Relacja klienta z marką w branży e-commerce kształtuje się nieco inaczej niż ma to miejsce w tradycyjnej sprzedaży. Głównie dlatego, że zupełnie inaczej wygląda w tym przypadku proces zakupowy. E-commerce rządzi się swoimi prawami, ale tu walka o klienta zdaje się być bardziej zaostrzona.

 

Jak wynika z badań Retailing Today, aż 80% Internautów porównuje kilka ofert dostępnych w różnych sklepach internetowych, zanim dokona ostatecznego zakupu. Na samym początku należy zatem zdobyć zaufanie zupełnie obcej nam osoby, a następnie zbudować lojalność i zadbać o utrzymanie jej zainteresowania. Ale żeby to zrobić, potrzeba danych. I tu z pomocą przychodzi  m.in marketing automation oraz eCRM - zbiór narzędzi, które pozwalają dane te pozyskać. Pierwszym tego typu narzędziem na świecie jest edrone. Jest to dedykowane narzędzie tylko dla sklepów internetowych.

Dlaczego marketing automation sprawdza się w e-commerce?

Przekonanie potencjalnego klienta do przekazania najcenniejszych dla niego informacji, jakimi są dane kontaktowe, jest rzeczą niezwykle trudną, zwłaszcza w świecie wirtualnym, w którym nic przecież nie ginie. Jak wynika jednak z przeprowadzonych dotychczas badań, znaczna część klientów celowo zostawia swoje dane kontaktowe w danym sklepie internetowym, licząc tym samym na otrzymywanie lepszych, bardziej dopasowanych ofert.

Badanie Infosys jasno pokazuje bowiem, że aż 74% Internautów odczuwa frustrację z powodu niedopasowania treści strony do ich indywidualnych potrzeb. Personalizacja strony to jedno. Druga ważna rzecz to dostarczenie klientom pewnych dodatkowych bodźców, które pomogą w wyborze danego sklepu internetowego, a co za tym idzie - w sfinalizowaniu zakupu. Umiejętnie wdrożone działania z zakresu marketing automation również mogą temu zaradzić. Trzecią ważną rzeczą jest system rekomendacji które narzędzie edrone eCRM ma w swojej ofercie. Dzięki niej klient widzi te rzeczy które konkretnie mogą go interesować.

Automatyzacja marketingu odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu sklepów internetowych. I nie chodzi tu tylko i wyłącznie o zautomatyzowanie pewnych powtarzalnych procesów, ale przede wszystkim o gromadzenie i analizowanie danych, które są niezbędne do tworzenia w pełni spersonalizowanych ofert.

W jaki sposób możesz wykorzystać marketing automation w swoim sklepie internetowym?

Jedną z największych zalet narzędzi marketing automation jest przede wszystkim możliwość ciągłego monitorowania efektów działań marketingowych. Pozwala to na optymalizację prowadzonych w tym zakresie prac. Automatyzację marketingu można wykorzystać w różnorodny sposób. W branży e-commerce działania te sprawdzają się przede wszystkim w:

  • obserwowaniu zachowań oraz preferencji obecnych i potencjalnych klientów,

  • tworzeniu kampanii powitalnych,

  • segmentacji klientów,

  • odzyskiwaniu porzuconych zamówień,

  • scoringu,

  • zintegrowaniu rekomendacji produktowych,

  • ankietach,

  • kampaniach reaktywujących,

  • kampaniach rocznicowych.

Szczególną uwagę zwraca się przede wszystkim na rolę marketing automation w tak zwanym “ratowaniu” porzuconych koszyków. Problem ten dotyczy zdecydowanej większości sklepów internetowych - blisko 70% koszyków zakupowych jest porzucane przez Internautów. Marketing automation może temu zaradzić, między innymi poprzez wysyłanie odpowiednio skonstruowanych maili, zachęcających do sfinalizowania zamówienia czy też zawierających atrakcyjne kody rabatowe lub opcję darmowej wysyłki.

Wiadomości przypominające o zawartości porzuconego koszyka są otwierane aż o 621% częściej niż standardowe maile zawierające ofertę sklepu. Potencjał działań związanych z automatyzacją marketingu dostrzegła zdecydowana większość funkcjonujących dziś sklepów internetowych. Aż 80% firm korzystających na co dzień z narzędzi marketing automation odnotowała znaczny wzrost liczby nowych leadów już po 6 miesiącach, z czego prawie 77% sklepów potwierdziło wzrost bezpośrednich konwersji.

Wszystko to wskazuje zatem na konieczność wdrożenia działań związanych z automatyzacją marketingu w branży e-commerce, zwłaszcza z uwagi na możliwość mierzenia skuteczności poszczególnych działań marketingowych, zwiększenia retencji, zwiększenia ilości pozyskiwanych leadów czy poprawy komunikacji. W rezultacie można oczywiście liczyć na wzmocnienie pozycji marki i zwiększenie sprzedaży.

__

Sławomir Malczyk 

absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej, pasjonat gier logicznych, strategii marketingowych oraz budowania świadomości marki.

Swoją przygodę z marketingiem zaczął od pracy w jednej z krakowskich uczelni wyższej. Następnie pracował z jedną z największych agencji interaktywnych w Krakowie gdzie był Project Managerem. Obecnie pracuje jako Marketing Manager w edrone, gdzie zajmuje się globalną komunikacją marki edrone, Brand Awareness edrone oraz koordynowaniem działań SEO/SEM/SocialADS. Prywatnie uwielbia gotować, podróżować i spędzać czas z najbliższymi.

 

Komentarze (0)