Wszyscy mamy swoje lepsze i gorsze dni, a na zmiany naszego nastroju ma wpływ wiele czynników. Efekty bywają frustrujące, zwłaszcza gdy rozproszeniu ulegają Twoi pracownicy, a ich produktywność spada właśnie wtedy, kiedy potrzebujesz ich najbardziej. Jak sprawić, by ich motywacja do pracy wróciła?

Zdjęcie główne artykułu by pexels.com

Mogłoby się wydawać, że sprawa jest z góry przegrana, że nie da się nad tym zapanować i trzeba fakt osłabienia bądź braku motywacji w zespole jakoś zaakceptować. Ale co by było, gdyby spróbować wziąć sprawy w swoje ręce?

Może da się subtelnie wpłynąć na zachowania pracowników tak, aby w krytycznych momentach tworzenia produktu byli zmotywowani i gotowi do działania? Żeby wspomóc Cię w tych zmaganiach, przygotowaliśmy listę kilku sprawdzonych sposobów na skuteczne zmotywowanie zespołu deweloperów.

1. Zadbaj o pozytywną atmosferę

Odrobina stresu może zdziałać cuda, ale jest bardziej prawdopodobne, że w czasie pracy nad produktem poziom stresu wymknie się spod kontroli i w efekcie obniży morale zespołu. Nawet małe nieporozumienia mogą sprawić, że atmosfera stanie się napięta. Dlatego dobrze jest mieć na nie oko i rozwiązywać zanim staną się poważne. Niezbędna jest cierpliwość i dobre umiejętności interpersonalne. Dzięki takiemu podejściu nie tylko zmotywujesz swój zespół, ale też unikniesz zaognienia konfliktów i w efekcie zaoszczędzisz czas. Jak mówi stare przysłowie: “lepiej jest zapobiegać niż leczyć”.

2. Bądź otwarty na pomysły

Masz świetny plan, dzięki któremu zakończysz projekt w mgnieniu oka? To świetnie! Ale, niezależnie od tego, jak dobry jest Twój plan, zawsze może być lepszy. A tymi, którzy mogą Ci w tym pomóc najbardziej są osoby, które realizują go na co dzień.

Nawet najlepszy plan powinien ulec poprawkom w fazie implementacyjnej i uwierz mi, Twój nie jest w tym przypadku wyjątkiem. Dlatego, zamiast dawać odpór pomysłom członków Twojego zespołu, naucz się dostrzegać ich potencjał i umiejętnie go wykorzystywać. W ten sposób sprawisz, że Twoi pracownicy będą czuli się pewnie, a to z kolei wpłynie na poprawę produktywności zespołu i usprawni pracę.

3. Specyfikacja jasna i zrozumiała dla wszystkich

Trudno jest skutecznie realizować cele, gdy nie rozumie się ich w pełni. Dlatego jeśli nie uda Ci się dobrze objaśnić swoich oczekiwań, istnieje duże prawdopodobieństwo, że pracownicy zinterpretują je po swojemu i będą mieli odmienne wizje końcowego produktu. To z kolei może prowadzić do powstania wielu nieporozumień, konfliktów i ogólnego zamieszania.

W najgorszym możliwym wypadku, członkowie Twojego zespołu zaczną przeciwdziałać sobie nawzajem, będąc przekonani, że to oni trzymają się pierwotnej wizji produktu i że dla dobra projektu powinni jej zacięcie bronić. W efekcie możesz stracić wiele czasu pracując nad częścią aplikacji, która na koniec i tak zostanie odrzucona, a to zakłóci cały proces pracy nad produktem.

Dlatego kluczowym jest upewnienie się, że wszyscy dobrze rozumieją Twoją wizję i że nie ma miejsca na dowolną jej interpretację. Jak widzisz, dobry leader, który chce motywować swój zespół, musi potrafić tworzyć spójne wizje oraz umiejętnie je przedstawiać.

4. Chwal starania

Słowa mogą być potężnym narzędziem. Niestety, bardzo często bywają niedoceniane. Choć nic nie kosztują, mogą przynieść rezultaty lepsze niż zastosowanie nagrody pieniężnej. Dlaczego zatem ich nie użyć? Spraw by Twoi pracownicy poczuli się potrzebni, pokaż, że cenisz ich wysiłki, i że nie możesz się doczekać, by zobaczyć czym jeszcze mogą Cię zaskoczyć. Zaspokój ich potrzebę czucia się wartościowymi, a zobaczysz, jak odzyskują energię i stają się bardziej optymistyczni.

Pamiętaj jednak, że aby ta taktyka okazała się skuteczna, musisz stosować ją regularnie. Musisz też być w swoich działaniach wiarygodny, tak w mowie, jak i w czynie. Jeśli jednak chwalenie przychodzi Ci z trudnością, nie martw się - praktyka czyni mistrza. Postaraj się wybierać te elementy pracy twoich pracowników, które naprawdę zasługują na pochwałę, dzięki temu unikniesz sztuczności. Kiedy to tylko możliwe, chwal ich publicznie, to dodatkowo spotęguje efekt, a pracownicy będą się czuć nagrodzeni.

5. Dawaj dobry przykład

Jeśli nie pokażesz, że Ci zależy, nikt nie zrobi tego za Ciebie. Dlatego nie bój się wyrazić swojego podekscytowania projektem. Nie zostawiaj zespołu samego sobie. Może Cię to kusić, bo w końcu to Ty jesteś wielkim szefem, ale pamiętaj, że Twoi pracownicy z pewnością to zauważą i… nie zapomną. Ludzie szybko tracą szacunek do osób, które nie żyją zgodnie z poglądami, które głoszą. A dlaczego miałoby być inaczej? Jeśli więc chcesz skutecznie zmotywować swoich developerów, musisz podnieść poprzeczkę własnym przykładem. Nie ma drogi na skróty.

6. Poznaj swój zespół

Każdy z nas ma swoje mocne i słabe strony. Żeby zrozumieć, czego Twoi pracownicy są, a czego nie są w stanie dokonać, musisz poświęcić czas na poznanie każdego z nich indywidualnie. Pozwól im wykorzystywać swoje talenty, przydzielaj im zadania, w których naprawdę mogą się wykazać. Nie tylko zostaną one wykonane lepiej i szybciej, ale przyczynią się do poprawy motywacji całego zespołu. Kiedy pracownicy zobaczą, że ich rozumiesz, poczują się zauważeni i potrzebni.

7. Motywacja przez nagradzanie

Po co poświęcać się projektowi? Oczywiście dla końcowej nagrody! Dlatego nagradzaj szczególne wysiłki pracowników w sposób, który Twoim zdaniem naprawdę docenią. Ale uwaga! Sytuacja może obrócić się przeciwko Tobie, jeśli nie ustalisz jasnych i sprawiedliwych zasad, na podstawie których nagroda będzie przyznawana. Każdy pracownik powinien mieć mniej więcej równe szanse otrzymania nagrody. Miej to na uwadze, kiedy będziesz decydował o szczegółach rywalizacji.

Oto tylko kilka z wielu metod, które pomogą Ci zmotywować developerów. Trzymaj się ich, a zobaczysz jak wzrośnie wasza produktywność.

Mateusz Warcholiński

Co-Founder & COO w Brainhub

Mateusz na codzień zajmuje się tworzeniem i realizacją strategii rozwoju firmy Brainhub, specjalizującej się w budowaniu epickich aplikacji webowych i mobilnych w oparciu o JS (Node.js, React.js i wiele innych) dla klientów z całego świata. Od 2009 roku jego pasją jest budowanie innowacyjnych startupów o globalnym zasięgu. Jego specjalność to także szeroko pojęta sprzedaż oraz inbound marketing.

 

Artykuł został pierwotnie opublikowany w j. angielsku na blogu brainhub.eu

Komentarze (0)