Rozmawiamy z Anną Rak, jedną z prelegentek tegorocznej edycji Ecommerce Trends. Z wywiadu dowiecie się o najnowszych trendach w branży, jakie były najciekawsze projekty w ubiegłym roku oraz jakie są krytyczne momenty procesu sprzedaży. Miłej lektury!

Jakie są dziś najciekawsze trendy w e-commerce?

Od ponad 5 lat jestem związana z branżą e-commerce. Z racji wykonywanej pracy najciekawsze są dla mnie sposoby budowania stałych relacji pomiędzy sprzedawcą a klientem. Bardzo lubię, kiedy sklep opowiada historię o danym produkcie lub o powstaniu sklepu. To wpływa na wytworzenie więzi pomiędzy kupującym a sprzedającym. Jak wiemy procesy emocjonalne zachodzą w naszym organizmie szybciej niż jakiekolwiek inne. Jednak zrozumienie emocji kupujących, a następnie odpowiednie wykorzystanie ich w procesie zakupowym jest nie lada sztuką.

Polacy charakteryzują się stosunkowo niskim poziomem zaufania społecznego, potwierdzają to liczne badania. Przykładowo badanie na temat zaufania społecznego przeprowadzone przez Centrum Badań Opinii Społecznych z 2012 roku. Warto przy budowaniu relacji, pomyśleć o poziomie społecznego zaufania, jak o podstawie transakcji i podjąć działania, które spowodują, że konsument poczuje się w naszym sklepie pewnie i bezpiecznie.

Jakie były najciekawsze projekty e-commerce w 2012 roku i na jakie powinniśmy zwrócić uwagę w 2013?

Moją uwagę szczególnie przyciągnęły dwa wydarzenia: wejście na polski rynek sklepu Zalando oraz rozpoczęcie sprzedaży w polskim internecie przez sklep Tesco. Zalando.pl już w pierwszych miesiącach działalności znalazł się na „top liście” najbardziej znanych sklepów internetowych. Bardzo ważne jest, aby utrzymać tę pozycję, czasem jest to trudniejsze od samego znalezienia się na liście. Na jej szczycie od lat plasują się znane polskie firmy. Osobiście lubię Zalando.pl za prostą i intuicyjną nawigację na stronie, która pozwala na szybkie i łatwe zakupy.

Drugi wymieniony przykład, to internetowy sklep Tesco, który jest największym dostawcą produktów żywnościowych w Wielkiej Brytanii. Wejście sklepu na internetowy polski rynek miało zrewolucjonizować polski rynek e-commerce, specjalizujący się w sprzedaży produktów spożywczych. Rewolucji jeszcze nie ma, ale czekam na ciekawe posunięcia firmy w 2013 roku.

Jaki wpływ na branżę ma wejście dużych stacjonarnych graczy w e-commerce?

Wejście dużych stacjonarnych sklepów na rynek e-commerce jest bardzo istotne. Na zachodzie Europy konsumenci wybierają sklep, który znają lub też wybierają markę, którą lubią. Taka przyszłość czeka również polski rynek e-commerce. Ponadto duże marki wchodzą do sieci z dużymi budżetami i standardami obsługi klienta, więc Ci mniejsi muszą również dbać o te aspekty. W efekcie zmienia się cały rynek.

W prezentacji Trusted Shops podczas Ecommerce Trends 2013 znajdą się podpowiedzi, jak zapobiec porażkom w krytycznych momentach procesu sprzedaży i jak zwiększyć konwersję. Jakie są te krytyczne momenty?

Jako krytyczne momenty procesu sprzedaży wymieniłabym przede wszystkim dwie sytuacje. Pierwsza występuje kiedy klient przychodzi do naszego sklepu internetowego z zewnętrznego źródła, a druga dotyczy koszyka zakupowego. W opisanych sytuacjach często występuje dysonans pomiędzy informacjami, które są zamieszczone na stronie sklepu a przekonaniami konsumenta. Im dysonans informacyjny jest mniejszy, tym szybciej klient zdecyduje się na zakup.

Jakie wyzwania stoją obecnie przed polskim e-commerce w związku z nowymi dyrektywami UE?

Wejście w życie nowej dyrektywy Unii Europejskiej stanowi duże wyzwanie dla sprzedawców internetowych. Nowe przepisy dotyczą zarówno zagadnień prawnych, jak i samej struktury technicznej sklepu internetowego. Wiemy już, że prawodawcy pracują nad wprowadzeniem zmian wynikających z nowej dyrektywy UE, a także planują aktualizację krajowych zapisów w sprawie ochrony konsumentów. Wszyscy sprzedawcy internetowi będą musieli zapoznać się z obowiązującymi regulacjami i wdrożyć je w swoim sklepie.

Jak polskie sklepy radzą sobie za granicą?

Różnie, jedne sklepy internetowe sprawnie działają na rynku zagranicznym, inne trochę gorzej. Transgraniczny handel polskich e-sklepów wypada jednak zdecydowanie gorzej w porównaniu do działalności sklepów zagranicznych, które działają na rynku polskim. Mamy jednak kilka „perełek”, z których możemy być dumni i które mogą być wzorem dla innych sprzedawców. Jednym z takich przykładów jest sklep Oponeo, który aktywnie prowadzi sprzedaż na wielu rynkach.

Dziękujemy za rozmowę.

Anna Rak jest absolwentką Uniwersytetu Jagiellońskiego na kierunku Public Relations oraz Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna, a także podyplomowych studiów w London School of Business and Finance na kierunku International Business and International Negotiation. Swoją karierę zawodową zaczynała w Auracall Ltd na stanowisku Sales Executive. Po dwóch latach rozpoczęła pracę dla Moneybookers, z początku jako Sales Manager na Polskę, by z czasem awansować na stanowisko Sales Managera na Europę Wschodnią. Od połowy stycznia 2011 r. jest Country Managerem Trusted Shops w Polsce.

KONKURS

Specjalnie dla naszych czytelników przygotowaliśmy konkurs, w którym do wygrania będą dwie wejściówki na Ecommerce Trends 2013 o łącznej wartości prawie 1600 złotych. Jak zdobyć jedną z nich? Wystarczy odpowiedzieć na pytanie: W którym mieście odbywa się tegoroczna edycja Ecommerce Trends 2013?

Zgłoszenie z poprawną odpowiedzią prosimy przesłać na adres: konkurs@mamstartup.pl w temacie wpisując Ecommerce Trends 2013. 10 i 15 poprawna odpowiedź zostaje nagrodzona jedną wejściówką. Zgłoszenia przyjmujemy do jutra [19.02.2013], do godziny 12. Powodzenia!

[Aktualizacja 20.02.2013]

Darmowe wejściówki na Ecommerce Trends 2013 otrzymują: Michał K. oraz Sylwia S.. Zwycięzcom gratulujemy, a wszystkim biorącym udział dziękujemy i życzymy powodzenia w kolejnych naszych konkursach.

Komentarze (0)