Czy planując swój startup pomyślałeś o odpowiedniej domenie? Nie? A powinieneś! Ten unikalny adres internetowy będzie twoim znakiem towarowym w sieci. Przyciągnie inwestorów i klientów. Wybierając domenę .eu zwiększasz swoją szansę na międzynarodowy sukces.

O korzyściach płynących z posiadania dobrej domeny rozmawiamy z Agnieszką Pijanką, brand managerem AZ.pl

Jaki powinien być idealny adres www dla startupu?

Z pewnością oryginalny, łatwy do zapamiętania. Warto przed rejestracją działalności sprawdzić czy domena nie jest już zajęta. Niestety coraz częściej się zdarza, ze chwytliwe nazwy z rozszerzeniem .pl są już od dawna zajęte. 

Co robić kiedy adres www jest zajęty?

Szukać nowych rozszerzeń. W takich sytuacjach z pomocą może przyjść wspomniana wcześniej domena .eu. Jest to stosunkowo nowa, więc pozostawia więcej możliwości do kreowania adresu. Ponadto od razu charakteryzuje rejon, w którym jest prowadzona działalność i na jakich rynkach marka jest obecna. Chodzi oczywiście o Unię Europejską. 

Czyli nie wskazuje, że startup działa z Polski?

Bezpośrednio nie. Domena .eu to taki sygnał dla klientów, że oferowane usługi lub produkty będą posiadać europejską jakość, umowy będą regulowane prawem europejskim. Poza tym Unia Europejska to 28 krajów bez granic. A to oznacza swobodny przepływ handlowy i minimalizuje wszelkiego rodzaju bariery.

Czy domena .eu to kosztowna inwestycja?

Domena .eu jest tańsza od rozszerzenia .pl. Idealna na kieszeń początkującego przedsiębiorcy. Ceny takich domen kształtują się w przedziale od kilku do kilkudziesięciu złotych. Tworząc biznesplan tabelka z wydatkami na adres www nie będzie obciążeniem.

Kiedyś przedsiębiorstwa zakładały główny adres z zakończeniem .pl oraz kolejne międzynarodowe np. .co.uk czy .de z wgraną odpowiednią wersją językową. Czy to było gorsze rozwiązanie?

Nie było i nie jest to złe rozwiązanie. Ale zdecydowanie za bardzo skostniałe jeśli chodzi o startup. Domena powinna być jak firma – nowoczesna, elastyczna, wskazująca na globalny charakter działalności. Startup musi w relatywnie krótkim czasie osiągnąć sukces, pokonać konkurencję, dać się poznać jak największej ilości ludzi. Z domena .eu zrealizuje ten plan. Jest to bardzo wygodne dla klientów i inwestorów – jeden adres internetowy niweluje możliwość pomyłki.

A jeśli mam już domena .pl to czy warto w takim razie dokupić jeszcze tę .eu?

Tak, jak najbardziej. W takiej sytuacji dbamy o bezpieczeństwo naszego internetowego znaku towarowego, jakim niewątpliwie jest adres www. Nieuczciwa konkurencja i ich złe praktyki mogą doprowadzić do tego, że pod domeną .eu z naszą nazwą może pojawić się oferta konkurenta. 

Czy przedsiębiorcy w Europie rzeczywiście korzystają z tych domen czy to tylko chwilowa moda na nie?

Liczba domen z rozszerzeniem .eu zbliża się do 4 mln. Jak wynika z danych instytucji Eurid, aktualnie zarejestrowanych jest ich ponad 3,91 mln. Najwięcej domen eu. zarejestrowano w Niemczech (1,1 mln), Holandii (0,5 mln) oraz we Francji (0,34 mln).

Agnieszka Pijanka

Brand manager AZ.pl

AZ.pl – od 18 lat świadczy usługi umożliwiające prowadzenie małego i średniego biznesu w sieci. Obsługuje blisko 150 tys. klientów na 27 tysiącach serwerów i prawie 1 milion domen.

Komentarze (0)