Dziś przedstawiamy Wam Lingapp - startup, który znalazł swoją niszę pomiędzy internetowymi szkołami językowymi i translatorami online. O swoim projekcie opowiada nam CEO Lingapp Michał Dyrda.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Czym jest Lingapp i jak działa?

Lingapp to aplikacja wspomagająca naukę języków obcych. W tym momencie skupiamy się na opracowaniu języka angielskiego.

Aplikacja ułatwia czytanie informacji z różnych źródeł (szczególnie z serwisów internetowych), a także uczy słownictwa potrzebnego do lepszego rozumienia tych informacji. Jeśli zatem ktoś interesuje się biznesem czy technologią, może dzięki lingappowi rozwijać te zainteresowania i przy okazji uczyć się języka.

Aplikacja:

  • agreguje treści z internetu (w tym obszarze działa jak RSS reader) można znaleźć tam takie serwisy jak: Techcrunch, Guardian, Smashing Magazine, USA Today i wiele innych. Można oczywiście dodać swoje ulubione strony (lub inne źródła np. pliki tekstowe).
  • umożliwia bezpośrednie i szybkie tłumaczenie każdego słowa - nie musimy otwierać zakładki ze słownikiem i kopiować słów - wystarczy kliknąć na słowo i od razu pojawi się tłumaczenie. Oprócz tego lingapp daje użytkownikom kilka rodzajów testów, które pomagają się uczyć. W systemie powtórek oprócz specjalnego algorytmu wspomagającego pamięć, dajemy użytkownikom wybór metody, za pomocą jakiej chcą się uczyć - jedni wolą test wyboru, a inni (kinestetycy) wolą powtarzać, wpisując słowa na klawiaturze.

Kto stoi za projektem?

Projekt realizujemy w kilkuosobowym zespole - złożonym głównie z programistów RoR. Od strony biznesowej wspiera nas fundusz seed BrightBerries.

W jaki sposób udało się Wam nawiązać współpracę z BrightBerries i jak ona wygląda?

Z ludźmi z BrightBerries znaliśmy się już z czasów innych realizacji. Jednak sama współpraca zaczęła się klasycznie - od opowiedzenia pomysłu i przedstawienia działającej makiety projektu. BB to bardzo dynamiczny "seed", po dwóch tygodniach od spotkania już pracowaliśmy przy lingapp.com.

Współpraca wygląda świetnie - podzielamy wspólną filozofie efektywności. Kiedy potrzebujemy wsparcia, otrzymujemy je. Kiedy potrzebujemy spokoju, również go otrzymujemy. Wypełniamy założony przez nas harmonogram. Najważniejsze w tej współpracy jednak jest to, że wszyscy mamy świadomość, że pracujemy na swój własny sukces i nikt niczego za nas nie zrobi. Biznesowo z BB ufamy sobie w 100%, a prywatnie autentycznie się lubimy.

Formalnie współpraca - jak w klasycznej seedowej inwestycji - mamy wszystko, czego nam potrzeba - zespół, biuro i kawę. Reszta to już tylko nasza praca.

Do kogo jest skierowany Wasz projekt?

Z lingappa mogą korzystać dwie grupy użytkowników - pierwsza to ludzie aktywnie uczący się języków obcych (np. w szkole językowej), którzy chcą zwiększyć swoją efektywność, poprzez wykorzystanie narzędzi internetowych w zakresie utrwalania i poszerzania słownictwa.

Drugą grupą - na której szczególnie chcemy się skupić - są ludzie, którzy nie uczą się aktywnie języka obcego, jednak wykorzystują go w życiu codziennym. Większość z tych osób chciałaby poszerzać swoją znajomość języka, jednak nie ma czasu na systematyczne uczenie się. Dlatego przygotowaliśmy narzędzie, które może im towarzyszyć każdego dnia podczas surfowania w internecie w poszukiwaniu ciekawych dla nich informacji.

Dzięki lingappowi mogą oni wykorzystywać nawet najkrótsze chwile na utrwalenie języka (np. jadąc tramwajem mogą ćwiczyć słownictwo w aplikacji mobilnej). Przede wszystkim jednak lingapp umożliwia im łatwiejsze i szybsze przyswajanie informacji, a przez to rozwój osobisty i zawodowy.

Zadanie lingappa to dostosowanie się do współczesnego trybu funkcjonowania i pracy ludzi oraz wykorzystanie "wolnych" momentów do pogłębiania znajomości języków obcych.

Każdy zna proste wyliczenie że wystarczy 10 słów dziennie, aby po roku znać 80% słów wykorzystywanych do komunikacji w dowolnym języku. Mało jednak ludzi to robi, ponieważ największą barierą jest systematyczność.

Skoro braku systematyczności nie da się pokonać, trzeba się do tego dostosować - dajemy narzędzie, dzięki któremu nie musisz być systematyczny, żeby twoja znajomość języka obcego rosła.

Jaki jest model biznesowy lingappa?

Lingapp opiera się o model biznesowy typu freemium. Obecnie pełna funkcjonalność aplikacji jest bezpłatna, jednak wkrótce planujemy wprowadzić opłaty abonamentowe (klika złotych miesięcznie).

Oprócz modelu abonamentowego zakładamy dodatkowe formy dochodów jak reklama i partnerstwo w sprzedaży usług dodatkowych.

Lingapp to nie tylko aplikacja dostępna z poziomu strony www. Pracujecie również nad aplikacjami mobilnymi oraz pluginami do popularnych przeglądarek... W której formule pokładacie największe nadzieje?

W maju ruszamy z betą dla systemów Android - będziemy ją testować z użytkownikami i rozwijać. Następnie ruszamy z kolejnymi platformami. Oczywiście cała aplikacja już w tym momencie świetnie działa na telefonach w trybie webowym.

Pluginy też już mamy (Chrome i Firefox) - testujemy je wewnętrznie i lada chwila damy je użytkownikom. Natomiast dostępny już jest specjalny bookmark (tzw. skryptozakładka), który można wykorzystać do tłumaczenia słów na dowolnej stronie internetowej.

Aplikacja na każdej platformie spełnia specyficzne funkcje - np. w telefonie służy uczeniu się w chwilach wolnych (np. podczas jazdy tramwajem); serwis www - czyli centrum - łączy cały system w efektywną całość. Ludzie korzystają z wielu platform, a dane przechowują w chmurze - do tego sposobu korzystania z aplikacji dostosowany jest lingapp.

Kluczową funkcją lingappa jest ułatwienie czytania obcojęzycznych tekstów. Jaką przewagę ma tutaj Wasza aplikacja np. nad Google Translatorem lub różnymi pluginami dostępnymi dla Chrome'a i Firefoxa?

Google Translator umożliwia przekład całych tekstów i czytanie ich w języku użytkownika - na tym skupia się Google. Jest to automatyczne tłumaczenie (i jeszcze dość marnej jakości), które czytać może każdy. Naszą ideą nie jest tłumaczenie całych tekstów, a wsparcie użytkownika w drodze do samodzielnego czytania informacji w języku obcym. Zależy nam na tym, aby ludzie znali języki obce.

Nasza przewaga polega na dostarczeniu aplikacji, która towarzyszy użytkownikowi w każdym momencie, w którym styka się z językiem obcym. Jeśli użytkownik chce po prostu przeczytać coś w innym języku, może skorzystać z naszego plugina (zamiast otwierać nową zakładkę ze słownikiem). Jeśli chce efektywnie poznawać słownictwo, aby być coraz lepszy w swojej dziedzinie - może gromadzić potrzebne mu słowa, może też pracować nad pamięciowym opanowaniem tego słownictwa - nie tylko przy komputerze, ale również w swoim telefonie.

Nasza wizja to nie tylko narzędzie (jak dostępne pluginy dla Chrome), ale przede wszystkim umożliwienie prostego zdobywania wysokiej jakości informacji w języku obcym oraz nauka tego języka.

Ciekawa wydaje mi się również przewaga, jaką posiadamy nad systemami nauki języków online. Wszystkie one budują drogi z punktu widzenia biznesu – produkują przede wszystkim content. Są to przeważnie lekcje, filmy wideo, specjalnie formułowane teksty. Nasza pomysł polega na rozwoju zainteresowań użytkowników w języku, którego się uczą. Użytkownicy uczą się bardzo "współczesną" metodą - po prostu surfując po sieci w poszukiwaniu interesujących informacji. Upraszczamy w ten sposób sprawę, a to daje nam przewagę w warstwie technologii oraz w skali, jaką możemy osiągnąć. Możemy, opierając się o internet, uczyć dowolnej pary języków.

Czy w przyszłości lingapp będzie tłumaczył coś więcej niż pojedyncze słowa (np. frazy, zdania)?

Tak, w tym momencie pracujemy nad frazami. W perspektywie mamy różne języki. Również takie, o których nie mamy żadnego pojęcia, wiec do fraz podchodzimy analitycznie. Badamy statystyczne i matematyczne modele fraz, szukamy prawidłowości, które pozwolą nam rozpoznawać frazy w dowolnym języku. Wiec słowa to dopiero początek, będziemy rozwijać się w tych kierunkach, w których możemy osiągnąć większą efektywność nauki języków obcych.

W jaki jeszcze sposób chcielibyście zwiększyć efektywność uczenia się przy pomocy lingappa?

Efektywność nauki dzielimy na kilka obszarów.

  1. Dostęp do informacji. Każdy użytkownik uczy się na innym materiale - chcemy umożliwić każdemu swobodny dostęp do interesującej treści. Specjalistom proponować dobrej jakości serwisy tematyczne, młodszym użytkownikom, którzy poszukują dodatkowej motywacji np. w postaci rozrywki, chcemy zaproponować inny content np. teksty piosenek ich ulubionych wykonawców. Wierzymy, że efektywniej uczymy się języka, jeśli poznajemy w nim rzeczy nam bliskie.
  2. Sposoby uczenia się. I tu wspomniane frazy, zdania itd. Dostarczenie użytkownikom narzędzi do ćwiczenia wymowy czy umiejętności pisania itp.
  3. Techniki pamięciowe - opracowujemy serię testów usprawniających pamiętanie. Specjalne algorytmy dobierają nam słowa do powtórek, inne podpowiadają lub przeciwnie - utrudniają (w sytuacjach gdy np. mózg poszukuje nie-pamięciowych metod rozwiązania zadania). W tym obszarze poszukujemy ciekawych zastosowań technicznych, które zwiększą efektywność zapamiętywania.

Kiedy w lingappie pojawią się kolejne języki?

Na razie skupiamy się na języku angielskim i pracujemy nad wprowadzeniem kolejnego języka narodowego (będzie to ukraiński). To właśnie angielskiego uczy się współczesny świat i naszym celem jest upraszczanie tej nauki.

Kolejne języki, których polscy użytkownicy będą mogli się uczyć, będziemy wprowadzać po wakacjach (niemiecki, hiszpański, włoski). W przyszłości myślimy również o bardziej oryginalnych językach, jak węgierski czy łacina.

Wraz ze wzrostem zainteresowania projektem, praca nad dodawaniem kolejnych języków będzie szybsza. W tym momencie angielski jest dla nas polem eksperymentalnym - chcemy przy nim opanować wszystkie pojawiające się problemy.

Planujecie wyjść na rynki zagraniczne (wpierw Ukraina). W jaki sposób chcielibyście dotrzeć do tamtejszych użytkowników?

Do profesjonalnego wejścia na rynek zagraniczny potrzebujemy partnera, dlatego też szukamy inwestora, który ma możliwości i wiedzę potrzebną do ekspansji. Będziemy jednak sami już teraz testować nasz produkt na rynku ukraińskim - podobną strategią jak w Polsce - poprzez skuteczne i niedrogie formy promocji - PR, SEO i przede wszystkim przez bezpośredni kontakt z użytkownikami.

Skąd przekonanie, że lingapp odniesie sukces?

Nie można mieć przekonania w sprawach dotyczących przyszłości. Jednak w branży startapów trzeba mieć wiarę, determinację i świetny zespół - my to mamy, wiec myślimy, że nasze szanse są duże.

Co może stanąć na drodze do sukcesu?

Chiński rząd. Nikogo tam nie znamy, a podobno, aby odnieść sukces na tym rynku, należy kogoś znać :)

Komentarze (0)