Do grona osób zaproszonych do naszego cyklu dołącza Grzegorz Czapla, właściciel Beyond Investments – spółki inwestującej w spółki z sektora ICT (Information and Communication Technology), wspierającej spółki z sektora IT w poszukiwaniu kapitału na rozwój.

Na czym zarobił Pan pierwsze w życiu pieniądze?

Pierwsze większe pieniądze zarobiłem w firmie IT, która organizowała duże kontrakty e-learning’owe. Było to w latach 2000-2003. Polski internet dopiero startował. Wszystko wokół niego było mocną partyzantką. Pamiętam, że wtedy jedno- gigowe łącze internetowe kosztowało ok dziesięciu tysięcy złotych miesięcznie!

Prawdziwą przygodę z portalami internetowymi zacząłem od grania na giełdzie i rynku walutowym Forex. Brakowało mi informacji, które mogłyby mi pomóc w dokonywaniu decyzji inwestycyjnych, dlatego też w 2004 roku zbudowałem portal w całości poświęcony inwestowaniu na rynku walutowym Waluty.com.pl. Bardzo szybko okazało się, że był to trafiony pomysł. Po dwóch latach dokupiłem serwis Kantory.pl i do dnia dzisiejszego jest to największy w Polsce portal rynku Forex. I tak właśnie zaczęła się moja przygoda z branżą IT.

Kolejnym etapem było stworzenie portalu dla doświadczonych, jak i początkujących inwestorów – Inwestycje.pl. Wielu uważało, że porywam się z motyką na słońce, gdyż istniały już portale o podobnej tematyce. Dobrze go sprofilowałem i sukces przerósł wszystkich najśmielsze oczekiwania. W ciągu zaledwie kilku miesięcy niemal pół miliona użytkowników generowało ponad 1,5 mln odsłon. Portal zajmował czołowe miejsce w rankingu największych serwisów internetowych w kategorii Biznes-Finanse-Prawo.

Jak został Pan aniołem biznesu?

Uczestnicząc w kilkunastu przejęciach i sprzedażach firm oraz zarządzaniu notowaną na giełdzie spółką zdecydowałem się na dalszy krok jakim jest Beyond Investments, którego jestem właścicielem. Poprzez spółkę inwestuję w wiele firm z branży IT, a także kupuję akcje spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Wprowadziłem na rynek NewConnect kilka spółek doradzając w sprawach finansowych i strategicznych. Uczestniczyłem w przygotowaniu transakcji o wolumenie przekraczającym kilkadziesiąt milionów złotych. Wszystko to, jak również moja obecność w komitecie inwestycyjnym Silesia Fund czy bycie mentorem w iNKubatorze powołanym przez Naszą Klasę świadczyć może o tym, że jestem w stanie pomóc nie tylko finansowo osobom zaczynającym swą przygodę z projektem, ale również merytorycznie.

Dlaczego inwestuje Pan w startupy? Co Pana skierowało na tę drogę?

Wiem jakie zagrożenia czyhają na początkujących przedsiębiorców i jak wykorzystywać pojawiające się możliwości. Sam zbudowałem spółkę z branży e-learningu i grupę mediową od podstaw. Były to lata wytężonej pracy, ale za to teraz branżę internetową znam doskonale. Czuję ją i wiem, że jestem w stanie pomóc początkującym.

Co było Pana największą zawodową wpadką?

Osobiście nie traktuję wielu rzeczy, jako zawodowych „wpadek” tylko naukę na przyszłość. Wszystko co nas spotyka dzieje się z jakiegoś powodu. Z każdej sytuacji można wyciągnąć wnioski na przyszłość i więcej nie popełniać błędów.

Na jakim etapie rozwoju interesują Pana projekty?

W kręgu mojego zainteresowania są projekty z seed capital, jak i start-up’y. Jednak to nie etap rozwoju a branża determinuje to, czy będę projektem zaciekawiony czy też nie. W chwili obecnej inwestuję w start-up’y z sektora Information and Communication technology.

Czego Pan nie lubi w startupach? W jakie projekty Pan po prostu nie wierzy?

Mało kto mówi o tym, że start-up’y charakteryzują się ponadprzeciętnym ryzykiem inwestycyjnym. Często niewielkie kwoty, które przeznacza się na inwestycje, marginalizują fakt, że ryzyko niepowodzenia start-up’u jest ogromne. Jest to zdecydowany minus tego rodzaju inwestycji. Nie da się inwestować pieniędzy w oparciu o wiarę powodzenia, tylko o realny wynik. Gdy Nasza Klasa wchodziła na rynek nikt nie wierzył, że portal ten może okazać się sukcesem. Od samego początku duże korporacje bagatelizowały ten projekt, co w efekcie pozwoliło to portalowi rozwinąć się do niespotykanej wcześniej w Polsce skali. Wiara w dany projekt inwestycyjny, czy patrząc od strony pomysłodawcy – projekt start-up’owy może prowadzić do negatywnych decyzji.

Czego Pan szuka w startupach?

Ludzie w biznesie to połowa sukcesu. Dlatego też w start-up’ach szukam głównie teamu, który jest w stanie poprowadzić projekt i się jemu oddać.

Na co zwraca Pan najbardziej uwagę podczas rozmowy z pomysłodawcą projektu?

Pierwsze na co patrzę, to kwalifikacje i podejście biznesowe danej osoby. Jeżeli ktoś potrafi “sprzedać” mi projekt, to nie zostawiam go bez pomocy.

Jak bardzo ważna jest Pana zdaniem intuicja i chemia między pomysłodawcą a inwestorem?

Jest ona ważna, jednak ważniejsza jest ciężka praca i baczne obserwowanie tego, co się dzieje na rynku. Mody pojawiają się i znikają, a wraz z nimi mity o wielkich pieniądzach, które tak elektryzują wszystkich pomysłodawców. Warto trzymać rękę na pulsie.

Co wnosi Pan do projektu oprócz pieniędzy?

Uważam, że największym problemem jest edukacja młodych przedsiębiorców, a dokładnie jej brak w tematach związanych z przedsiębiorczością czy też merytorycznym przygotowaniem projektu. Dlatego też widząc ten problem wyszedłem z inicjatywą Seed Camp. Projekt ten pozwala na zaprezentowanie się młodym i otrzymania merytorycznego wsparcia biznesowego. Daje to wtedy start-up’owcom lepsze przygotowanie projektu do jego rozrostu.

Dostarczenie pieniędzy w pierwszej, początkowej fazie nie zawsze jest wystarczające – często potrzebna jest pomoc w finansowaniu kolejnych etapów projektów. Stąd też wspieram finansowo, ale również poszukuje wraz ze swoim zespołem finansowania z dotacji unijnych, wsparcia w innych funduszach, a także poprzez pomoc przy pozyskaniu finansowania z Alternatywnego Systemu Obrotu NewConnect.


Do grona osób zaproszonych do naszego cyklu dołącza Grzegorz Czapla, właściciel Beyond Investments – spółki inwestującej w spółki z sektora ICT (Information and Communication Technology), wspierającej spółki z sektora IT w poszukiwaniu kapitału na rozwój.

Czy zwraca Pan większą uwagę raczej na projekty o profilu globalnym czy lokalnym?

Nie ma to znaczenia. Łatwiej oszacować potencjał projektów o profilu lokalnym. Jednak nie wykluczam projektów na skalę światową.

Zainwestowałby Pan w dobrą kopię startupu czy musi należeć do tych innowacyjnych?

Jak najbardziej. Niestety w Polsce bardzo ciężko o innowacyjny projekt na skalę światową, więc dużo bezpieczniejsze jest po prostu skopiowanie czegoś, co już działa w innych krajach. Ważne jest jednak by dostosować projekt do kraju, w którym żyjemy i polskiej siły nabywczej.

Jakie Pana zdaniem są obecnie najbardziej obiecujące trendy w branży startupowej?

Jednym z najszybciej rozwijających się trendów w branży IT jest na pewno mobilność. Jednak w dalszym ciągu istnieje bardzo dużo przestrzeni dla nowych usług i ciekawych perspektyw dla nowych firm działających w tej branży. Warto zwrócić uwagę na rozwiązania w zakresie wirtualizacji i chmury. Już teraz widać, że coraz więcej firm chce korzystać z takich rozwiązań. Warto również wspomnieć o software, który mnie także interesuje. Szczególnie pod kątem moich ostatnich inwestycji i łączenia tych projektów z dużą spółką z branży software - WDSP Holding SA.

Kto Pana inspiruje? Kto jest Pana mentorem na scenie startupowej? Proszę uzasadnić wypowiedź.

Inspirację czerpię ze Stanów Zjednoczonych. Studiowałem tam i poznałem również świat biznesu.

Jakie książki powinien przeczytać każdy polski startupowiec?

Książki są ważne, jednak ważniejsze w moim odczuciu jest doświadczenie. W pierwsze biznesy zainwestowałem swoje własne oszczędności. Zanim wydałem złotówkę za każdym razem dwa razy ją oglądałem i zastanawiałem się nad jej przeznaczeniem . Dzięki temu bardziej cieszyłem się z każdego, nawet małego, sukcesu. I każdemu, kto posiada pomysł na biznes też polecam tę drogę. Zamiast teorii, praktykę.

Czego brakuje w Polsce, by stała się drugą Doliną Krzemową?

Głównym problemem jest edukacja. Mam wrażenie, że wprowadzenie do szkół zajęć z przedsiębiorczości czy merytorycznego przygotowania projektu biznesowego mogłoby się przyczynić do zwiększenia liczby dobrych projektów inwestycyjnych dla inwestorów i dających zysk projektów biznesowych dla młodych przedsiębiorców. Wielu młodych ludzi ma świetne pomysły, mają natomiast trudności ze zbudowaniem modelu biznesowego, a także jasnym i klarownym zaprezentowaniem projektu czy przygotowaniem biznesplanu.

Jak obecnie ocenia Pan polską scenę startupową?

Polski rynek start-up’ów wygląda całkiem obiecująco. Jednak potencjał, który się w nim kryje nie jest należycie wykorzystywany. W Polsce powstaje coraz więcej interesujących start-up’ów, ale tych naprawdę dobrych jest niestety niewiele.

Grzegorz Czapla

Ekspert rynku nowych technologii oraz start-up’ów. Właściciel Beyond Investments – spółki inwestującej w spółki z sektora ICT (Information and Communication Technology), wspierającej spółki z sektora IT w poszukiwaniu kapitału na rozwój.

Grzegorz Czapla aktywnie inwestuje na rynku IT. Jest właścicielem wielu spółek internetowych w tym również notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Wprowadził na rynek NewConnect kilka spółek doradzając w sprawach finansowych i strategicznych. Wieloletni prezes Inwestycje.pl S.A., której jest założycielem i akcjonariuszem od 2004 roku. Pod zarządem Czapli, spółka dwukrotnie zdobyła tytuł Deloitte Technology Fast 50 Central Europe oraz została wyróżniona w rankingu Deloitte Technology Fast 500 EMEA.

Grzegorz Czapla, który jest absolwentem programu BSBA w Seattle USA i MBA w Phoenix, USA, prowadzi szkolenia z zakresu finansowania start-up’ów i pozyskiwania kapitału. Zasiadał w komitecie inwestycyjnym Silesia Fund. Jest mentorem w iNKubatorze powołanym przez Naszą Klasę. Uczestniczył w przygotowaniu transakcji o wolumenie przekraczającym kilkadziesiąt milionów złotych.

Projekty, w które zainwestował:

  • Grupa Tro Media S.A.
  • Domenomania.pl S.A.
  • Velto S.A.
  • Macro Games S.A.
  • Merit Invest S.A.
  • Nettle S.A.
  • Ubezpieczenia Online.pl Sp. z o.o.
  • Sfera-Finansów SA
  • Inwestycje.pl SA
  • Kinomaniak S.A.
  • Concepto S.A.
  • Cloud Technologies S.A.

Komentarze (0)