Czym charakteryzuje się polski e-commerce? Z czym mają problem użytkownicy otwierający sklep internetowy? Czym wyróżnia się PrestaShop na tle konkurencji? Na te i inne pytania odpowiedział nam Benjamin Teszner, Dyrektor Generalny PrestaShop.

Czym charakteryzuje się polski e-commerce?

Polski rynek e-handlu cechuje silna tendencja wzrostowa. To najszybciej rozwijający się rynek e-commerce w Europie. Zauważamy również, że polscy konsumenci coraz bardziej przekonują się do zakupów w sieci i są wierni stronom, na których już coś kupili. Szacujemy, że polski rynek e-commerce utrzyma znaczący wzrost na poziomie – 25%-30% rocznie. Polska społeczność e-commerce jest bardzo proaktywna, dynamiczna i zaangażowana. Ponadto, docenia rozwiązania PrestaShop i nasz wkład w rozwój sektora e-commerce. A więc, ta świetna koniunktura oraz aktywna społeczność dają nam bardzo dobre warunki do umocnienia naszej pozycji w Polsce – jednym ze strategicznych krajów PrestaShop w roku 2013.

Kiedy postanowili Państwo zwrócić większą uwagę na polski rynek? Kiedy zaczęło rosnąć zainteresowanie Polaków, Państwa platformą?

Zawsze postrzegaliśmy polski rynek jako jeden z kluczowych w rozwoju PrestaShop w Europie. Jednak nie ukrywam, że ta miła niespodzianka jaką jest dynamiczny wzrost polskich e-sklepów korzystających z naszych rozwiązań, zwróciła naszą szczególną uwagę. Zdecydowaliśmy zacieśnić relacje z polskimi klientami oraz zbliżyć się do nich, by lepiej poznać ich potrzeby i móc jeszcze skuteczniej wspierać sprzedawców w zarządzaniu ich e-biznesem. Podjęliśmy więc działania ukierunkowane na wsparcie tej aktywnej społeczności i zwiększenie efektów, które już odnotowaliśmy w Polsce.

Czy modyfikowaliście ofertę PrestaShop specjalnie dla polskich użytkowników?

Skorzystaliśmy z modelu Open-source, który poprzez swoją otwartość i dostępność dla użytkowników jest obszarem ogromnych możliwości e-commerce. Aktualnie ponad 8 400 e-butików operuje na oprogramowaniu PrestaShop. Rozpoczęliśmy adaptacje naszych rozwiązań do potrzeb polskich użytkowników m.in. poprzez przetłumaczenie serwisu PrestaShop.com oraz Addons na język polski, jak również całą część front and back office oprogramowania.

Co było dla Państwa najtrudniejsze w podejściu do polskiego rynku?

PrestaShop jest firmą międzynarodową, obecną w 150 krajach. Nasz model biznesowy sprawdził się za granicą. Potrafimy wdrażać nasz model biznesowy na różne rynki, skutecznie adaptując rozwiązania do lokalnych potrzeb (elastyczność cenowa, lokalni partnerzy), dlatego nie mieliśmy specjalnych obaw związanych z działalnością w Polsce.

Ile sklepów otwieranych jest za pomocą tej platformy codziennie?

Powstaje 120 nowych sklepów dziennie.

O jakim profilu najczęściej są zakładane sklepy dzięki PrestaShop?

O bardzo różnym, ale głównie odzieżowym/modowym, z artykułami gospodarstwa domowego czy elektroniką. Szczególnie z wysokim poziomem pozycjonowania w Internecie, aby uniknąć konkurowania z największymi detalistami.

Czym PrestaShop wyróżnia się na tle konkurencji?

PrestaShop niewątpliwie wyróżnia się wydajnością, wysoką jakością rozwiązania i łatwością kodu oprogramowania, co pozwala utrzymać stały rozwój oprogramowania po relatywnie ograniczonych kosztach. Ponadto, PrestaShop funkcjonuje na ogromna skalę, liczba naszych partnerów i certyfikowanych agencji na całym świecie utwierdza naszą pozycję lidera, jak również fakt, iż produkt PrestaShop jest dostępny w 56 językach. Warto również zwrócić uwagę, że PrestaShop koncentruje się na małych i średnich przedsiębiorstwach, to grupa docelowa z dużym potencjałem. My znamy jej potrzeby i potrafimy im sprostać w sposób, który pozwala tym firmom odnieść sukces w e-biznesie.

Z czym użytkownicy mają zazwyczaj problem? Co dla nich jest najtrudniejsze przy zakładaniu sklepu?

Samo założenie sklepu internetowego nie jest skomplikowane, o czym świadczy liczba butików korzystających z PrestaShop (135 000 na całym świecie). To, co sprawia trudność i wymaga zaangażowania to pozycjonowanie sklepu i działania marketingowe na rynku mocno konkurencyjnym. Sklepy, które odnoszą szczególny sukces w Internecie to często te, które znalazły swoją własną nisze i sprzedają produkty, akcesoria mniej dostępne na rynku klasycznym. Na przykład zamiast sprzedawać samochody, lepiej oferować lusterka dla różnych modeli aut, czy kierownice – i to naprawdę działa! Produkty niszowe pozycjonują się w łatwiejszy i skuteczniejszy sposób.

Jak mają zamiar Państwo zdobyć klientów? Z jakich form promocji chcecie skorzystać?

Jesteśmy regularnie obecni w Polsce, aby lepiej poznać naszych polskich przyjaciół. Na przykład na początku marca zorganizowaliśmy nasz pierwszy MeetUp w Warszawie, podczas którego gościliśmy ponad 70 osób. Jednocześnie, rozpoczęliśmy już rozwój modułów i szablonów Addons dedykowanych polskim e-sprzedawcom. Jesteśmy w stanie dostosować się do lokalnej siły, nabywczej jednocześnie nie deprecjonując jakości naszych dotychczasowych osiągnięć.

Jakie mają Państwo plany na przyszłość?

Naszym głównym założeniem na ten rok jest umocnienie pozycji PrestaShop na arenie międzynarodowej, szczególnie w krajach strategicznych jak: Włochy, Hiszpania, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Ameryka Poludniowa i Europa Wschodnia, której Polska stanowi część. Zamierzamy utrzymać naszą pozycję światowego lidera rozwiązań e-commerce dedykowanych małym i średnim przedsiębiorstwom poprzez nie ustający rozwój oprogramowania Open Source i jego oferty uzupełniającej, jak również naszej oferty Saas- PrestaBox. Chcielibyśmy jeszcze lepiej spełnić oczekiwania polskiej społeczności, aby wzmocnić naszą aktualna pozycje (#1) i zwiększyć udział w tym rynku.

Komentarze (0)