorem Sarotą, prezesem i współzałożycielem inFakt.pl.

Czym jest inFakt.pl?

InFakt narodził się w 2008 roku jako łatwa w użyciu aplikacja do wystawiania faktur online. W 2009, z myślą o przedsiębiorcach posiadających małą ilość dokumentów i zwracających uwagę na cenę, rozszerzyliśmy ofertę o księgowość Self Service, czyli połączenie aplikacji do samodzielnego prowadzenia księgowości ze wsparciem księgowych przez telefon, mail i live chat. Kolejnym krokiem w rozwoju inFakt.pl było wprowadzenie w listopadzie 2011 roku usługi, która wyznacza nową jakość na rynku księgowym. Jest to Księgowość All Inclusive, którą definiujemy jako święty spokój dla przedsiębiorcy, bo księgowością zajmuje się biuro rachunkowe, dokumenty odbierane są kurierem i przekazywane do naszej firmy, a przedsiębiorca ma dostęp do wszystkich dokumentów firmy przez aplikację online.

Podsumowując więc – inFakt.pl to fakturowanie i księgowość w wersji Self Service oraz All Inclusive dla freelancerów, samozatrudnionych oraz mikro i małych firm.

Jaki macie model biznesowy?

Działamy w modelu Freemium, który w przypadku inFakt.pl realizowany jest w ten sposób, że użytkownik może korzystać za darmo i bez ograniczeń czasowych z części funkcjonalności serwisu. A zatem wystawianie 3 faktur w miesiącu nie wiąże się z żadnymi opłatami, ale jeżeli użytkownik chciałby skorzystać ze wszystkich możliwości jakie daje inFakt.pl, to może wybrać dopasowany do swoich potrzeb, jeden z 3 oferowanych przez nas pakietów usług – Fakturowanie Premium, Księgowość Self Service lub Księgowość All Inclusive.

W czym Wasz projekt różni się od konkurencji?

InFakt.pl jest usługą dla przedsiębiorców, więc postanowiliśmy, że musi być łatwy, szybki i ładny. Postawiliśmy na taką usługę i obok prostej w obsłudze i przyjaznej użytkownikowi aplikacji, inFakt.pl kładzie nacisk na dostarczanie profesjonalnego wsparcia księgowego. Wystarczy tylko powiedzieć, że w przypadku InFakt.pl, pomoc księgowych świadczona jest w sumie przez 347 godzin w miesiącu – od poniedziałku do piątku od 7-22 oraz soboty między 9-17. Jest to ponad dwukrotnie więcej niż w przypadku standardowego biura rachunkowego, które pracując między 8 a 16 zapewnia klientom dostępność zaledwie przez 168 godzin. Nasze księgowe odpowiadają na pytania użytkowników przez telefon, mail i live chat, w dogodnych dla przedsiębiorców godzinach – także wieczorami i w soboty, kiedy przedsiębiorcy mają czas zająć się swoimi dokumentami, a biura rachunkowe są już zamknięte.

Dodatkową przewagą inFakt i absolutną nowością na rynku jest wprowadzona przez nas w ubiegłym roku Księgowość All Inclusive. Jest to usługa, którą chcemy zmieniać rynek księgowy w Polsce. Polega ona na prowadzeniu księgowości firmy przez księgowe z naszego biura rachunkowego inFakt.pl, z przejęciem kwestii odpowiedzialności za wykonywaną usługę oraz równoczesnym zapewnieniu kuriera do odbioru dokumentów od Klienta oraz ich zwrotu, po zeskanowaniu i zaksięgowaniu faktur w inFakt.pl. Dodatkowo dzięki posiadaniu profilu firmy w aplikacji online, przedsiębiorca ma aktualny wgląd w dane finansowe swojej firmy. Pozwala to na bieżąco kontrolować koszty, decydować o zakupach czy przygotować środki na podatek. Dostarczamy usługę, która kompletnie zwalnia przedsiębiorcę od myślenia o księgowości, po to, żeby mógł skupić się na swoim biznesie. W swojej ofercie posiadamy również mobilną wersję inFaktu.

Ilu użytkowników korzysta z tej formy wystawiania, wyszukiwania czy przeglądania faktur online za pomocą Waszych aplikacji mobilnych?

Jako jedyny dostawca rozwiązań księgowych umożliwiamy naszym Klientom wystawianie faktur VAT oraz przeglądanie raportów księgowych z poziomu telefonu komórkowego i obserwujemy coraz większe zainteresowanie użytkowników zarówno wersją inFaktu na iPhone’a, jak i na Androida. Użytkownicy doceniają fakt, że już w trakcie spotkania z Klientem lub zaraz po jego zakończeniu, mogą wystawić oraz przesłać fakturę VAT, a dzięki synchronizacji komputera oraz urządzenia przenośnego – wystawione z poziomu telefonu lub komputera dokumenty są na bieżąco rejestrowane na koncie użytkownika. Pozwala to na zachowanie płynności w prowadzeniu firmy. A co do ilości użytkowników, to mogę jedynie powiedzieć, że ilość pobrań jest dla nas bardzo zadowalająca.

InFakt to nie tylko inFakt.pl (fakturowanie i księgowość) , ale też siostrzane serwisy, takie jak umownie.pl oraz porachunek.pl. Jaka była idea stworzenia tych serwisów?

W inFakcie dominuje myślenie pro przedsiębiorcze – chcemy promować przedsiębiorczość i wspierać przedsiębiorców. Koncentrujemy się więc na dostarczaniu rozwiązań, które ułatwiają zarządzanie firmą oraz pozwalają przedsiębiorcom zaoszczędzić czas.

Naszym flagowym produktem jest inFakt.pl, ale postanowiliśmy też dać narzędzie tym osobom, które nie są VAT-owcami, a więc nie wystawiają faktur tylko rachunki – i tak powstał porachunek.pl.

Natomiast umownie.pl to jeden z naszych ostatnich produktów. Aplikacja umożliwia szybkie i łatwe wystawienie najbardziej popularnych umów cywilnoprawnych: umowy o pracę, o dzieło i umowy zlecenia. Wszystko w jednym miejscu tak, żeby ułatwić przedsiębiorcom uporanie się z formalnościami dotyczącymi umów.

Jak przebiega współpraca z inwestorem Point Nine Capital? Możesz przybliżyć nam jak doszło do jego pozyskania?

Inwestor dołączył do nas w lutym 2010 roku. Zainteresowaliśmy – wtedy jeszcze Team Europe Venture, a obecnie Point Nine Capital – bo wyróżnialiśmy się na tle innych biznesów. Mieliśmy dobry, lubiany przez klientów produkt i osiągaliśmy przychody, które pozwalały nam na dalszy rozwój firmy i produktu. Nasza współpraca z PNC to jednak nie tylko kwestie finansowe, pozwalające na dynamiczny rozwój firmy, ale też ogromna porcja know how. To dzięki inwestorom nauczyliśmy się mierzyć nasz biznes.

Czy Waszym zdaniem warto brać udział w konkursach, gdzie prezentuje się swój projekt i poddaje się go ocenie?

Obecnie wiele startupów rzeczywiście zaczyna od konkursów. Szybko i dużo mówi o swoim biznesie. Nasza strategia była nieco inna. Przez pierwsze 2 lata skupialiśmy się przede wszystkim na produkcie – jego jakości i wyglądzie. Naszym pierwszym jury byli inwestorzy – oni poddali nas ocenie i pokazali, na czym należy się skoncentrować. Obecnie oceniają nas użytkownicy, dziś jest ich już ponad 120 tysięcy. Dla nas to najbardziej wymagające, ale jednocześnie najbardziej sprawiedliwe jury.

W jednym z wywiadów powiedziałeś, że na chwilę obecną nie planujecie ekspansji na rynki zagraniczne. Dlaczego podjęliście taką decyzję? Wychodzicie z założenia, że polski rynek jest dla Was wystarczający, czy nie widzicie Waszych projektów jako produktów globalnych?

Rzeczywiście, nie planujemy ekspansji na rynki zagraniczne. Po pierwsze, mamy wiele do zrobienia tu w Polsce w zakresie zmiany na rynku usług księgowych. Rynek księgowości w Polsce jest mocno rozdrobniony – istnieje na nim ponad 42 tys. firm świadczących usługi księgowe w tradycyjnej formie. Jakość tych usług nie spełnia oczekiwań przedsiębiorców i to jest ogromna szansa dla InFakt.pl.

Po drugie, kluczowym elementem naszej przewagi konkurencyjnej jest fachowe doradztwo zapewniane naszym Klientom. W tym wypadku, potrzebna jest dogłębna znajomość lokalnych uwarunkowań prawnych i zasad prowadzenia rachunkowości. Różnice w prowadzeniu firm w różnych krajach są jak wiadomo znaczące. Dlatego, biorąc te dwa fakty pod uwagę, koncentrujemy się w 100% na rynku polskim i chcemy być taką samą zmianą na rynku księgowości, jak mBank na rynku bankowym kilka lat temu.

Bardzo dziękuję za rozmowę.

Komentarze (0)