Internetowe systemy wspierające funkcjonowanie firmy - zarządzające zadaniami i procesami - to dla wielu z nas narzędzia codziennej pracy. Czy nowy startup BiZi ma szansę odnieść na tym polu sukces? Rozmawiamy z Maciejem Leszczyńskim Project Managerem firmy Project Online odpowiedzialnej za projekt BiZi.

Określacie BiZi jako system do zarządzania zadaniami i procesami w firmie. Mógłbyś powiedzieć coś więcej?

BiZi System to przede wszystkim narzędzie, które ma za zadanie usprawnić funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Pomysł na BiZi narodził się mniej więcej 2 lata temu i powstał w odpowiedzi na nasze wewnętrzne zapotrzebowanie na webowy system do zarządzania firmą. System ma za zadanie wspierać organizacje dążące do rozwoju i doskonalenia wewnętrznych regulacji i procesów.

Oś systemu stanowi konfigurowalna lista TODO, na której użytkownik widzi wszystkie swoje zadania do wykonania. Oczywiście w zależności od tego na jakim stanowisku pracuje w firmie ma możliwość swobodnego wybierania zadań lub też kolejność jest narzucona.

Istnieje już niejedno tego typu narzędzie. Czym Wy chcecie pozyskać klientów? Jaka jest Wasza przewaga?

Zanim przeszliśmy od etapu pomysłu do realizacji pojawiło się na rynku sporo konkurencyjnych rozwiązań, a nasza wizja miała czas ewoluować.

BiZi w obecnym kształcie jest przede wszystkim rozwiązaniem nastawionym na definiowanie i zarządzanie procesami. Pod pojęciem procesu rozumiemy właściwie każde działanie operacyjne w firmie, od obsługi skomplikowanych procesów biznesowych np. dla branży ubezpieczeniowej poprzez prowadzenie procesów występujących praktycznie w każdej firmie jak rekrutacja, aż do mikro-procesów i drobnych ułatwień w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa jak okresowe zamówienia materiałów biurowych czy też wspólne zamawianie obiadów. Poza częścią procesową BiZi oferuje również moduł zarządzania projektami wspierając tym samym 2 najważniejsze obszary działalności przedsiębiorstw.

Kolejną rzeczą, która wyróżnia BiZi na rynku tego typu rozwiązań jest zaawansowany system uprawnień. Biorąc pod uwagę nasze wcześniejsze doświadczenia z różnego rodzaju oprogramowaniem i projektami stworzyliśmy system, który umożliwia swobodną nieograniczoną konfigurację uprawnień oraz dostępu do poszczególnych części systemu, procesu lub projektu.

Obecnie na rynku znaleźć można oprogramowanie do zarządzania zadaniami bez uwzględnienia procesów lub skomplikowane i drogie systemy do zarządzania procesami. Jesteśmy przekonani, że nasze oprogramowanie uzupełni lukę w segmencie do którego produkt kierujemy.

Do kogo kierujecie swój produkt? Jak wygląda Wasz idealny klient?

Produkt kierujemy do każdego, kto myśli o skutecznym zarządzaniu zadaniami w organizacji. Każda firma, która nie korzysta z dedykowanego oprogramowania wspierającego obszary procesów oraz projektów znajdzie tu coś dla siebie. Głównym targetem są więc firmy z sektora MSP, organizacje pozarządowe, oraz zespoły projektowe lub działy funkcjonujące w ramach większych przedsiębiorstw.

Idealny Klient jest świadomy istnienia w swojej organizacji szeregu procesów, projektów i innego typu zadań, które chciałby zebrać w jeden kompleksowy system. Tak jak mówiłem, kluczowa jest chęć doskonalenia przedsiębiorstwa, a tym samym osiągania lepszych wyników finansowych, miedzy innymi poprzez oszczędzanie czasu.

W jaki sposób zamierzacie pozyskać klientów?

W tej chwili produkt wchodzi w fazę, w której chcemy przyciągnąć do niego potencjalnych odbiorców. Klientów planujemy pozyskać promując wersję FREE oraz poprzez promocję BiZi Community. Oczywiście głównym medium w tym przypadku jest Internet, prezentujemy się też na konferencjach branżowych.

Nasze główne kanały dystrybucji to jednak sprzedaż licencji poprzez sieć operatorów i dystrybutorów. Dodatkowo poprzez dotarcie do konsultantów, którzy mogą wykorzystywać nasze narzędzie do automatyzacji procesów w firmie. Dla wszystkich z tych grup, zainteresowanych dystrybucją BiZi System przygotowaliśmy dedykowaną propozycję współpracy.

Obecnie proponujecie dwie wersje BiZi - free i dedykowaną. Jak wygląda Wasz model biznesowy?

System w obecnym kształcie to pierwsza wersja, którą uznaliśmy za gotową do pokazania szerszemu gronu odbiorców. System cały czas znajduje się w fazie intensywnego rozwoju i wkrótce pojawią się nowe możliwości korzystania z BiZi. Tymczasem chcieliśmy mocniej wsłuchać się w głos odbiorców, co już teraz oceniamy bardzo pozytywnie, ponieważ płynący do nas feedback na pewno pozwoli nam na rozwój w pożądanym przez potencjalnych Klientów kierunku.

Docelowo myślimy o uruchomieniu BiZi w wersji FREE, całkowicie darmowej, ale o ograniczonej liczbie użytkowników i procesów/projektów, wersji PROFESSIONAL w kilku wariantach liczby użytkowników i dostępnej przestrzeni dyskowej oraz wersji wdrażanej na serwerze Klienta (bez żadnych ograniczeń po stronie systemu).

Osobną kwestią jest BiZi dedykowane - jest to usługa, w której oferujemy naszym Klientom indywidualny audyt oraz optymalizację procesów poparte wdrożeniem systemu w firmie Klienta.

W jaki sposób narodził się Wasz projekt? Kto za nim stoi?

Tak jak już wspomniałem pomysł narodził się w trochę innym kształcie około 2 lat temu w odpowiedzi na nasze indywidualne zapotrzebowanie na tego typu rozwiązanie. Warunki panujące na rynku oraz doświadczenie, które w przeciągu 2 lat zdobyliśmy badając i optymalizując procesy biznesowe zdecydowały o obecnym kształcie systemu.

Za realizacją projektu stoi grupa pasjonatów tworzących interdyscyplinarny zespół projektowy. To wspólne zaangażowanie i pasja pozwalają utrzymać nam wysoka motywację do pracy i rozwoju. W skład zespołu poza nieocenionymi specjalistami z dziedzin programowania i technologii internetowych wchodzą osoby odpowiedzialne za opiekę prawną, marketingową i przede wszystkim specjaliści z dziedziny analizy biznesowej.

Jak przebiega Wasza współpraca z inkubatorem TechnoBoard? Co poradzilibyście tym, którzy również chcieliby skorzystać z takiej szansy na realizację swojego pomysłu?

Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z Technoboard. Cenimy sobie doświadczenie inwestora i zaangażowanie w modelowanie biznesowe naszego pomysłu. Bardzo wartościowa dla nas okazała się współpraca z innymi inkubowanymi przedsiębiorstwami, która nawiązała się dzięki spotkaniom organizowanym przez Technoboard. Efektem tej współpracy są nie tylko transfer wiedzy i doświadczenia, ale konkretne projekty biznesowe.

Pomysłodawcom, którzy zamierzają pozyskać inwestora na realizację własnego biznesu, zalecamy przede wszystkim możliwie szybką konfrontację zamierzeń z realnymi oczekiwaniami grup docelowych. Pozwala to na weryfikację założeń we wstępnej fazie rozwoju pomysłu, gdy tego typu zmiany są względnie łatwe do przeprowadzenia. Gdy już będziemy mieli pewność, że nasze plany znajdują zainteresowanie wśród potencjalnych odbiorców, przygotowanie biznesplanu oraz pozyskanie inwestora stają się zdecydowanie łatwiejsze.

Jak wyobrażacie sobie BiZi za rok? Za 3 - 5 lat?

3 lata a tym bardziej 5 to w usługach webowych prawdziwa epoka i tak naprawdę w tej chwili ciężko jest to sobie wyobrazić. Na pewno chcemy podążać tropem wspierania kultury samodoskonalenia przedsiębiorstw, która nas niezmiennie fascynuje i wsłuchiwać się jak najmocniej w głos Klienta. To rzeczywiste problemy na które napotykamy przy wdrożeniach i rozwiązujemy wspólnie z Klientem stanowią największą wartość i kapitał na przyszłość.

Z bliższych planów wkrótce planujemy powołać do życia BiZi Community - miejsce gdzie będzie można wymieniać się procesami oraz całymi presetami ustawień uprawnień oraz systemu.

W tej chwili jesteśmy w trakcie wdrażania dedykowanego BiZi w 3 firmach (są to firmy z branż nieruchomości, handlowej oraz informatycznej) i śmiało można powiedzieć, że wdrożenia te przyczynią się do dalszego rozwoju oprogramowania, a z tego doświadczenia będą mogli korzystać kolejni Klienci i Partnerzy.

Czym dokładnie ma być BiZi Community? Skąd pomysł?

Geneza pomysłu pochodzi z firmy HolonGlobe, gdzie rozwijamy autorski Inkubator Projektów - u podstaw tego pomysłu leży idea wymiany myśli i zasobów. Pomyśleliśmy, w jaki sposób możemy uczynić nasz produkt jeszcze bardziej użytecznym i atrakcyjnym dla odbiorcy - w ten sposób narodziła się idea wymiany procesów, uprawnień i korzystania z gotowych presetów w BiZi Community.

Jakkolwiek użytkowanie systemu jest intuicyjne i proste, wdrożenie go do firmy i ustawienie wszystkich procesów w odpowiedni sposób wymaga umiejętności analitycznych. Z tego powodu chcemy stworzyć możliwie dużo procesów jak i całych systemów dedykowanych pod konkretne branże. Rozwój tego wymaga społeczności, która będzie mogła czerpać z tego korzyści. Na pewno umożliwimy również sprzedaż gotowych procesów przez firmy zewnętrzne za pośrednictwem BiZi Community. Z jednej strony jest to możliwość sprzedaży ustawień przez siebie wykonanych (możliwość uzyskania pasywnego zysku), a z drugiej strony można niskim kosztem skorzystać z gotowych rozwiązań automatyzujących procesy w firmie.

Komentarze (0)