[aktualizacja: 22.09.11]

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Dziś ankietka.pl jest liderem wśród serwisów do tworzenia internetowych ankiet.  Za projekt obecnie odpowiadają trzy osoby: Marcin Racino, Piotr Sadowski i Marcin Skowronek. Zapytaliśmy ich o początki serwisu i źródła jego sukcesu.


Czym dokładnie jest serwis ankietka.pl?

Marcin Racino: ankietka.pl to polski serwis ankietowy o największym ruchu (wg. alexa.com) oraz największej bazie ankiet stworzonej przez jego użytkowników.

W internecie znajdziemy wiele serwisów umożliwiających tworzenie ankiet. Jaka jest Wasza przewaga nad nimi?

MR: Otwartość. Serwis powstał w czasie wielkiego zachwytu web 2.0. Dlatego chcieliśmy, aby ankiety tworzone przez użytkowników służyły innym. Dzięki temu dziś w bazie ankiet mamy grubo ponad 50 tysięcy ankiet i jesteśmy liderem jeżeli chodzi o content. Dodatkowo jesteśmy jedyną firmą, która w opublikowanej na stronie internetowej ofercie posiada zapisy dotyczące możliwości implementacji systemu w zasobach odbiorcy.

Piotr Sadowski: Posiadamy bardzo użyteczny interfejs - tworzenie kwestionariusza jest bardzo intuicyjne, ponieważ użytkownik na bieżąco widzi efekt końcowy swojej ankiety.

Jak wyglądały narodziny Waszego serwisu?

MR: Jako student dostawałem od znajomych dużo emaili z ankietami w pliku .doc. “Proszę wypełnij i odeślij na ten email”. Myślałem, że zwariuje podczas wykonywania tych niepotrzebnych czynności. Chciałem zmienić podejście ludzi do ankiet w sieci i stworzyć dedykowane narzędzie. Wtedy jeszcze nie przyszło mi nawet do głowy, żeby sprawdzać czy takie narzędzia istnieją... Byłem przekonany, że jest to niezwykle innowacyjny projekt :).

PS: Potem okazało się, że Marcin miał świetny pomysł, jednak serwer wirtualny nie wytrzymywał napierającego ruchu. Dołączyłem do zespołu. Przepisaliśmy jeszcze raz serwis, posadziliśmy go na serwerze dedykowanym i ankietka nabrała wiatru w żagle.

Jakimi wynikami możecie się dziś pochwalić?

MR:

  • Ponad 50 000 ankiet w bazie (dostępnych dla wszystkich - również Google),
  • ~300 000 UU / miesięcznie,
  • 35 000 panelistów,
  • Ilość wypełnionych ankiet,
  • Dzisiaj: 9 494,
  • W tym tygodniu: 19 027,
  • W tym miesiącu: 53 796,
  • W tym roku: 1 931 019,
  • Od zawsze: 4 068 421.

Ankietka.pl ma długą historię sięgającą 2006 roku. Jakie były kluczowe momenty dla tego projektu?

MR: W maju 2009 roku wprowadziliśmy płatne konta Premium. Od tej pory serwis zaczął zarabiać.

Następnie pierwszy duży klient - Empik. Wtedy dotarło do nas, że nie tylko studenci potrzebują naszego narzędzia. Kolejny przełom to pozyskanie następnego dedykowanego klienta - Itaka, a co za tym idzie odkrycie, że jest więcej branż, które potrzebują badań.

Kolejny duży przełom nastąpił w maju 2011 roku. Wtedy to wprowadziliśmy nową wersję systemu oraz konto Biznes skierowane dla firm (w pełni zautomatyzowane). Z dużą pewnością jesteśmy w stanie stwierdzić, że aktualnie nasze rozwiązanie jest jednym z bardziej zaawansowanych na polskim rynku, a na pewno najbardziej nowoczesne jeśli chodzi o aspekty techniczne. Spotkaliśmy się z określeniami, że jesteśmy ankietowym Gmailem, głównie za sprawą tylko AJAXowych przeładowań po zalogowaniu na konto użytkownika.

Czego możemy spodziewać się w przyszłości jeśli chodzi o ankietkę?

MR: Nie da się nie zauważyć olbrzymich potrzeb klientów biznesowych jeśli chodzi o ankiety. Dlatego też na tych odbiorcach chcemy się skupić. Planujemy rozbudowę systemu klasy Enterprise z możliwością szybkich wdrożeń na serwerach klienta (w przypadku dużych organizacji ochrona danych jest kluczem). Dodatkowo chcemy rozwinąć moduł panelistów i udostępnić klientom możliwość automatycznego zbierania respondentów w interesującym targecie.

Nie wykluczamy stworzenia aplikacji na iPhone/iPad, tak aby przeprowadzenie badania w terenie (restauracja/hotel/dowolny punkt usługowy) można było zrobić w pełni cyfrowo.

Mamy cały czas na oku największych graczy rynku amerykańskiego (surveymonkey, surveygizmo, zoomerang) - wiemy z kogo brać przykład. W przypadku nawiązania współpracy z inwestorem, za którym aktualnie się rozglądamy, planujemy rozpocząć lokalizowanie naszego serwisu na innych rynkach.

Komentarze (0)