Wielokrotnie pisaliśmy o książkach, które czytają założyciele międzynarodowych spółek technologicznych. Tym razem jednak zapytaliśmy polskich startupowców, jakie książki polecają i czego można się z nich dowiedzieć. Oto, co nam odpowiedzieli.

Wojciech Cebula, współtwórca InStream i Growthlab

Na zdjęciu: Wojciech Cebula, współtwórca InStream i Growthlab | fot. materiały prasowe

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

„Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku”, Blank Steve, Dorf Bob

Pierwsza książka, którą powinien przeczytać każdy startupowy amator. Autor przedstawia metodologię Customer Development. Produkt lub usługa, którą oferujemy musi być ciągle modyfikowana i dostosowywana do informacji zwrotnej, jaką otrzymujemy od klientów. Jeżeli jako startupowiec narzekasz, że klienci nie rozumieją Twojego produktu lub usługi, a jednocześnie nic w nim nie zmieniasz, to znaczy że już dawno powinieneś sięgnąć po tę publikację.

„Nie każ mi myśleć. O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych”, Steve Krug

W większości przypadków strona internetowa będzie pierwszym i jedynym miejscem, w którym potencjalny klient zetknie się z Twoim startupem. Musisz więc wiedzieć jak projektować użyteczne witryny www, a właśnie o tym jest ta książka. Zawarta w niej wiedza jest przydatna niezależnie od tego, czy przyjdzie ci projektować stronę z pomocą profesjonalnej agencji, we współpracy z freelancerem czy samodzielnie. 

Większość stron internetowych świeżo powstałych startupów jest zazwyczaj ładna, ale jednocześnie kompletnie nieużyteczna. Po wejściu na taką stronę nasuwa się więcej pytań niż odpowiedzi. Będąc świadomym znaczenia UX jako startupowiec, będziesz wiedział, że należy do tej kwestii przykładać dużą wagę.

„Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować)” Artur Jabłoński

Z książki Artura dowiesz się, jak pisać teksty na stronę, aby odpowiadały na pytania potencjalnego klienta, wzbudzały zainteresowanie i zachęcały do skorzystania z oferty. Wiedza zawarta tutaj przyda się nie tylko do pisania dobrych treści na stronę www, ale również sprawi, że pisane przez Ciebie e-maile lub artykuły będą ciekawe.

„Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym”, Daniel Kahneman

W odróżnieniu od poprzednio wspomnianych książek, ta porusza kwestie umiejętności miękkich i błędów poznawczych. Zarządzając szybko rosnącą firmą zauważysz, że różne procesy zachodzące w organizacji działają jak naczynia połączone. Optymalizując te procesy należy uważać, aby przy podejmowaniu decyzji nie być zaślepionym przez niedoskonałości naszego mózgu. Świadomość wad procesu podejmowaniu decyzji przełoży się na sprawniejsze działanie Twojej firmy.

„Pan raczy żartować Panie Feynman”, Richard Feynman

Richard Feynman, noblista, uznany za jednego z dziesięciu najlepszych fizyków wszech czasów. W swojej biografii pokazuje (często w zabawny sposób) potęgę inteligencji i wiedzy. Feynman znany był ze swoich umiejętności nauczania i przedstawiania skomplikowanych zagadnień w sposób zrozumiały dla wszystkich. 

Często mawiał, że “jeśli czegoś nie potrafisz wyjaśnić dziecku, to znaczy, że tego nie rozumiesz”. Będąc startupowcem, który jako jedyny rozumie swój produkt, daleko nie zajdziesz na rynku. I choć ta książka nie jest typowo biznesowa, to czytając ją zagłębisz się w umysł geniusza i dowiesz się m.in. jak w zrozumiały sposób przedstawić skomplikowane zagadnienia, tak by były zrozumiałe dla Twoich potencjalnych klientów.

Karol Górnowicz, CEO Skriware 

Na zdjęciu: Karol Górnowicz, CEO Skriware | fot. materiały prasowe 

Mogę polecić 3 tytuły:

„Good Strategy Bad Strategy”, Rumelt Richard

Pozycja porządkująca cały „new age” i bzdury o strategii (misji, wizji i wartościach). Odziera myślenie strategiczne do kości i mięśni, systematyzując myślenie o skalowaniu biznesu. To książka poparta konkretnymi case studies na podstawie akademickich doświadczeń autora i jego pracy jako konsultanta.

„Innovators”, Walter Isaacson

Przekrój historii rozwoju elektroniki. Inspirująca historia o pomysłach, niewykorzystanym potencjale przez brak dzielenia się oraz o początkach rozwoju gigantów technologicznych, takich jak IBM, Apple i Microsoft. Stosunkowo świeża pozycja autora słynnej biografii Steve’a Jobsa. Czyta się ją jednym tchem. 

„The Culture Map”, Erin Meyer

Kompendium wiedzy o dobrych praktykach biznesowych i etykiecie w kręgach kulturowych. Pozycja przydatna w przełamywaniu lodów podczas spotkań biznesowych, w mniej i bardziej odległych miejscach. Zawsze interesowały mnie niuanse zachowań i tradycje lokalne podczas podróży zagranicznych. Dzięki tej pozycji można zrozumieć np. jak nie spalić pierwszego kontaktu na Bliskim Wschodzie i jak skutecznie budować relacje z Chińczykami… czyli alkoholizować się :)

Michał Machniak, CEO Moja Gazetka 

Na zdjęciu: Michał Machniak, CEO Moja Gazetka | fot. materiały prasowe

Generalnie staram się dużo czytać i tak samo w Mojej Gazetce sporo czytamy. Czerpiemy to, co najlepsze z różnych książek i różnych doświadczeń. Na pewno mogę polecić:

„Rework”, Jason Fried i David Heinemeier Hansson

Pozycja, która omawia bardzo pragmatyczny sposób prowadzenia biznesu, nakładający duży nacisk na działanie zamiast mówienie o nim. Tak też robimy w Mojej Gazetce, starając się nie tracić czasu na zbędne, niedające dużego efektu działania (często będące tylko "sztuką dla sztuki") . Wychodzimy z założenia: „done better than perfect”. 

„Pracuj na tak!”, Przemysław Gacek i Paweł Kubisiak z Grupy Pracuj.pl

Kolejna bardzo ciekawa książka, którą przeczytałem. Czytając ją, zauważyłem, że w pracuj.pl spotykano się z podobnymi problemami z jakimi my zmagaliśmy się w Mojej Gazetce. Dobrze jest przekonać się, że inni, którzy odnieśli duży sukces, borykali się z podobnymi problemami. 

Warte polecenia są także takie tytuły, jak „Od dobrego do wielkiego" Jima Collinsa, „Sztukę zwycięstwa”, autorstwa Phila Knighta, współzałożyciela Nike oraz „Steve Jobs" Isaacsona Waltera. Nie można również zapomnieć o "Ojcu chrzestnym" Mario Puzo – na tę pozycję także można spojrzeć z biznesowego punktu widzenia. 

Oprócz książek czytam informacje zamieszczone w internecie. Bardzo cenię sobie wypowiedzi Rafała Agnieszczaka, Michała Sadowskiego i Michała Szafrańskiego.

Sergey Butko, CMO CallPage

Na zdjęciu (po prawej): Sergey Butko, CMO CallPage | fot. materiały prasowe

W życiu biznesowym/startupowym najbardziej pomogły mi te książki:

„Hard thing about hard things”, Ben Horowitz

„Sztuka Wojny”, Sun Zi

„Powiększ Pan Gawen i Zielony Rycerz. Perła. Król Orfeo”, John Ronald Reuel Tolkien

Aleksander Kuczek, CEO Perfect Dashboard

Na zdjęciu: Aleksander Kuczek, CEO Perfect Dashboard | fot. materiały prasowe

Generalnie nie czytam książek o biznesie, a długie loty uprzyjemnia mi Pratchett i Sapkowski, do których wracam praktycznie co roku. Jeśli chodzi o typowo biznesową lekturę, to polecam Y Combinator Library

Mateusz Tarczyński, CEO Woodpecker

Na zdjęciu: Mateusz Tarczyński, CEO Woodpecker | fot. materiały prasowe

Zdecydowanie polecam książkę „Crossing the chasm”, autorstwa Geoffrey’a Moore’a, która pozwala zrozumieć sposób wprowadzania nowego produktu technologicznego na rynek.

Komentarze (0)