Jako odnoszący sukcesy człowiek biznesu naturalnie i pewnie komunikujesz swoje pomysły biznesowe. W końcu Twoja umiejętność ich prezentowania inwestorom i klientom oraz opowiadania pracownikom o wspólnych celach pomogła Ci znaleźć się w miejscu, w którym dzisiaj jesteś.

A jednak, kiedy sytuacja wymaga od Ciebie nakreślenia idei nowego oprogramowania zawodowemu programiście, pomimo wrodzonej pewności siebie denerwujesz się i miewasz problemy z przekazaniem bardziej szczegółowej wizji, podobnie zresztą jak bardzo wielu przedsiębiorców, z myślą o których powstał ten poradnik.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Nie ma się czego wstydzić. Kodowanie i programowanie to niszowe umiejętności, a bez doświadczenia w tego typu projektach wyjaśnienie istoty nowego przedsięwzięcia może być naprawdę sporym wyzwaniem. Już na samym początku współpracy, a jeszcze przed rozpoczęciem programowania, dobrze jest wprowadzić odpowiedni system, który ułatwi komunikację: tworzenie zarysów i wizualizacji projektu. Pomoże on obydwu stronom - klient będzie mógł lepiej zrozumieć sposób działania firmy programistycznej, a zespół deweloperów zyska bardziej przejrzysty ogląd jego oczekiwań. Na tym etapie warto nieco bardziej się przyłożyć, by później czerpać z tego korzyści.

1. Podziel swój biznesplan na małe kawałki, które łatwiej przetrawić

Problemy na ścieżce komunikacyjnej mogą się pojawić w momencie, kiedy próbujemy wyjaśnić zbyt wiele rzeczy jednocześnie. Nadając nieco struktury swoim planom można z łatwością rozbić pomysł na prostsze do zrozumienia elementy, które mogą pomóc w ułożeniu kompletnej wizji i przełożeniu jej na język deweloperów.

Oto jak do tego podejść:

  • Zapisz najbardziej podstawowe, najważniejsze założenia swojej aplikacji czy programu. Będą one wzorem dla Twojego MVP (minimum viable product), który powinien zawierać tylko podstawowe funkcje, niezbędne z punktu widzenia użytkownika. Wszystkie “fajerwerki” możesz dodać później, na tym etapie najważniejsze są podstawowe funkcje i to na nich należy się skupić.
  • Wyjaśnij, jak wedle Twoich wyobrażeń ludzie będą korzystać z Twojego produktu. Ten punkt pozwoli Ci naturalnie przejść do opisania grupy docelowej. Co ważne, na tym etapie nadal nie należy się specjalnie zagłębiać w szczegóły - jeśli aplikacja ma służyć do sprzedawania inteligentnych zegarków, nie ma potrzeby opisywania, co to jest smartwatch. Wystarczy napisać coś w stylu: “użytkownicy będą mogli przeglądać katalog ze smartwatchami i dokonać zakupu wybranego modelu”. Nadal ograniczamy się do opisu jedynie podstawowych założeń pomysłu.
  • Stwórz schemat, w którym zostanie opisane, co się wydarzy po każdym kliknięciu. Tym samym wchodzimy nieco głębiej w szczegóły produktu, na tym etapie warto więc opisać wszystkie kroki ścieżki użytkownika jak najbardziej szczegółowo. Stwórz odpowiednie rozgałęzienia “jeśli-to” (if-then). Na przykład:

“Jeśli mamy do czynienia z nowym użytkownikiem, zabieramy go na stronę powitalną. Jeśli użytkownik wcześniej był już na naszej stronie, otwieramy stronę jego profilu. Jeśli pole formularza wymaga wprowadzenia liczby, a ktoś wprowadzi słowo, to wyślij go ponownie do tej samej strony i wyświetl odpowiedni komunikat.” (źródło: sivers.org)

  • Wyjaśnij każdą funkcję, którą chcesz stworzyć w ramach produktu. Opisz wszystko szczegółowo, ale zwięźle - ważne, żeby komunikować wszystkie wymagania, używając możliwie jak najprostszego języka.
  • Uzupełnij dokumentację, uwzględniając w niej wizualizacje (szczegóły poniżej).
  • Wskaż pożądany termin zakończenia prac - ale raczej podejdź to tego otwarcie i przygotuj się na dyskusję. Osiągnięcie wymarzonego terminu może być zwyczajnie niemożliwe, biorąc pod uwagę wszystkie planowane prace. Uwzględnij wszelkie estymacje, które zaprezentuje Ci Project Manager.
  • Określ budżet na wykonanie projektu - to ważne, żeby uniknąć późniejszych nieporozumień i niespodzianek przy ostatecznej wycenie.

2. Stwórz odpowiednie wizualizacje i grafiki

Tworzenie widoków Twojego oprogramowania to podstawa w procesie komunikacji z zespołem programistów. Bez odpowiednich makiet deweloperzy będą mieli bardzo ograniczone pojęcie o tym, jakiego efektu oczekujesz. Dobre wizualizacje pomogą wszystkim zaangażowanym w projekt - włącznie z Tobą - zrozumieć powiązania pomiędzy funkcjami Twojego produktu.

Przykład gotowych wizualizacji dla aplikacji iOS Transterra Media

Ponadto, w przypadku front-end deweloperów, ważne jest, aby odpowiednio oznakować wizualizacje logotypami Twojego produktu i zawrzeć w nich wszystkie ważne elementy identyfikacji wizualnej, takie jak kolor, czcionki itp.

Przykładowy schemat działań dla aplikacji internetowej w wykonaniu Creative Market

A poniżej lista świetnych narzędzi do tworzenia podobnych wizualizacji:

  • Balsamiq
  • Mockingbird
  • Adobe InDesign CC
  • InVision
  • UXPin
  • Proto.io (dla aplikacji mobilnych)

3. Wyrażaj się jasno i zwięźle

Z punktu widzenia klienta im lepszej jakości relację nawiążesz z deweloperem, tym łatwiej będzie Ci wytłumaczyć mu swoją wizję. Dobre relacje i budowanie zaufania do podstawa wydajnej komunikacji. W końcu nie jesteśmy robotami!

Być może mówimy w innym języku - Ty na przykład mówisz po angielsku, a deweloper wyraża się w pracy poprzez JavaScript czy Ruby. Jednak razem, korzystając z dokładnych wizualizacji, wyjaśniając poszczególne elementy projektu oraz traktując się przyjaźnie i profesjonalnie, możemy nadawać na tych samych falach i obrać ten sam cel, z podobnym zaangażowaniem i tą samą wizją efektu końcowego.

Ważne, aby w komunikacji z zespołem zawsze wyrażać się jasno i zwięźle. Nie bój się powiedzieć na głos, jeśli na którymkolwiek etapie produkcji coś Ci się nie podoba. To ważne, żeby czuć się swobodnie i podnosić wszelkie takie kwestie, bo wracanie do nich i zmiany w późniejszym terminie mogą być trudne i znacząco wpłynąć na termin zakończenia prac. Dobry deweloper czy designer będzie Cię zachęcał to wyrażania konstruktywnej krytyki - jesteś klientem i ostatecznie to Ty będziesz użytkownikiem produktu, więc kto wie lepiej od Ciebie, jak on powinien wyglądać?

Podczas prac nad produktami w Netguru polegamy na sprawdzonej taktyce komunikacji, którą stosujemy przy każdym naszym projekcie. Przekonaliśmy się, że to najlepszy sposób na sprawną komunikację wewnętrzną i wymianę informacji z klientami. Codziennie korzystamy ze Slacka (czatu online) i korespondencji mailowej, co tydzień się zdzwaniamy i podsumowujemy prace, a dodatkowo korzystamy z wygodnych narzędzi ułatwiających współpracę, takich jak Pivotal Tracker, Toggl i Trello, tak, aby wszyscy zainteresowani byli na bieżąco na każdym etapie prac nad projektem.

Mam nadzieję, że moje rady pozwolą Ci usprawnić komunikację z programistami. Jeśli spodobał Ci się powyższy artykuł, zachęcam do podzielenia się nim w mediach społecznościowych!

Wiktor Schmidt

Co-founder & CEO, Netguru

Wiktor od 2008 roku dba o rozwój Netguru - firmy specjalizującej się w budowaniu aplikacji internetowych, mobilnych oraz oprogramowania, jednego z laureatów konkursu Deloitte Technology Fast 50 Central Europe Awards. Angażuje się w budowanie społeczności startupowej w Polsce oraz Irlandii. Jeden z współorganizatorów Hive61 oraz Dublin i Poznań Startup Weekend. Jego główne zainteresowania to internet, nowe technologie i marketing. W wolnych chwilach biega, czyta oraz podróżuje.

Komentarze (0)