5 polskich startupów, w które zainwestowało Edipresse

Dodane:

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

“Korporacje nie mają wyjścia. Muszą żenić się ze startup’ami” – taki tytuł nosił jeden z postów Arka Skuzy, polskiego seryjnego przedsiębiorcy. Już kilka lat temu mówił o tym, że korporacje powinny współpracować ze startupami. Jak widać wielkie wydawnictwa wzięły tę radę do serca.

Duże firmy powinny interesować się startupami ponieważ dostarczają one kreatywne pomysły i innowacyjne rozwiązania. Połączenie tych czynników z ogromnym doświadczeniem w branży, pozwoli na szybkie rozwinięcie przedsięwzięcia, o czym wiedzą korporacje działające na polskim rynku. Prawie miesiąc temu opisaliśmy pięć polskich startupów, w które zainwestowała grupa mediowa – Agora. Dziś skupimy się na kolejnych przedsięwzięciach współpracujących z korporacjami. Na tapetę bierzemy Edipresse Polska i jej spółki portfelowe.

1. Niania

W Nianię.pl, a właściwie w grupę Pomocni.pl stojącą za serwisami dedykowanymi rodzinom oraz gospodarstwom – Niania.pl, Pomocedomowe.pl, Opiekaseniora.pl, Opiekazwierzat.pl, Remontuj.pl oraz HireSitters.com, w 2011 roku zainwestowała Edipresse Polska. W polską spółkę, która powstała w 2008 roku zaangażowanych było wcześniej kilka podmiotów finansowych jak: Point Nine Capital, Team Europe i BMP Media Investors. Po wejściu kupnie 88% udziałów przez Edipresse Polska, poprzedni udziałowcy, czyli niemiecki fundusz Team Europe Ventures i anioł biznesu Paweł Chudziński, wycofali się z niej.

Marcin Kurek, jeden z ówczesnych udziałowców Pomocni.pl, powiedział nam, że wraz z zespołem zdecydował się sprzedać udziały, bo Edipresse jest bardzo mocne w segmencie parentingowym. Kolejnym argumentem było to, że posiadało mocną pozycję w Polsce, ale też w Rosji i na Ukrainie. Grupie wydawniczej inwestycja miała pomóc w zwiększeniu zasięgu swojej grupy reklamowej Edi:Net. Rok po inwestycji w Pomocni.pl całą grupę odwiedzało 900 tysięcy unikalnych użytkowników miesięcznie, którzy generowali 7 milionów odsłon. Nianię.pl, największy serwis grupy, odwiedzało 450 tysięcy użytkowników miesięcznie, generujących 5 milionów odsłon. Kwota sprzedaży 88% udziałów nie została ujawniona.

2. Kidla

Kolejnym polskim przedsięwzięciem kupionym przez grupę mediową Edipresse jest Kidla, czyli aplikacja dla rodziców. Ma ona ułatwić prowadzenie albumu ze zdjęciami dzieci. Kidla to narzędzie do tworzenia pamiętnika dziecka. Aplikacja mobilna jak i strona www wystartowała w 2013 roku za sprawą trzech przyjaciół: Michała Malewskiego, Marcina Urbańczyka oraz Radosława Dobrołęckiego. Niespełna dwa lata po premierze zainteresowała się nią grupa mediowa Edipresse Polska, która pod koniec maja b.r. ogłosiła zakup większościowego pakietu udziałów w tym polskim startupie.

Właścicielem bezpłatnej aplikacji został Edipresse Mobile, nowo powołana spółka, w której większościowym udziałowcem jest wydawnictwo Edipresse Polska. Do zarządu polskiego startupu dołączyli wtedy Ewa Redel – Bydłowska, Alicja Modzelewska i Izabela Bochenek – Strauss. Nadal dyrektorem zarządzającym spółki, po kupieniu pakietu większościowego udziałów, został Radosław Dobrołęcki, który pełni stanowisko Dyrektora Zarządzającego. Nowy właściciel zapowiedział promocję narzędzia dla rodziców i ich dzieci w swoich kanałach, czyli prasie, serwisach online, reklamach mobile i kampaniach w mediach zewnętrznych.

3. Wizaż

65% udziałów w spółce stojącej za serwisem dla kobiet – wizaz.pl – w 2009 roku kupiło wydawnictwo Edipresse Polska. Pierwszego czerwca doszło do podpisania umowy inwestycyjnej, ale nie ujawniono wartości transakcji kupna większości udziałów w polskim startupie. To właśnie po zakupie tego serwisu, grupa mediowa utworzyła platformę internetową Edi:Net. która miała zrzeszać wszystkie serwisy z grupy o tematyce kobiecej i oferować powierzchnię reklamową na nich. Jak czytamy na MamBiznes.pl, po czterech latach rozwoju od kupna udziałów, Wizaz.pl zwiększył swoją oglądalność o 67%. Rok temu portal odwiedzało 2,9 milionów realnych użytkowników. Dziś, według web-scan.pl Wizaz.pl odwiedza codziennie 111 tysięcy unikalnych użytkowników.

4. We-dwoje

Kolejnym nabytkiem grupy wydawniczej była spółka Feminet stojąca za portalami: We-dwoje.pl i Idolo.pl. Edipresse Polska nabyła 90% udziałów w niej, by zwiększyć zasięg grupy mediowej oraz uatrakcyjnić ofertę reklamową wydawnictwa. Sprzedany w marcu 2012 roku serwis dla par, dziś znany pod adresem Polki.pl, powstał w 2006 roku. Podczas ogłaszania podpisania umowy inwestycyjnej ujawniono też statystyki portalu. Wówczas korzystało z niego 1,37 miliona unikalnych użytkowników miesięcznie. Dwa lata po powstaniu We-Dwoje.pl jej twórcy stworzyli portal Idolo.pl – będącym portalem z kategorii lifestyle. Odwiedzało go 110 tysięcy użytkowników.

5. Gotujmy

120 tysiącami zarejestrowanych przepisów kulinarnych mogli pochwalić się właściciele portalu gotujmy.pl, gdy podpisywali umowę sprzedaży udziałów. Edipresse Polska kupiło w 2012 roku portal dla pasjonatów gotowania. Co ciekawe, należał wcześniej do jeszcze innego właściciela. Trzy lata wcześniej, od pierwszego właściciela, serwis z dwudziestoma tysiącami przepisów dodawanych przez internautów kupił Infornext.pl. Później, po rozwoju portalu i zwiększenia jego popularności do 750 tysięcy realnych użytkowników, sprzedał go dużej grupie wydawniczej. Niestety nie znamy szczegółów transakcji – wysokości kupionych udziałów, ani kwoty za którą za niego zapłaciła grupa wydawnicza.