Czasy, w których osoby prowadzące bloga pisały do “poduszki”, a liczba wyświetleń pozostawała wiele do życzenia przemijają. Choć nie wszyscy blogerzy chcą współpracować z biznesem i markami, wielu z nich traktuje tego rodzaju relację jako jeden z lub główny czynnik zarobkowy. Co na to e-biznes?

Zdjęcie główne artykułu pochodzi z pexels.com

Właściwy dobór blogerów do współpracy

Zanim podejmiemy decyzję o zaproszeniu blogera do współpracy, zastanówmy się, co chcemy osiągnąć. Choć brzmi to banalnie, nie trudno jest popełnić gafę i wziąć pod uwagę osoby kompletnie nie pasujące do profilu marki. Dlaczego w naszych głowach pojawia się myśl właśnie o nich? Być może jako nieliczne akceptują proponowane warunki finansowe lub barterowe współpracy. Pamiętajmy, że nie jest to jednak dobre rozwiązanie i jedyny warunek, jaki musi spełnić bloger.

Jaki jest nasz sklep internetowy? Jaki wizerunek usług online chcemy kreować? Jeśli chcemy wprowadzić do komunikacji z klientami nutę humoru, postawmy na osobę słynącą z dobrych żartów i pozytywnego nastawienia do życia. Z kolei jeżeli naszym celem staje się zbudowanie atmosfery lojalności, rzetelności i profesjonalizmu, wówczas zaprośmy do współpracy osobę cieszącą się zaufaniem w społeczeństwie, dzięki której uda nam się osiągnąć ten cel.

Ważna jest świadomość, że zupełnie inaczej zostanie odebrany wpis partnerski u młodej, energicznej mamy, inaczej u informatyka dzielącego się swoją opinią o nowościach na rynku IT. Obie strony mają firmom tyle samo do zaoferowania, jednak zapewne posługują się innym językiem i poprzez swój profil niosą zupełnie inny przekaz. Reklama, jaką chcemy zamieścić na blogu musi być wiarygodna, a do tego niezbędne jest odpowiednie dopasowanie jej do charakteru strony.

Fałsz jest wyczuwany przez czytelników na odległość, dlatego robienie czegokolwiek na siłę nie ma sensu. Sztuczna reklama nie spotka się z zainteresowaniem, lecz z falą hejtu.

Co może zyskać Twój e-biznes?

Według badania Polska Blogosfera 2016, 40% blogerów zamieszcza na swoim blogu wpisy sponsorowane. Duży odsetek blogerów chętnie nawiąże współpracę z firmą, widząc w niej nie tylko szansę na zarobek, ale i rozwój bloga oraz wzrost jego popularności. Blogi są świadomym i dojrzałym medium, które świetnie potrafi rozłożyć korzyści ze współpracy po obu stronach. Branża e-commerce razem z blogerami może stworzyć i zaproponować swoim klientom atrakcyjne projekty. Poprzez przemyślane i kreatywne działania współpraca pomiędzy prowadzącymi e-biznes a blogerami doprowadzi do zwiększenia liczby czytelników, odwiedzających i klientów sklepu.

Lubiany i ceniony w środowisku bloger pomoże firmie wzbudzić zaufanie w grupie docelowej. Przywiązanie do blogera, sympatia i ciekawość tego, w jakie projekty się angażuje naturalnie przeniesie do świata marki, z którą współpracuje. To, czy zechce w niej pozostać to już inna kwestia, jednak chodzi o to, żeby wzbudzić zainteresowanie produktem czy usługą i opowiedzieć o niej przyjemną dla odbiorcy historię.

Jeśli bloger, którego obserwujemy od dawna poleci nam produkt, istnieje duża szansa, że chociażby z ciekawości sprawdzimy o co w nim chodzi i jakie posiada zalety. Warunkiem jest szczera opinia, jaką przeczytamy na blogu i dopasowanie produktu czy usługi do blogera, dzięki czemu czytelnik będzie miał pewność, że bloger naprawdę z nich korzysta. Prowadzisz sklep z gadżetami i zabawkami dla zwierzaków? Pomyśl o zaproszeniu do współpracy miłośnika albo trenera psiaków. Wpis, recenzja czy wywiad będą wówczas naturalne i staną się ciekawostką dla czytelników o podobnych zainteresowaniach.

Dobrą opcją w przypadku e-biznesu będzie wspólna organizacja konkursu, w którym odbiorcy będą mogli wygrać nagrody z asortymentu sklepu lub skorzystać z konkretnej usługi. W ten sposób zwiększymy grono osób, które sprawdzą oferowane produkty, przekonają się do ich zalet i zechcą powrócić do nich w roli klienta. Być może podzielą się swoją opinią wśród znajomych czy na swoich profilach społecznościowych. Warunkiem udziału w konkursie może być wrzucenie zdjęcia na Instagram i oznaczenie marki poprzez tagi. Kiedy nasz biznes opiera się na aplikacji bankowej pomyślmy o zaproponowaniu przetestowania nowości i stworzenia recenzji. Możliwości jest wiele i wszystko zależy od naszego podejścia.

Na pewno warto zwrócić uwagę na trwałość reklamy umieszczanej na blogach. Wpis sponsorowany, zwłaszcza praktyczny z perspektywy czytelnika, nie zginie w otchłani archiwum bloga. Cały czas będzie mógł być odświeżany poprzez wpisywanie odpowiednich fraz przez odbiorców w wyszukiwarkach.

Współpraca z blogerem stanie się owocna wtedy, kiedy będzie naturalna i nie ograniczy się do sztucznego zachwalania walorów produktu czy usługi. Liczy się pomysłowość, innowacyjność i świadomość prowadzących e-biznes.

Marta Bober

PR Manager

Odpowiada za wizerunek marek: HRownia, Conture, HRtools i Smart MBC. Prowadzi portal branżowy HRownia, wspierający działania i usługi ułatwiające rozwój oraz funkcjonowanie pracodawców, pracowników i kandydatów na rynku pracy.

Komentarze (0)