Co wziąć pod uwagę w budowaniu strategii sklepu internetowego? Fragment książki pt. E-commerce. Strategia – Zarządzanie – Finanse

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

Trzy poziomy podejmowania decyzji czy kryteria oceny celów przedsiębiorstwa to uniwersalne zasady zarządzania, ważne w każdym biznesie. W e-commerce wiele obszarów jest bardzo charakterystycznych, dlatego można wyodrębnić kilka punktów szczególnych dla handlu online.

Ciekawe podejście zaproponowała Chloe Thomas, autorka książki „eCommerce MasterPlan”. Według tej publikacji założenie sklepu internetowego (czy innego biznesu online) wymaga przejścia trzech kroków głównych składających się na 9 punktów (szczegóły w tabeli).

Założenie sklepu internetowego – kroki do przejścia

Źródło: opracowanie własne na podstawie Ch. Thomas „eCommerce MasterPlan. Your 5 steps to sucessful online selling”, UK, Kernu 2012 

W tej publikacji podstawą budowania strategii e-biznesu jest stworzenie modelu biznesowego (posłużono się modelem Canvas). W ramach tego modelu przedsiębiorca określa profil i potrzeby swojego klienta oraz propozycję wartości, czyli wyróżnik swojego biznesu. Z tymi dwoma punktami powiązany jest wspomniany już wybór asortymentu i skali działania. Wybór odpowiedniego modelu biznesowego pokrywa się z wyborem kanałów i opisaniem relacji z klientami.

W kolejnych rozdziałach opisane jest budowanie odpowiedniej strony internetowej, ale o wiele większą wagę ma planowanie finansowe opisane w Rozdziale 6. Poza planem wejścia na rynek przedsiębiorca powinien także mieć plan wyjścia, w razie gdyby przedsięwzięcie się nie powiodło. Wybór odpowiednich produktów i metod ich promowania jest ściśle związany z planowaniem przychodów ( i kosztów) firmy.

Budowanie planu działania rozciąga się na cały proces budowania e-biznesu. Początek to analiza rynku, włącznie z analizą potencjalnych konkurentów czy wyszukiwaniem nisz rynkowych. Później jest to tworzenie wyjątkowej wartości dla klienta i planowanie sprzedaży, a następnie – mierzenie rezultatów tych działań.

Tradycyjny biznesplan

Do uporządkowania planów można wykorzystać również tradycyjny biznesplan, który może mieć różne formy, ale najczęściej pojawiają się w nim elementy takie jak:

  • krótki opis planowanego przedsięwzięcia/ opis pomysłu,
  • elementy planu marketingowego, takie jak:

– opis produktu czy usługi,

– charakterystyka rynku,

– opis otoczenia biznesowego, czyli m.in. klientów, konkurencji, dostawców,

– plany dotyczące promocji i dystrybucji,

prognozy finansowe, w tym:

– plany dotyczące cen produktów i usług, prognozy sprzedaży i przychodów,

– opis inwestycji, czyli kosztów, jakie należy ponieść,

– prosty rachunek zysków i strat, bilans czy rachunek przepływów pieniężnych,

  • końcową ocenę opłacalności przedsięwzięcia.

Tworzenie biznesplanu to przygotowanie pomysłu na prowadzenie sklepu do jego późniejszej realizacji, ale jest to tylko plan. Handel elektroniczny rozwija się bardzo dynamicznie, a zmiany na rynku mogą bardzo silnie wpływać na zmianę warunków w biznesie. 

Co wziąć pod uwagę przy wyznaczaniu celów w e-commerce?

Zrozumienie na jakim rynku działamy, czy też planujemy działać, jaki asortyment będziemy sprzedawać, czy z jakimi klientami będziemy się komunikować ma istotne znaczenie. Dlatego przy wyznaczaniu celów należy wykonać kilka podstawowych zadań takich jak:

1. analiza rynku, zarówno tego tradycyjnego, jak i elektronicznego,

2. analiza konkurencji zarówno w wymiarze tradycyjnym – offline jak i w internecie,

3. badania e-konsumentów,

4. badania naszych obecnych klientów,

5. ankiety przeprowadzane wśród pracowników firmy,

6. ankiety przeprowadzane wśród partnerów firmy, 

Przy wyznaczaniu celów dla firmy można sobie dodatkowo pomóc bezpośrednią rozmową z klientami, pracownikami i współpracownikami firmy.

  • rozmowa z klientami – wystarczą np. badania ankietowe sklepu, by dowiedzieć się, co mogłoby ułatwić im zakupy i sprawić, że będą kupować więcej. Warto zainteresować się tym, co w oczach klientów odróżnia sklep od konkurencji, co sprawia, że klienci zostają, a co przekonało ich do zakupów w innym miejscu,
  • rozmowa z pracownikami – tu pracodawca może nawet osobiście poprowadzić rozmowy, aby dowiedzieć się, co motywuje ludzi do pracy w jego firmie, a co ich zniechęca. Być może pracownicy mają ciekawe pomysły na poprawienie efektywności pracy czy wyeliminowanie przeszkód.
  • rozmowy z partnerami biznesowymi – pomagają szybciej identyfikować trendy w branży, wyszukiwać sprzedażowe bestsellery, najnowsze technologie zwiększające sprzedaż, nowe rozwiązania zmniejszające koszty działalności.

Przeczytaliście właśnie fragment książki „E-commerce. Strategia – Zarządzanie – Finanse”.

KONKURS!

Aby zgarnąć jedną z trzech książek „E-commerce. Strategia- Zarządzanie- Finanse”, wystarczy odpowiedzieć na pytanie: Jaki sklep e-commerce wg Ciebie jest najbardziej przyjazny użytkownikowi i dlaczego?

Swoje zgłoszenia przesyłajcie do 16 października na adres [email protected], w tytule maila wpisując „E-commerce – konkurs”. Wygrywają 3 najciekawsze odpowiedzi.

Życzymy powodzenia!

E-commerce. Strategia- Zarządzanie- Finanse

Justyna Skorupska

Wydanie: 1

Premiera: 02.10.2017

Cena: 59 zł

ISBN: 978-83- 01-19478- 9

s. 149, opr. miękka