ABC jak zorganizować wizytę uczniów w firmie?

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

Wycieczki szkolne do firm to innowacyjny projekt, mający na celu „oswojenie” ze środowiskiem biznesowym. Uczniowie (a być może również nauczyciele i stażyści) odwiedzający firmę nagle znajdują się w zupełnie nowym dla nich środowisku.

autor: Richard Lucas, Prezes PMR

Wycieczki szkolne do firm to innowacyjny projekt, mający na celu „oswojenie” ze środowiskiem biznesowym. Uczniowie (a być może również nauczyciele i stażyści) odwiedzający firmę nagle znajdują się w zupełnie nowym dla nich środowisku. Odwiedzając muzea, zamki, zoo, trafiają do miejsc zaprojektowanych specjalnie z myślą o zwiedzaniu – również przez dzieci.

Firmy rzadko przygotowane są do „radzenia sobie” z tego typu delegacjami. Zwykle odwiedzają je partnerzy biznesowi: dostawcy, klienci, czy kandydaci do pracy. Tak więc obydwie strony – szkoła i firma – znajdują się poza swoją strefą komfortu. Skutki tego mogą być nieprzewidywalne.

Ponieważ wycieczki szkolne do firm nie są częstym zjawiskiem, istnieje niewiele ustalonych wzorców postępowania, a co się z tym wiąże – pozostaje bardzo dużo miejsca na inicjatywę. Jest to w równym stopniu okazja, co zagrożenie. Naszym celem jest zwiększenie szans na pozytywne efekty takich wizyt, bazując na 20 latach doświadczenia autora w łączeniu środowisk biznesowych i szkolnych.

Główne cele projektu:

  • Modelowanie od najmłodszych lat. Jeśli dyrektorem, właścicielem lub pracownikiem odwiedzanej organizacji/firmy jest były uczeń danej szkoły, istnieje jasny przekaz – za kilka lat obecni uczniowie mogą być tacy jak on. Dzieci w wieku szkolnym często traktują wskazówki byłych uczniów swojej szkoły poważniej niż rodziców czy nauczycieli.
  • Pokazanie jak wygląda środowisko pracy „od kuchni”. Dla większości dzieci będzie to pierwsze tego typu doświadczenie.
  • „Oswajanie” ze środowiskiem biznesowym. Ukazanie środowiska biznesowego, gdzie dorośli są przyjaźnie nastawieni i otwarci. Wśród ludzi istnieje bowiem stereotyp chciwego i nieprzyjemnego człowieka biznesu. Nie znaczy to, że wszyscy biznesmeni są uroczymi ludźmi. Ułatwianie dzieciom bezpośredniego kontaktu z ludźmi biznesu jest dobrym sposobem na obalanie stereotypów. Warto zwrócić uwagę, że wycieczkę szkolną chętnie będą gościć firmy, które w ponadprzeciętnym stopniu zainteresowane są lokalną działalnością społeczną.
  • Twórcza interakcja. Stawiamy na aktywne uczestnictwo dzieci, a nie tylko bierne przyglądanie się. Jest to oczywista sprawa – uczniowie zapamiętają więcej, jeśli będą aktywnie brać udział w całej wizycie.
  • Zdobycie wiedzy na temat działania rynku. W zależności od wieku i wykształcenia dzieci.
  • Pokazanie osób pełniących role nietypowe dla danej płci. Jeśli część menedżerów w firmie to kobiety – co jest wciąż rzadko spotykane w naszej kulturze – warto pokazać to dzieciom.
  • Pokazanie, że nigdy nie jest za wcześnie, by zapoznać dzieci ze środowiskiem pracy i przekonać je, że dobrze zorganizowana praca może być źródłem satysfakcji, zadowolenia i zabawy.

Jesteś uczniem, nauczycielem, rodzicem lub dyrektorem? Jak możesz znaleźć firmę do odwiedzin?

Przedstaw wszystkim swój pomysł! Zapytaj uczniów o pomysły, ogłoś to w gazetce szkolnej i na stronie internetowej szkoły, wybadaj opinie rodziców klasy, której jesteś wychowawcą, daj znać w Stowarzyszeniu Rodziców i Nauczycieli, skontaktuj się z lokalnymi organizacjami – lokalną izbą gospodarczą, Junior Achievement, Young Enterprise czy Światowym Tygodniem Przedsiębiorczości. Ogólną zasadą w komunikacji jest: “spotkanie twarzą w twarz jest lepsze niż telefon, a telefon lepszy niż mail”.

Wybór właściwej firmy

Zaplanuj wizytę w firmie z najdrobniejszymi szczegółami. Załóżmy, że masz więcej niż jedną propozycję odwiedzin w firmie. Przyjrzyj się dokładnie logistyce – ile czasu zajmie dojazd tam i z powrotem, ile czasu spędzisz poza szkołą, jak szybko uzyskasz zgodę od rodziców i przełożonych. Warto też zastanowić się czy profil firmy jest odpowiedni dla dzieci. Kwestie kosztów rozważ zarówno w kategoriach dojazdów, jak i tego, co zostałoby wydane na normalne zajęcia w klasie. Ważne, by przynajmniej jeden nauczyciel był gotowy poświęcić więcej czasu i wyjść poza zakres swoich obowiązków, aby ci pomóc. Szkoły od zawsze organizują wycieczki  – zorganizowanie wizyty w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości rządzi się tymi samymi regułami!

Obowiązkowo czy dla chętnych?

Znacznie lepiej jest pracować z małą grupą chętnych uczniów, niż z grupą której powiedziano, że “muszą” przyjść. Bardzo ciężko prowadzi się warsztaty i rzeczy wymagające aktywnego uczestnictwa z niechętnymi temu dziećmi. Również dla firmy nie jest rzeczą motywującą zmaganie się z dziećmi, których nie interesuje to, co się wokół nich dzieje. W przypadku polskiego Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości proponuję, żeby firma otwierająca swe podwoje dla gości, przygotowała się na wizytę kilku chętnych grup z różnych szkół.

Przykładowa organizacja wizyty w firmie: Miej jasny obraz całości oraz szczegółów. Nie jest to skomplikowane, ale musi być przemyślane: czy sale na spotkania i projektor są zarezerwowane? Co ma się dziać, kiedy i w jakiej kolejności?

Ważne są również przygotowania na wejściu. Część recepcyjna musi być przygotowana na duży przepływ gości. W przypadku wizyty w naszej firmie powiesiliśmy na drzwiach frontowych i sali spotkań kartki, by goście poczuli się miło powitani. 

Prezentacja firmy. Sposób, w jaki firma przedstawia się typowym partnerom, może nie być dopasowany do kontekstu wycieczki szkolnej. Podstawowe informacje – co robimy, jakie mamy przychody, ile zarabiają pracownicy, jaka jest u nas ścieżka kariery – może nie zainteresować każdego. 

Zwiedzanie miejsca. Niech będzie maksymalnie nieuciążliwe. W naszym projekcie w każdym odwiedzanym pomieszczeniu była jedna osoba przygotowana, by przez 1-2 minuty opowiedzieć uczniom, co się w danym miejscu dzieje. Podzieliliśmy również odwiedzających na dwie grupy, tak by nie tworzyć tłumu.

Użyj Video filmów – śmiesznych lub zmuszających do myślenia klipów z Youtube, TED czy Videojug.

Gry dydaktyczne, projekty, dyskusje i warsztaty mogą się udać z zaangażowanymi dzieciakami. Podziel ich na grupy, które będą miały za zadanie przemyśleć “powody dla których warto zapisać się do naszej szkoły”. Ćwiczenie to rozwija kilka obszarów: myślenie marketingowe (w kategoriach cech i korzyści), umiejętności dyskutowania w grupie oraz prezentacji na forum grupy. 

Pożegnanie/koniec wizyty. Robiliśmy zdjęcia podczas wycieczki i zakończyliśmy zdjęciami przed wejściem do firmy, co jest naturalnym i odpowiednim finałem.

Licencja Creative Commons
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.