Rozmawiają z nami Iwona Samel, Anna Rasińska oraz Anna Kaczyńska, które odpowiedzialne są za Akademię Think Ahead.

Kto powinien uczyć młodych ludzi kreatywności, przedsiębiorczości, umiejętności interpersonalnych?

Anna Kaczyńska: Szkoła powinna zapewnić edukację na miarę XXI wieku. Jednak zdajemy sobie sprawę, że tak nie jest. Wyzwanie w tym zakresie stoi przed rodzicami. Od nich zależy, jak pokierują swoim dzieckiem, oni muszą zdecydować, na jakie zajęcia pozalekcyjne je zapisać i jakie wartości zostaną mu przekazane.

Umiejętności interpersonalne, zdolności poznawcze i twórcze to podstawowe wartości we współczesnym społeczeństwie informacyjnym oraz w erze postępu technologicznego. Autorzy Raportu dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku podkreślają cztery filary edukacji: uczyć się, aby wiedzieć; uczyć się, aby działać; uczyć się, aby żyć i uczyć się, aby być. Szkoła wpisuje się tylko w pierwszy filar edukacji, czyli przekazuje wiedzę. Nie rozwija w dziecku umiejętności logicznego myślenia i nie motywuje do rozwoju własnej osobowości.

Dlatego potrzebne są projekty ukierunkowane na rozwój dziecka, na pokazanie mu, jak się uczyć oraz jak myśleć. Właśnie dzięki takim umiejętnościom, dziecko jest w stanie samodzielnie kierować swoją przyszłością. Duże znaczenie mają w tym profesjonalni, doświadczeni trenerzy, których na naszej drodze szkolnej edukacji niestety brakuje.

Czy dzisiejszym dwudziestolatkom brakuje powyższych kompetencji?

Iwona Samel: Na pewno nie wszystkim. Natomiast zadziwiający jest widok 20-letniego studenta poproszonego o prezentację swojego pomysłu, który nie podnosi wzroku zza kartki i z drżącym głosem odpowiada na każde stawiane mu pytanie. Gdzie jest pewność siebie, entuzjazm, chęć powiedzenia: „Zrobiłem fajną rzecz, wam też się spodoba!”? To wszystko jest wyraźnie tłamszone na poszczególnych etapach naszej edukacji. Czasami wystarczy odrobina zachęty, wsparcia, aby zbudować w człowieku pewność siebie, która pozwoli mu sięgnąć dalej, podejmować się nowych wyzwań i czerpać z tego satysfakcję. Warto to wsparcie przekazywać jak najwcześniej.

Jak zrodził się pomysł na Akademię Think Ahead?

Iwona Samel: Projekt Think Ahead powstał w odpowiedzi na potrzeby wspomniane powyżej. Jest całe mnóstwo ofert skierowanych do licealistów, studentów – jednak najlepszym momentem inwestycji we własne dziecko jest etap jego wczesnej edukacji. Po przeczytaniu wielu raportów, artykułów na temat edukacji w Polsce stwierdziłyśmy, że istnieją potrzeby stanowiące niszę, którą warto zagospodarować.

Program opracowałyśmy przy współpracy z doświadczonymi trenerami, coachami i psychologiem. Bazowałyśmy na tym, jakie wyzwania stawia dzisiejsza rzeczywistość. Rozwijając w dzieciach odpowiednie myślenie i postawy, zapewniamy im powodzenie w przyszłości. Program Akademii kładzie nacisk na pożądane umiejętności takie jak: twórcze rozwiązywanie problemów, umiejętności przywódcze, pewność siebie, kreatywność, adaptacyjność, umiejętność komunikowania się i zamiłowanie do pracy w zespołach, samodzielność oraz umiejętność radzenia w nieprzewidywalnych warunkach. Czyli wszystko to, co cechuje lidera. Celem Akademii Think Ahead jest tworzyć społeczność Małych Liderów :)

Dlaczego jako rodzic powinienem zapisać swoje dziecko do tego typu programu?

Anna Kaczyńska: W dzisiejszych czasach, aby osiągnąć sukces, oprócz wiedzy specjalistycznej, liczy się kreatywność, przebojowość i samodzielność. Kluczem do bezpiecznej przyszłości dziecka jest właśnie jego przedsiębiorczość. A przedsiębiorczość to marzenia, plany i odważne działania. I tego właśnie należy uczyć dzieci już na wczesnym etapie edukacji. Wiek 10-12 lat jest to czas doświadczeń, potrzeba próbowania wszystkiego. Dziecko w tym wieku zaczyna samodzielnie myśleć i potrafi już zrozumieć czyjś punkt widzenia. I właśnie wtedy powinno próbować swoich sił w coraz to nowych wyzwaniach - to czas inwestowania w jego przyszłość.

W jaki sposób udział w tego typu programie pomoże dziecku w dalszym życiu (a w przyszłości w karierze zawodowej)?

Anna Rasińska (psycholog): Proces rozwoju zawodowego obejmuje całe życie człowieka, zaczynając od wczesnego dzieciństwa. Jest to tzw. okres przygotowawczy i trwa do 16 roku życia.
W tym wieku dzieci zwykle wyraźnie deklarują swoje predyspozycje, uzdolnienia i zainteresowania. Dzięki zajęciom pozaszkolnym dziecko ma możliwość zainteresowania się swoją osobą, odkrycia swoich zdolności, tego w czym czuje się dobry i poznania swojej osobowości.

Odkrywając siebie, będzie mu łatwiej podjąć decyzję o przyszłości, przy wyborze szkoły średniej czy studiów. Im wcześniej tego dokona, ty lepiej dla niego. Oczywiście nie jest powiedziane, że decyzje, które podejmie na tym etapie będzie realizował w przyszłości, ale zdecydowanie będzie bardziej świadomy tych decyzji i dzięki elastyczności będzie w stanie odpowiednio reagować na zmiany.

Jaki wpływ na kreatywność dzieci ma Internet i interaktywne gadżety? Jak zmienia się przez to edukacja?

Anna Rasińska (psycholog): Moim zdaniem, Internet oraz gadżety interaktywne są bardzo przydatnym narzędziem edukacyjnym - są nowoczesne, uczą poprzez dostęp do nieograniczonej informacji, ale także rozwijają zainteresowania, poszerzają horyzonty i budują wyobraźnię. W dzisiejszych czasach, tak naprawdę, nowe technologie są dla dzieci naturalnym środowiskiem. Wychowują się one w otoczeniu smartphone’ów i tabletów.

Ważne jest jednak, aby pokazać dziecku, że tablet to nie tylko sprawdzanie postów na Facebooku, ale także fajne narzędzie, które może uczyć. W jaki sposób? Gry i programy edukacyjne! Badania przeprowadzone w USA na dzieciach w wieku 12 lat wykazały, że gry są bardzo istotne w rozwoju kreatywnego myślenia. Skłaniają bowiem do myślenia, rozwiązywania problemów, szukania optymalnych rozwiązań czy komunikacji z innymi.

Jakie są plany rozwoju Akademii?

Anna Kaczyńska: Teraz jesteśmy skupione na tym, aby o Think Ahead dowiedziało się jak najwięcej rodziców. Cały czas zbieramy feedback z rynku i tak naprawdę dalsze plany będą uzależnione od tego, czego będą oczekiwać rodzice dla swoich dzieci. Nasz pierwotny pomysł Akademii tez był zupełnie inny, jednak rynek ma swoje wymagania:) Na ten moment myślimy o dostosowaniu programu do innych grup wiekowych oraz poszerzenia go o dodatkowe, niezależne moduły, zahaczające o tematykę ekonomiczną. Cały czas analizujemy rynek edukacji i mamy nowe pomysły. Ale teraz skupiamy się na naszym pierwszym programie, a reszta niech pozostanie na razie naszą tajemnicą:)

  • Anna Kaczyńska  - koordynatorka projektu Think Ahead Koordynatorka kilku projektów realizowanych w ramach SF Business Centre Club, m.in. Festiwal Przedsiębiorczości BOSS, Najlepsze Zajęcia z Przedsiębiorczości, Kapitał na Start itd. Zawodowo zajmuje się marketingiem.
  • Iwona Samel – koordynatorka projektu Think Ahead Pierwsze doświadczanie zdobywała jako koordynatorka projektu Przedsiębiorcza Kobieta w ramach SF Busineess Centre Club oraz w Akademickim Inkubatorze Przedsiębiorczości. Interesuje się dziedziną zarządzania projektami oraz możliwościami rozwoju startupów.
  • Anna Rasińska – psycholog w Think Ahead Pracuje z dziećmi, nastolatkami i osobami dorosłymi. Posiada doświadczenie w diagnostyce psychologicznej w zakresie oceny osobowości, procesów poznawczych oraz inteligencji.

Komentarze (0)