... ... ...

Dobry pomysł jest ważny, ale bez zespołu nigdzie nie dojdziesz – Cathy White (Seedcamp)

Dodane

24-03-2016

Mam Startup
– Stwórz listę wszystkich inwestorów, którzy dobrze do ciebie pasują i szukaj, szukaj, szukaj! Zmieniaj swój pitch i dostosuj go do tego z kim rozmawiasz, a nie miej tylko jednego dla wszystkich. Przygotuj się! – radzi Cathy White z popularnego brytyjskiego funduszu inwestycyjnego Seedcamp.

Carhy White jest także mentorką w polskim programie akceleracyjnym Starter Rocket tworzonym przez Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER. 

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Na zdjęciu: Cathy White, Communications and Marketing Manager w Seedcamp

Cathy White obejmuje stanowisko Communications and Marketing Manager w brytyjskim funduszu Seedcamp odpowiadającym za sukces m.in. estońskiego TransferWise. Pracując w agencjach, takich jak: SparkPR’s w Londynie czy Albion Drive specjalizowała się w działaniach komunikacyjnych dla startupów. Od 2015 roku jest częścią zespołu Seedcamp, czołowego europejskiego funduszu, w którym wykorzystuje wieloletnie doświadczenie PR-owe w pracy z młodymi firmami. Organizuje „Geek Girl Meetup” – sieć networkingowych spotkań dla kobiet z branży technologicznej.

Z Cathy White rozmawiamy o tym, jak ocenia polski program akceleracyjny i zespoły, które brały w nim udział.

Jesteś mentorką programu akceleracyjnego Starter Rocket. Z tej okazji w marcu odwiedziłaś Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER, aby poznać uczestników projektu. Jak wspominasz udział w Starter Rocket?

Byłam pod wielkim wrażeniem zespołów, z którymi spotkałam się, kiedy byłam ostatnio w Gdańsku. Firmy biorące udział w programie cechuje niezwykła różnorodność, można z pewnością stwierdzić, że ich założyciele są bardzo zaangażowani w to, co robią. Świetnie jest widzieć zespoły takie jak dr Poket, finalistę I edycji akceleracji, który obecnie prezentuje swój biznes w Dolinie Krzemowej, co jest kolejnym etapem ich podróży. Świadczy to o ich talencie, determinacji i ogólnym rozwoju startupów w Polsce.

Innowacyjny pomysł czy produkt to pierwszy krok do sukcesu młodego biznesu, a jakie są kolejne? Na co powinny zwrócić uwagę startupy, które myślą o rozwinięciu biznesu?

Myślę, że jednym z niedocenianych, a faktycznie istotnych czynników w budowaniu własnego biznesu jest zespół. Współzałożyciele muszą wnieść rożne umiejętności i punkty widzenia, być ekspertami w swoich dziedzinach. Powinni mieć doświadczenie lub zapał do szybkiego zdobywania wiedzy. Muszą także znaleźć najlepszy sposób na to, by wspólnie pracować i budować kulturę, która pozwoli powiększać zespół o największe talenty. Jedną z najważniejszych przyczyn, przez które startupy upadają, jest niezdolność do wspólnej pracy ich współzałożycieli. Mimo że dobry pomysł jest ważny, jeśli nie masz dobrego zespołu, by go rozwijać i podejmować dobre decyzje, nigdzie nie dojdziesz.

Stwierdziłaś kiedyś, że podstawą udanego pitchingu jest praktyka i opowiadanie historii o problemie i sposobie na jego rozwiązanie, a nie o samej firmie. Co jeszcze startupy mogłyby zmienić, by szybciej pozyskać inwestora i rozwinąć swój biznes?

Kiedy szuka się inwestycji, trzeba nie tylko szukać funduszy ale również inwestora, który zapewni ekspercką wiedzę i pomoc w powiększaniu firmy. W trakcie pitchowania warto również zadawać pytania inwestorom! Mówienie o problemie, który chce się rozwiązać i o tym jak działa rozwiązanie to dobry początek. Jednak trzeba również pokazać plany dotyczące powiększania zespołu i rozwoju firmy, a przy tym podkreślić obszary, w których potrzebujesz wsparcia. Pokaż, dlaczego poszukujesz inwestorów z wiedzą rynkową i doświadczeniem, tak samo jak kapitału.

Jak wypromować swój produkt i przekonać do niego inwestora podczas konferencji startupowych, gdzie w jednym miejscu promują się dziesiątki albo i setki startupów? Co doradziłabyś startupom biorącym udział w konkursach?

Najlepszą rzeczą w czasie konferencji jest planowanie naprzód. Sprawdź, jacy inwestorzy będą uczestniczyli w konferencji, a następnie zastanów się, kto byłby dobrym inwestorem dla ciebie. W ten sposób mniej skupisz się na prowadzeniu licznych rozmów z wieloma inwestorami, co da marny rezultat, a skupisz się bardziej na rozmowie z mniejszą liczbą inwestorów, ale z przygotowanym pitchem, który trafia w ich obszary zainteresowań. Im bardziej możesz pokazać, że wiesz co ich interesuje, jakie mieli sukcesy i dlaczego uważasz, że dobrze do siebie pasujecie, tym bardziej oni będą zainteresowani twoim pomysłem. Stwórz listę wszystkich inwestorów, którzy dobrze do ciebie pasują i szukaj, szukaj, szukaj! Zmieniaj swój pitch i dostosowuj do tego z kim rozmawiasz, a nie miej tylko jednego pitcha dla wszystkich. Przygotuj się!

Dlaczego warto brać udział w konkursach, w których prezentuje się swoje pomysły?

Jeżeli jesteście zespołem z sukcesami, konkursy takie jak infoShare [Startup Contest przyp.red.] to świetny sposób na zainteresowanie mediów i inwestorów. Udział w takim wydarzeniu pomaga nadać rozgłos waszej firmie. Mimo że nie musi to koniecznie oznaczać, że ktoś w was zainwestuje. Jednak takie spotkanie różni się od typowej rozmowy z inwestorem, i nawet jeśli nie wygracie i tak każde wystąpienie pozwala zmienić i polepszyć następną prezentację. Pomyślcie o tym, jak o praktyce.

Jakie 5 rad przekazałabyś startupom, które chcą wziąć udział w tego typu wydarzeniach? Jak mogą się do niego przygotować?

Pokaż swój pitch tak wielu osobom, jak to możliwe wcześniej. Stale proś o feedback i proś start-upy, które odniosły sukces o pomoc. Staraj się przekazać najważniejsze informacje, w możliwie jak najkrótszym czasie, używając materiałów, które są przekonywujące, ale nie przeładowane danymi. Bądź ekscytujący i łatwy do zapamiętania. Praktyka czyni mistrza i zawsze powinieneś być w stanie opowiedzieć o swoim biznesie każdemu, niezależnie czy jest to dziesięciolatek, czy twoja mama. Jeżeli osoba spoza branży technologicznej jest w stanie zrozumieć, co robisz i dlaczego jest to cudowne, robisz wszystko dobrze!

Czego inwestorzy oczekują od młodych firm?

W Seedcamp chcemy inwestować w zespoły, które mają świetne pomysły, silny zespół założycieli i potencjał globalny. Chcemy wspierać pomysły na biznes warte miliony. Zespół jest bardzo ważny podczas podejmowania przez nas decyzji. W przypadku młodych firm musimy wiedzieć, że jesteście właściwym zespołem do rozwinięcia pomysłu i zglobalizowania go. Inwestujemy w ciebie zazwyczaj, gdy masz ograniczone (lub żadne) fundusze i możesz nawet nie mieć jeszcze gotowego produktu, musimy tylko wiedzieć, jaki jest potencjał rynku, jak wygląda konkurencja i chcemy poznać ciebie.

Liczy się twoja wiedza, poprzednie sukcesy i porażki oraz uzasadnienie, dlaczego to ty sprawisz, że to przedsięwzięcie stanie się ogromnym sukcesem. Musimy zobaczyć pasję, energię, determinację i wiedzę. 

-

Rozmawiała: Izabela Judycka

Komentarze (0)