Fundusz Kvarko zainwestował 1 mln złotych w spółkę itTicket wdrażającą AI

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Udostępnij:

KVARKO zainwestował 1 mln zł w spółkę itTicket, zajmującą się opracowaniem platformy e-learningowej wspomagającej rozwój młodych programistów (nie tylko studentów, ale też uczniów i licealistów), będącą jednocześnie narzędziem dla pracodawców do pozyskania młodszych specjalistów w branży IT.

System pozwoli na uporządkowany i obiektywny pomiar – za pomocą sztucznej inteligencji – poziomu kwalifikacji zawodowych oraz ogólnych kompetencji, takich jak szybkość uczenia się, umiejętność pracy w zespole i zarządzania czasem. 

itTicket wpisuje się w olbrzymie zapotrzebowanie rynkowe na programistów. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego na rynku polskim brakuje obecnie ok. 50 tys. programistów. Projekt przeszedł już wstępne konsultacje w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Ministerstwie Cyfryzacji. Będzie realizowany we współpracy ze spółką Librus, która dostarcza elektroniczne dzienniki i posiada ugruntowaną pozycję w branży oprogramowania dla szkół.

itTicket to dziesiąta inwestycja funduszu KVARKO. Inwestycja przeprowadzona została w ramach działania BRIdge Alfa współfinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Platforma itTicket, z uwagi na proponowane rozwiązania i nowe funkcjonalności, będzie unikatowym produktem na polskim rynku. Z jednej strony będzie oferować uczniom i studentom autorski, dopasowany do potrzeb rynkowych program nauczania, oparty m.in. o naukę języka HTML, wstęp do programowania obiektowego, wprowadzenie do reactive programming, naukę języka JavaScript w składni ES6 czy wykorzystanie biblioteki React. Z drugiej strony będzie to narzędzie dla przyszłych pracodawców z sektora IT, oparte o system modelowania profilu użytkownika oraz eksperckie systemy rekomendacyjne opracowane na bazie sztucznej inteligencji.

– Nie od dziś wiadomo, że sytuacja w branży IT staje się coraz trudniejsza. Brakuje informatyków i rośnie presja płacowa. Rozwój technologii, wszechobecny Internet Rzeczy, powszechna informatyzacja naszego życia będą zwiększały popyt na specjalistów. Do branży coraz częściej trafiają jednak osoby bez doświadczenia i usystematyzowanej wiedzy, którym tylko wydaje się, że potrafią programować. Dlatego w porozumieniu z partnerem branżowym, który dostarcza do szkół dzienniki elektroniczne, wieloma potencjalnymi pracodawcami oraz po krótkich konsultacjach projektu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Ministerstwie Cyfryzacji, zdecydowaliśmy się, że spróbujemy zaadresować ten problem dokładnie tam, gdzie on powstaje. Młodzi ludzie powinni od samego początku nauki informatyki strukturyzować swoją wiedzę i nabierać odpowiednich przyzwyczajeń. Dobry junior developer będzie rozchwytywany na rynku równie mocno, jak wysokiej klasy specjalista z wieloletnim stażem – powiedział Paweł Wielgus, Prezes Zarządu KVARKO.

Szacuje się, że na świecie jest 46 mln osób, które interesują się programowaniem lub piszą swoje pierwsze programy, przy czym prawdopodobnie ok. 70% programistów nie posiada kierunkowego wykształcenia.1 Liczba profesjonalnych programistów wynosi ok. 15 mln.[1] W 2020 roku firmy w Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych będą potrzebowały dodatkowo ok. miliona programistów. Tylko na rynku polskim według Głównego Urzędu Statystycznego brakuje obecnie ok. 50 tys. programistów.[2] Według wyliczeń Komisji Europejskiej w Polsce (obok Francji i Portugalii) w ciągu najbliższych dwóch lat powstanie najwięcej stanowisk pracy w branży IT. I choć liczba specjalistów technologii informacyjnych w Polsce wzrosła w ciągu ostatnich czterech lat o 15 proc. (z 393 tys. do 452 tys.),[3] to jak zapowiadają eksperci z firmy Kodilla.com, nawet w bardzo optymistycznym scenariuszu, dopiero ok. 2030 r. w Polsce uda się załatać lukę związaną z niedoborem programistów, jednak tylko pod warunkiem, że do tego czasu drastycznie nie wzrośnie globalne zapotrzebowanie na polskich specjalistów.

– W trakcie swojego blisko 10-letniego doÅ›wiadczenia w tworzeniu i rozwijaniu biznesów zwiÄ…zanych z nowymi technologiami zauważyÅ‚em, że pracodawcy z sektora IT rekrutujÄ…cy mÅ‚odych pracowników, czÄ™sto stajÄ… przed problemem obiektywnej oceny kwalifikacji przyszÅ‚ego pracownika w oparciu jedynie o informacjÄ™ o ukoÅ„czonym kursie programowania lub deklaracji o posiadanych umiejÄ™tnoÅ›ciach. Firmy zgÅ‚aszajÄ… czÄ™sto uwagi zwiÄ…zane z przecenianiem wÅ‚asnych umiejÄ™tnoÅ›ci przez absolwentów różnego rodzaju kursów lub braku rzetelnej informacji o istotnych kompetencjach do wykonywania zawodu, np. umiejÄ™tnoÅ›ci pracy w zespole, szybkoÅ›ci uczenia siÄ™, nastawienia, motywacji. SÄ… to umiejÄ™tnoÅ›ci, które ciężko ocenić samodzielnie w sposób obiektywny, zwÅ‚aszcza w przypadku mÅ‚odych osób, które nie majÄ… jeszcze doÅ›wiadczenia zawodowego. Z tego wzglÄ™du czÄ™sto pracodawcy zmuszeni sÄ… do rozbudowywania systemu rekrutacji o dodatkowe testy lub opÅ‚acania dodatkowych szkoleÅ„ w celu podniesienia kwalifikacji nowych pracowników. My damy im gotowe rozwiÄ…zanie, które bÄ™dzie oceniaÅ‚o przyszÅ‚ego pracownika na wielu pÅ‚aszczyznach. Sami uczniowie i studenci bÄ™dÄ… zaÅ› mogli w przystÄ™pnej cenie zdobywać potrzebnÄ… im wiedzÄ™ z zakresu IT – powiedziaÅ‚ MichaÅ‚ Krupka, Prezes ZarzÄ…du itTicket. Â