Alibaba inwestuje miliard dolarów w konkurenta i przejmuje większościowy pakiet akcji

Dodane:

Adam Sawicki, Redaktor prowadzącyRedaktor prowadzący MamStartup Adam Sawicki

Udostępnij:

Chiński gigant e-commerce Alibaba wpompował blisko miliard dolarów w Lazada. Tym samym stając się większościowym udziałowcem konkurenta, który w 2012 roku stworzyli właściciele niemieckiego funduszu Rocket Internet. Kapitał ten pomoże spółce rozwinąć się na arenie międzynarodowej.

Na zdjęciu: Oliver Samwer, CEO Rocket Internet | fot. materiały prasowe 

Miliard dolarów i większościowy pakiet akcji

Przedstawiciele Alibaby wyjaśnili w oficjalnym komunikacie, że na gigantyczną, łączną kwotę inwestycji składa się kupno nowych akcji Lazada o wartości blisko 500 milionów dolarów, a także nabycie części udziałów należących do dotychczasowych akcjonariuszy. I tak, Rocket Internet sprzedał przedsiębiorstwu z Chin 9,1 procent akcji za 137 milionów dolarów, sieć supermarketów Tesco 8,6 procent za 129 milionów i fundusz Kinnevik 3,8 procent za 57 milionów.

Tym samym wartość rynkowa platformy e-commerce wzrosła do 1,5 miliarda dolarów.  – Transakcja ta jest kamieniem milowym dla Lazada, która umacnia swoją pozycję lidera w Południowo-Wschodniej Azji – mówi Oliver Samwer, CEO Rocket Internet, cytowany w komunikacie prasowym. Dodaje, że zadaniem Alibaby, jako większościowego udziałowca spółki jest dalszy rozwój firmy.

Pokaźna baza potencjalnych klientów

Jego zdaniem przejęcie startup pozwoli także samej Alibabie zbudować silną pozycję we wcześniej wspomnianym regionie. Lazada bowiem działa głównie na terenie sześciu państw w tym: Indonezji, Malezji, Singapurze, Filipinach, Tajlandii i Wietnamie. Łącznie mieszka tam mniej więcej 560 milionów osób, z czego aż 200 milionów stanowią internauci. Przy czym zaledwie trzy procent sprzedawców w tych krajach prowadzi handel w sieci. Obie spółki zamierzają zagospodarować ten obszar.

– Globalizacja jest kluczową strategią rozwoju Grupy Alibaba. Dzięki inwestycji w Lazada, Alibaba zyskuje dostęp do platformy ze stale rosnącą bazą klientów spoza Chin, sprawdzoną kadrę menadżerską, a także solidne podstawy do tego, żeby rozwijać się na jednym z najbardziej obiecujących rynków e-commerce na świecie – mówi Michael Evans, prezes Alibaby, cytowany w informacji prasowej.

5 miliardów za platformę wideo

Opiewająca na miliard dolarów transakcja kupna udziałów Lazada przez giganta z Chin nie jest jednak najbardziej kosztowną, którą Alibaba ma na swoim koncie. W 2015 roku spółka zgodziła się zapłacić blisko 5 miliardów dolarów w zamiana za sto procent akcji chińskiej platformy wideo Youku Tudou.