Datarino walczy o rynek retail i rewolucjonizuje sposób komunikacji z klientami sklepów stacjonarnych

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Udostępnij:

Ich początki związane były z Naszą Klasą, gdzie w 2010 roku w 3 miesiące stworzyli największą w tych latach hurtownię danych w Europie. Dziś tworzą autorskie rozwiązania z zakresu Big Data i wchodzą na rynek marketingu zbliżeniowego w handlu detalicznym, a ich spółka wyceniana jest na ponad 20 mlnzł

Od niezależnego eksperta Big Data do prezesa spółki

Edward Mężyk, prezes wrocławskiej spółki Datarino jeszcze 4 lata temu firmę prowadził w jednym pokoju. Dziś ponad 40-osobowym zespołem zarządza z biura w Sky Tower. Firma swojej działalności nie ogranicza jednak jedynie do rynku polskiego, bowiem spółkę córkę posiada również w Czechach oraz Serbii.

W momencie, kiedy zakładaliśmy Datarino najbardziej brakowało nam produktu, który moglibyśmy sprzedawać. Wiedzieliśmy już wtedy, że Big Data to obszar, w kierunku którego powinniśmy rozwijać firmę, jednak nie chcieliśmy oprzeć jej podstaw na usługach. – o początkach Datarino opowiada Edward Mężyk.

Jednym z bardziej przełomowych momentów był zorganizowany w 2014 roku wiec ING, na którym jeszcze jako niezależni eksperci pojawiliśmy się, aby opowiedzieć o możliwościach i potencjale Big Data. Tam poznaliśmy naszego pierwszego dużego klienta, z którym współpracę kontynuujemy do dziś – ING Usługi dla Biznesu. Naszą pierwszą wspólną realizacją było wdrożenie dla platformy Aleo.com należącej właśnie do ING. Wtedy też uświadomiliśmy sobie, że mamy rzeczywisty produkt, czyli zbiory danych, na których możemy oprzeć nasz biznes. Co więcej, wiedzieliśmy już też, kto jest nim najbardziej zainteresowany – instytucje finansowe. – dopowiada prezes Datarino.

Grupa ING nie jest jedynym klientem w portfolio Datarino. Spółka w zakresie rozwiązań Big Data współpracuje między innymi z takimi firmami, jak Grupa Onet, Boston Consulting Group czy Hoist Finance.

Kompleksowe rozwiązanie dla retail

Ścieżka Big Data w finansach nie okazała się jednak jedynym kierunkiem, w jakim spółka chciała się rozwijać. Kiedy w 2015 roku w branży retail coraz więcej mówiło się o modelu omnichannel, czyli sprzedaży wielokanałowej, zespół zaczął upatrywać w tym swoich szans na dotarcie do nowej grupy klientów.

Wiedzieliśmy, że omnichannel to nieunikniona zmiana w handlu. Posiadaliśmy już wtedy doświadczenie związane z tworzeniem platform do zarządzania danymi z różnych źródeł, profilami behawioralnymi, targetowaniem reklam i zakupem powierzchni reklamowych w modelu RTB. Postanowiliśmy połączyć to w jeden produkt i zapełnić lukę dotyczącą kompleksowego rozwiązania do analizy zachowań klientów placówek stacjonarnych i komunikacji z nimi. Wiedzieliśmy, że to przełomowy produkt, którego brakuje na rynku. – o początkach Cluify opowiada Edward Mężyk.

Stworzona przez Datarino platforma analityczno-marketingowa Cluify umożliwia targetowanie reklam mobilnych do odbiorców, którzy odwiedzili dany punkt stacjonarny. Za pomocą technologii Wi-Fi i beaconów detaliści zyskują wiedzę o zachowaniach i preferencjach klientów w obrębie sklepu oraz jego bliskiej okolicy, aby na tej podstawie tworzyć spersonalizowane kampanie marketingowe (w tym również remarketingowe).

Na podstawie rozmów z przedstawicielami handlu określiliśmy, że jednym z głównych wyzwań detalistów jest obecnie pozyskanie ruchu w sklepie i brak możliwości dotarcia do osób przechodzących obok placówek. Cluify pomaga dotrzeć z reklamą mobilną zarówno do klientów sklepu, w trakcie lub po zakończeniu wizyty, jak i do osób, które przechodzą obok sklepu, jednak z jakiegoś powodu nie weszły do środka. Właściwy komunikat przesłany we właściwym miejscu oraz czasie znacząco przyczynia się do podjęcia pozytywnej decyzji zakupowej. – wyjaśnia Piotr Michalak, odpowiedzialny za rozwój Cluify.

Platforma testowana jest obecnie przez jedne z największych krajowych marek retailowych oraz w najczęściej odwiedzanych miejscach publicznych. Cluify umożliwia poznanie zachowań użytkowników powierzchni offline i komunikację z nimi nie tylko podmiotom związanym z handlem czy e-commerce, ale i obiektom użyteczności publicznej, tj, urzędy, muzea czy obiekty sportowe.

Jeden z największych zasięgów mobilnych w Polsce

Gwarantem sukcesu platformy jest nie tylko zakres jej funkcjonalności, lecz przede wszystkim zasięg mobilny umożliwiający dotarcie do jak największej ilości użytkowników przestrzeni sprzedażowo-usługowych. Kiedy inni skupiali się nad rozwojem użyteczności, my pracowaliśmy nad zwiększeniem zasięgu. Wiedzieliśmy, że bez niego nawet najlepszy produkt nie będzie w stanie w pełni odpowiedzieć na potrzeby detalistów. – o rozwoju autorskiego rozwiązania dla handlu detalicznego mówi Edward Mężyk. Tak właśnie w strukturach Datarino powstało studio aplikacji i gier mobilnych RinoApps – dopowiada.

Aby działanie Cluify pozwalało mierzyć ruch klientów i docierać do nich z przekazem sprzedażowym, od 2016 roku spółka tworzy własne tytuły mobilne, rozwija pozyskane gry i aplikacje oraz nawiązuje partnerstwa z zewnętrznymi studiami. Już dziś, po roku od debiutu, RinoApps może pochwalić się jednym z największych zasięgów mobilnych w Polsce. Na rynek wypuścili już takie tytuły, jak Haterick – pierwsza na świecie aplikacja do narzekania, jeden z najpopularniejszych w Polsce quizów logicznych – 96% Quiz czy grę Atak Złomiarzy (spółka posiada wyłączne prawa do aplikacji z brandem “Blok Ekipa”). W marcu tego roku studio RinoApps na rynek wprowadziło również aplikację Everybody identyfikującą numery telefonów.

Wzrost wartości w tempie 200% rocznie

Obecnie spółka Datarino swoje działania realizuje na trzech rynkach: rozwiązaniach dla handlu detalicznego, rozwiązań Big Data kierowanych do sektora finansowego oraz aplikacji i gier mobilnych. W trakcie swojej działalności związana była m. in. z Grupą Hicron. Dziś jest niezależnym podmiotem z wzrostem rocznym wartości przekraczającym 200%. Wartość spółki razem ze wszystkimi aplikacjami wyceniana jest na ponad 20 mln złotych. W strategii rozwoju Datarino na lata 2017-2020 znajduje się przede wszystkim globalna sprzedaż Cluify, w szczególności na rynek UE i USA.