Rozmawiają z nami Iwona Samel, Anna Rasińska oraz Anna Kaczyńska, które odpowiedzialne są za Akademię Think Ahead.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Kto powinien uczyć młodych ludzi kreatywności, przedsiębiorczości, umiejętności interpersonalnych?

Anna Kaczyńska: Szkoła powinna zapewnić edukację na miarę XXI wieku. Jednak zdajemy sobie sprawę, że tak nie jest. Wyzwanie w tym zakresie stoi przed rodzicami. Od nich zależy, jak pokierują swoim dzieckiem, oni muszą zdecydować, na jakie zajęcia pozalekcyjne je zapisać i jakie wartości zostaną mu przekazane.

Umiejętności interpersonalne, zdolności poznawcze i twórcze to podstawowe wartości we współczesnym społeczeństwie informacyjnym oraz w erze postępu technologicznego. Autorzy Raportu dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku podkreślają cztery filary edukacji: uczyć się, aby wiedzieć; uczyć się, aby działać; uczyć się, aby żyć i uczyć się, aby być. Szkoła wpisuje się tylko w pierwszy filar edukacji, czyli przekazuje wiedzę. Nie rozwija w dziecku umiejętności logicznego myślenia i nie motywuje do rozwoju własnej osobowości.

Dlatego potrzebne są projekty ukierunkowane na rozwój dziecka, na pokazanie mu, jak się uczyć oraz jak myśleć. Właśnie dzięki takim umiejętnościom, dziecko jest w stanie samodzielnie kierować swoją przyszłością. Duże znaczenie mają w tym profesjonalni, doświadczeni trenerzy, których na naszej drodze szkolnej edukacji niestety brakuje.

Czy dzisiejszym dwudziestolatkom brakuje powyższych kompetencji?

Iwona Samel: Na pewno nie wszystkim. Natomiast zadziwiający jest widok 20-letniego studenta poproszonego o prezentację swojego pomysłu, który nie podnosi wzroku zza kartki i z drżącym głosem odpowiada na każde stawiane mu pytanie. Gdzie jest pewność siebie, entuzjazm, chęć powiedzenia: „Zrobiłem fajną rzecz, wam też się spodoba!”? To wszystko jest wyraźnie tłamszone na poszczególnych etapach naszej edukacji. Czasami wystarczy odrobina zachęty, wsparcia, aby zbudować w człowieku pewność siebie, która pozwoli mu sięgnąć dalej, podejmować się nowych wyzwań i czerpać z tego satysfakcję. Warto to wsparcie przekazywać jak najwcześniej.

Jak zrodził się pomysł na Akademię Think Ahead?

Iwona Samel: Projekt Think Ahead powstał w odpowiedzi na potrzeby wspomniane powyżej. Jest całe mnóstwo ofert skierowanych do licealistów, studentów – jednak najlepszym momentem inwestycji we własne dziecko jest etap jego wczesnej edukacji. Po przeczytaniu wielu raportów, artykułów na temat edukacji w Polsce stwierdziłyśmy, że istnieją potrzeby stanowiące niszę, którą warto zagospodarować.

Program opracowałyśmy przy współpracy z doświadczonymi trenerami, coachami i psychologiem. Bazowałyśmy na tym, jakie wyzwania stawia dzisiejsza rzeczywistość. Rozwijając w dzieciach odpowiednie myślenie i postawy, zapewniamy im powodzenie w przyszłości. Program Akademii kładzie nacisk na pożądane umiejętności takie jak: twórcze rozwiązywanie problemów, umiejętności przywódcze, pewność siebie, kreatywność, adaptacyjność, umiejętność komunikowania się i zamiłowanie do pracy w zespołach, samodzielność oraz umiejętność radzenia w nieprzewidywalnych warunkach. Czyli wszystko to, co cechuje lidera. Celem Akademii Think Ahead jest tworzyć społeczność Małych Liderów :)

Dlaczego jako rodzic powinienem zapisać swoje dziecko do tego typu programu?

Anna Kaczyńska: W dzisiejszych czasach, aby osiągnąć sukces, oprócz wiedzy specjalistycznej, liczy się kreatywność, przebojowość i samodzielność. Kluczem do bezpiecznej przyszłości dziecka jest właśnie jego przedsiębiorczość. A przedsiębiorczość to marzenia, plany i odważne działania. I tego właśnie należy uczyć dzieci już na wczesnym etapie edukacji. Wiek 10-12 lat jest to czas doświadczeń, potrzeba próbowania wszystkiego. Dziecko w tym wieku zaczyna samodzielnie myśleć i potrafi już zrozumieć czyjś punkt widzenia. I właśnie wtedy powinno próbować swoich sił w coraz to nowych wyzwaniach - to czas inwestowania w jego przyszłość.

W jaki sposób udział w tego typu programie pomoże dziecku w dalszym życiu (a w przyszłości w karierze zawodowej)?

Anna Rasińska (psycholog): Proces rozwoju zawodowego obejmuje całe życie człowieka, zaczynając od wczesnego dzieciństwa. Jest to tzw. okres przygotowawczy i trwa do 16 roku życia.
W tym wieku dzieci zwykle wyraźnie deklarują swoje predyspozycje, uzdolnienia i zainteresowania. Dzięki zajęciom pozaszkolnym dziecko ma możliwość zainteresowania się swoją osobą, odkrycia swoich zdolności, tego w czym czuje się dobry i poznania swojej osobowości.

Odkrywając siebie, będzie mu łatwiej podjąć decyzję o przyszłości, przy wyborze szkoły średniej czy studiów. Im wcześniej tego dokona, ty lepiej dla niego. Oczywiście nie jest powiedziane, że decyzje, które podejmie na tym etapie będzie realizował w przyszłości, ale zdecydowanie będzie bardziej świadomy tych decyzji i dzięki elastyczności będzie w stanie odpowiednio reagować na zmiany.

Jaki wpływ na kreatywność dzieci ma Internet i interaktywne gadżety? Jak zmienia się przez to edukacja?

Anna Rasińska (psycholog): Moim zdaniem, Internet oraz gadżety interaktywne są bardzo przydatnym narzędziem edukacyjnym - są nowoczesne, uczą poprzez dostęp do nieograniczonej informacji, ale także rozwijają zainteresowania, poszerzają horyzonty i budują wyobraźnię. W dzisiejszych czasach, tak naprawdę, nowe technologie są dla dzieci naturalnym środowiskiem. Wychowują się one w otoczeniu smartphone’ów i tabletów.

Ważne jest jednak, aby pokazać dziecku, że tablet to nie tylko sprawdzanie postów na Facebooku, ale także fajne narzędzie, które może uczyć. W jaki sposób? Gry i programy edukacyjne! Badania przeprowadzone w USA na dzieciach w wieku 12 lat wykazały, że gry są bardzo istotne w rozwoju kreatywnego myślenia. Skłaniają bowiem do myślenia, rozwiązywania problemów, szukania optymalnych rozwiązań czy komunikacji z innymi.

Jakie są plany rozwoju Akademii?

Anna Kaczyńska: Teraz jesteśmy skupione na tym, aby o Think Ahead dowiedziało się jak najwięcej rodziców. Cały czas zbieramy feedback z rynku i tak naprawdę dalsze plany będą uzależnione od tego, czego będą oczekiwać rodzice dla swoich dzieci. Nasz pierwotny pomysł Akademii tez był zupełnie inny, jednak rynek ma swoje wymagania:) Na ten moment myślimy o dostosowaniu programu do innych grup wiekowych oraz poszerzenia go o dodatkowe, niezależne moduły, zahaczające o tematykę ekonomiczną. Cały czas analizujemy rynek edukacji i mamy nowe pomysły. Ale teraz skupiamy się na naszym pierwszym programie, a reszta niech pozostanie na razie naszą tajemnicą:)

  • Anna Kaczyńska  - koordynatorka projektu Think Ahead Koordynatorka kilku projektów realizowanych w ramach SF Business Centre Club, m.in. Festiwal Przedsiębiorczości BOSS, Najlepsze Zajęcia z Przedsiębiorczości, Kapitał na Start itd. Zawodowo zajmuje się marketingiem.
  • Iwona Samel – koordynatorka projektu Think Ahead Pierwsze doświadczanie zdobywała jako koordynatorka projektu Przedsiębiorcza Kobieta w ramach SF Busineess Centre Club oraz w Akademickim Inkubatorze Przedsiębiorczości. Interesuje się dziedziną zarządzania projektami oraz możliwościami rozwoju startupów.
  • Anna Rasińska – psycholog w Think Ahead Pracuje z dziećmi, nastolatkami i osobami dorosłymi. Posiada doświadczenie w diagnostyce psychologicznej w zakresie oceny osobowości, procesów poznawczych oraz inteligencji.

Komentarze (0)