DIY PR: Jak rozpocząć współpracę z mediami?

Dodane:

Paweł Łubiarz Paweł Łubiarz

Udostępnij:

W garażu można przesuwać deadline’y w nieskończoność. Jednak wchodząc z produktem na rynek nagle stajesz się “publiczny”, a czas jest wtedy niezwykle ważny. Media i klienci będą śledzić Twoje działania.

fot. unsplash.com

Na przykład, jeśli zadeklarujesz konkretną datę premiery i nie dostarczysz swojego produktu na czas, ludzie pomyślą, że nie jesteś osobą godną zaufania, a Twoja nadszarpnięta reputacja uniemożliwi rozwój firmy.

Jako startupowiec zdaję sobie sprawę, że pisanie informacji prasowej jest prawdopodobnie dość nisko na liście przedpremierowych priorytetów. To błąd. Jeśli uważasz, że wystarczy wysłać prosty komunikat prasowy opowiadający o Twoim produkcie do losowych redakcji, to marnujesz swój czas.

Skuteczna komunikacja może przynieść Ci dużą, pozyskaną bezpłatnie publiczność. Aby tak się stało, musisz wiedzieć, jak prawidłowo rozpowszechnić informacje o swoim starcie. Tu z pomocą przychodzi media plan.

 

Czym jest media plan?

Media plan pomaga uporządkować wszystkie działania i umieszcza je we właściwym momencie podczas przygotowań do premiery. Zanim jednak zaczniesz wypisywać daty, minimum dwa miesiące przed premierą upewnij się, że zostały zdefiniowane wartości i wyróżniające Cię punkty na tle konkurencji (USP). Ich definiowanie omówiłem w poprzednim artykule.

Dlaczego to takie ważne? Jeśli wcześniej zdefiniujesz firmowe wartości, misję i USP, będziesz w stanie szybko i efektywnie tworzyć PRowe treści.

Oto niezbędne kroki, które należy podjąć, aby właściwie zaplanować wprowadzenie produktu na rynek:

Media research – tworząc produkt należy zdefiniować kim są potencjalni klienci Twojej firmy. Następnie, musisz się dowiedzieć, skąd ta grupa czerpie informacje i gdzie spędza najwięcej czasu. Twoi odbiorcy mogą korzystać z Instagrama częściej niż z Facebooka lub czytać konkretne blogi. Jeśli tego nie wiesz, będziesz wydawać pieniądze na promocję w kanałach, które są całkowicie bezużyteczne dla twojego biznesu.

Baza danych – Wybrane media podziel na sektory i typy odbiorców. Stwórz bazę danych, która oddzielnie przedstawi media tradycyjne, startupowe czy branżowe. Dzięki temu będziesz mógł przygotować dedykowane materiały, które znacznie zwiększą szanse na sukces podczas premiery.

Jeszcze raz segmentuj! Możesz być pewien, że nawet najlepsza informacja prasowa nie uszczęśliwi wszystkich. Odbiorców interesują zupełnie różne tematy. Dla czytelników mediów startupowych w pierwszej kolejności będą się liczyć aspekty biznesowe, związane z Twoim produktem. Jednak odbiorcy life style’owi będą bardziej zainteresowani samym problemem, który rozwiązuje twój produkt. 

Informacja prasowa – nie opisuj wprost swojego produktu, zamiast tego zbuduj wiarygodną historię, która pokaże, jak rozwiązujesz konkretny problem Twoich odbiorców i jak to się stało, że zajmujecie się konkretnie tą usługą. Staraj się podać jak najwięcej przykładów z życia codziennego, aby pokazać, jak działa Twój produkt i zaspokoić punkty bólu, do których się odnosi.

Zdefiniuj kluczowe media – jeśli jakiś jest szczególnie istotny dla twojej branży, skontaktuj się wcześniej z daną redakcją. Na przykład, jeśli dziennikarz z tego medium napisał wcześniej o podobnym rozwiązaniu, możesz skontaktować się z nim bezpośrednio lub z zespołem redakcyjnym i opowiedzieć o swoim pomyśle nawiązując do wcześniejszego materiału.

Pamiętaj, aby zawsze poinformować, że udzielone przez Ciebie informacje nie mogą zostać opublikowane przed datą premiery. Postaraj się stworzyć unikalny materiał dla każdej redakcji, dzięki temu treści opisujące Twój produkt będą bardziej wartościowe i różnorodne. Zwiększy to też twoje szanse na publikacje. Każdy zespół redakcyjny ceni oryginalne treści i chce być pierwszym, który je publikuje.

Final Check – jeśli uważasz, że twoja informacja prasowa jest gotowa, sprawdź ją jeszcze trzy razy i poproś kogoś o ponowne sprawdzenie. Tak z każdym materiałem, który wysyłasz. Sprawdź nazwy załączników. Jeżeli korzystasz z bazy nie zapomnij ukryć adresów podczas wysyłki. 

Launch day – punkt, w którym wysyłasz informacje do wszystkich dziennikarzy i zespołów redakcyjnych, z którymi się skontaktowałeś. Nie zapomnij zarezerwować sobie wystarczająco dużo czasu, aby odpowiedzieć na pytania zadawane przez dziennikarzy i upewnić się, że Twój zespół ma również czas na zapewnienie właściwej obsługi klientom. Koniecznie wykup monitoring mediów i odpowiadaj na komentarze publikowane przez użytkowników. Czas reakcji ma tu ogromne znaczenie. 

Premierę ma się tylko raz

Dlatego dobrze rozpisany media plan pomoże Ci dotrzymać, a przede wszystkim ustalić, kluczowe terminy. Dobra prasa może znacznie zwiększyć zasięg i przyciągnąć wielu nowych klientów w pierwszych tygodniach po wydaniu nowego produktu.

Z chęcią odpowiem na wszystkie pytania dotyczące tworzenia media planu albo wprowadzenia produktu na rynek. Natomiast jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o podstawach PR dla startupów, zobacz nasz poprzedni artykuł z serii „How to plan a successful product market launch” i bądź na bieżąco, aby uzyskać więcej treści na ten temat!

Paweł Łubiarz

Project Manager at Sunscrapers | PR Specialist | Founder at MyLuggage

Ekspert media relations w startupowym sektorze. Na co dzień rozwija i prowadzi projekty warszawskiego software houseu – Sunscrapers. Pasjonat podróży i nowych technologii, które zamienił w MyLuggage – platformę do pakowania się na wyjazdy.