Notatek.pl – notatki to dopiero początek!

Dodane:

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

Rozmawiamy z właścicielami portalu wiedzy akademickiej Notatek.pl – Maciejem Chmielowskim oraz Przemkiem Kadulą. Czytając wywiad, dowiecie się, co w przyszłości będzie oferował serwis oraz dlaczego warto udostępniać swoje notatki.

Rozmawiamy z właścicielami portalu wiedzy akademickiej Notatek.pl – Maciejem Chmielowskim oraz Przemkiem Kadulą. Czytając wywiad, dowiecie się, co w przyszłości będzie oferował serwis oraz dlaczego warto udostępniać swoje notatki.

Czym jest Notatek.pl?

Maciej Chmielowski: Notatek.pl jest ogólnopolskim portalem wiedzy akademickiej, posiadającym największą w Polsce bazę zweryfikowanych, wysokiej jakości materiałów pochodzących od studentów. Wyróżnia się tym, że każda notatka jest przez nas sprawdzana, szczegółowo opisana i skatalogowana według przedmiotu i wykładowcy.

Jak powstał pomysł na stworzenie tego typu serwisu?

Przemek Kadula: Portal zrodził się z potrzeby studentów poszukujących szybkiego sposobu zdobywania wartościowych notatek. Brak było możliwości zdobywania materiałów w prosty i wygodny sposób. Na pomysł wpadłem bazując na moich doświadczeniach próbując pogodzić naukę, pracę i działalność w organizacji studenckiej.

Na czym opieracie swój model biznesowy?

Maciek: Aktualnie podstawowym produktem są notatki wysokiej jakości, które wyróżniają się dużą wartością merytoryczną i są szczegółowo opisane. Są to materiały niedostępne w innych miejscach w sieci, przyporządkowane do przedmiotu i wykładowcy. W najbliższych miesiącach wprowadzimy kolejne 3 produkty, których jednak w tej chwili nie możemy jeszcze zdradzić. Mogę jednak powiedzieć, że planujemy zrewolucjonizować dostęp do wiedzy akademickiej i jej obieg w Polsce. Notatki to dopiero początek!

Z jakich środków został sfinansowany Notatek i czy zaczął na siebie zarabiać?

Maciek: Notatek.pl został sfinansowany ze środków własnych. Projekt stał się rentowny w październiku 2011 i wtedy też założyliśmy spółkę z o.o.. Posiadamy partnera strategicznego w postaci firmy McArthur, oraz kilku partnerów naszych konkursów, w których nagradzamy studentów za ich pliki. Nasze przychody są zdywersyfikowane, pochodzą zarówno od użytkowników, jak i firm promujących się na Notatek.pl. Dzięki naszemu zespołowi ambasadorów organizujemy też dla naszych partnerów akcje promocyjne na uczelniach.

Dlaczego warto dzielić się swoimi notatkami z innymi?

Przemek: Z materialnego punktu widzenia będąc studentem warto się dzielić swoimi notatkami, bo w zamian za nie otrzymujemy po pierwsze kredyty, które wymienimy na notatki, gdy będziemy w potrzebie. Po drugie warto, bo można otrzymać fajne nagrody. Portal systematycznie organizuje konkursy z gwarantowanymi nagrodami wspólnie z markami takimi jak House, Ravel, McArthur czy Pizzeria Dominium. Właśnie zakończył się konkurs, gdzie za notatkę dawaliśmy 10zł na ciuchy od House’a, a kolejna akcja właśnie startuje. Jest jednak ważniejszy dla nas aspekt – pomoc studentom w walce z trudnościami w dostępie do wiedzy.

Promujemy ideę wymiany wiedzy i skutecznie zachęcamy rosnącą liczbę studentów do dzielenia się materiałami. W tym momencie mamy prosty komunikat: chcesz ściągnąć zweryfikowane notatki i nie chcesz płacić? Nie musisz, bo wystarczy, że wrzucisz Twoje wartościowe pliki. W ten sposób studenci mogą za darmo korzystać z portalu, dopóki dzielą się materiałami, które mogą pomóc innym studentom.

Jakimi narzędziami posługujecie się promując ideę wymiany notatkami?

Przemek: Wymianę notatkami promujemy po pierwsze wśród zarejestrowanych użytkowników, których jest w portalu już ponad 43 tysiące. Zadowoleni użytkownicy polecają nas innym studentom – marketing szeptany odgrywa tu ważną rolę. Na każdym kroku w serwisie eksponujemy komunikat: „wrzuć swoje notatki, aby pobrać zweryfikowane notatki z naszej bazy”, tak aby liczba notatek trafiających do nas na zasadzie wymiany szybko rosła. Nasza baza to już prawie 12 tys. plików, więc wymiana notatkami coraz szybciej się kręci. Stawiamy mocno na optymalizację pod wyszukiwarki i pozyskiwanie ruchu z SEO. Studenci szukając w wyszukiwarce notatek z przedmiotu, który studiują lub od wykładowcy, z którym mają zajęcia trafiają do nas, a wtedy my zachęcamy ich do wrzucenia swoich notatek.

Nasze konkursy promujemy na forach dyskusyjnych poszczególnych uczelni, tak aby o serwisie i idei wymiany notatek dowiadywały się coraz to nowe osoby. Ponadto działamy na uczelniach docierając do studentów razem z organizacjami studenckimi.

W ramach promocji serwisu Notatek przygotowaliście dość ciekawy Program Ambasadorski. Ile osób zainteresowało się promocją Waszego serwisu?

Przemek: Na razie posiadamy 8 ambasadorów reprezentujących Notatek.pl w najważniejszych dla nas, największych ośrodkach akademickich m.in. w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Toruniu i Lublinie. Zamierzamy promować się też w innych dużych ośrodkach akademickich. Dzięki ambasadorom znamy rynek lokalny, mamy bezpośredni kontakt z uczelniami, studentami tych uczelni i organizacjami działającymi na nich. Dla ambasadorów przygotowaliśmy ciekawy i ambitny plan działań, wysoko przez nich oceniany.

Niedawno zajęliście drugie miejsce w naszym konkursie Startup Heroes. Wydaje mi się, że świadczy to o dużym zaangażowaniu Waszych fanów i użytkowników. Na czym polega Wasza recepta na dobry kontakt ze swoimi użytkownikami?

Maciek: Faktycznie mamy bardzo dobry kontakt z użytkownikami. Myślę, że zawdzięczamy to stałym kontaktom poprzez maile i Facebooka. Duża w tym rola Agaty, która w naszym zespole odpowiada za relacje z użytkownikami. Informujemy ich na bieżąco o naszych konkursach i nowościach. Mamy też rosnącą grupę zaangażowanych użytkowników, która co chwilę publikuje nowe materiały w portalu. Ponadto w skład naszego zespołu wchodzi wielu studentów, co ułatwia nam zrozumienie naszego odbiorcy i dotarcie bezpośrednio z naszym komunikatem do ich kolegów i koleżanek na uczelniach.

Zauważyłem, że Notatek jest obecnie w fazie beta testów. Co planujecie zmienić i jak zmiany mają wpłynąć na rozwój projektu?

Maciek: Portal cały czas się rozwija. Obecnie, wspólnie z partnerem – Wydawnictwem Naukowym PWN, budujemy platformę zakupu książek akademickich i ebooków. Da to łatwy dostęp nie tylko do pomocy naukowych pochodzących od studentów, ale też najnowszych książek pisanych przez wykładowców. Wprowadzimy też kolejne funkcjonalności, dzięki którym wiedza do której będą mieli dostęp nasi użytkownicy będzie bardziej kompletna. Ułatwią one naukę i dostęp do wiedzy – pozwolą na jej sprawdzanie i jeszcze łatwiejszą wymianę.

Naszym celem do końca 2012 roku jest pozyskanie ruchu na poziomie 500.000 unikalnych użytkowników miesięcznie i zebranie w naszej bazie 20.000 sprawdzonych wysokiej jakości materiałów. Aby przyspieszyć ten proces jesteśmy aktualnie na etapie pozyskiwania inwestora w postaci funduszu kapitałowego, dzięki któremu zrealizujemy ambitny plan rozwoju na najbliższe miesiące.

Jakiego inwestora szukacie? Pieniądze jakiego rzędu Was interesują?

Maciek: Szukamy inwestora, który pomoże nam sfinansować przez najbliższe 9 do 12 miesięcy rozwój naszej firmy oraz w zdobyciu większej części rynku. Chcemy wprowadzić 3 nowe produkty oraz znacznie powiększyć naszą bazę materiałów, a do tego potrzebujemy większego zespołu i promocji. Ale poza pieniędzmi oczekujemy od inwestora doświadczenia i kontaktów w branży oraz wiedzy, którą będzie mógł się z nami podzielić. Chcielibyśmy sfinalizować proces pozyskiwania inwestora w przeciągu najbliższych tygodni, aby skupić się na wdrażaniu naszych pomysłów z życie. Nie możemy ujawnić konkretnej kwoty inwestycji, ponieważ jesteśmy w trakcie negocjacji, jednak zdradzę, że rozmawiamy z polskimi funduszami posiadającymi środki z działania 3.1 POIG.

Jak czytam na stronie Notatek.pl, od października najbardziej wartościowe pliki będą płatne. Dlaczego podjęliście taką decyzję i ile przewidujecie chętnych do płacenia za notatki?

Maciek: Od początku października 2011 wprowadziliśmy weryfikację plików połączoną z ich wartościowaniem. Jest to coś co nas wyróżnia – jesteśmy jedynym w Polsce serwisem, który skrupulatnie ocenia i kataloguje tego rodzaju materiały i zapewnia ich jakość. Płacenie przez studentów za notatki nie jest wbrew pozorom dla nas najważniejsze, choć stanowi ważne źródło naszych przychodów. Promujemy wymianę – wrzucanie wartościowych notatek i pobieranie w zamian za to notatek zweryfikowanych z naszej bazy. Wymiana jest oparta o system tzw. kredytów. Płacić za kredyty muszą tylko Ci użytkownicy, którzy chcąc pobrać notatkę nie posiadają notatek, którymi sami się mogą podzielić. Za wrzucenie wartościowej notatki otrzymujesz 20 kredytów, które możesz wymienić na notatkę o tej samej wartości z naszej bazy.

Wydaje mi się, że oprócz sprawdzonych notatek studentom potrzebna jest wiedza jak poprawnie się uczyć. Paradoksalnie takich nauk nie otrzymaliśmy w szkole średniej. Czy w przyszłości planujecie rozszerzyć Waszą działalność do prezentowania sposobów efektywnej nauki?

Przemek: Też tak uważamy. Od studentów wymaga się umiejętności szybkiego przyswajania dużej ilości wiedzy, ale z drugiej strony nikt nie uczy ich tego, jak to zrobić. Około rok temu zorganizowaliśmy w Krakowie cykl szkoleń „Brainy Days” dotyczących efektywnego uczenia się. Akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród studentów, dlatego w przyszłości zamierzamy organizować takie szkolenia na większą skalę.

Dziękuję za rozmowę i życzę powodzenia w dalszym rozwoju projektu.