Planowanie budżetu marketingowego jest trudne. Niezależnie od tego, czy na promocję przeznaczysz 500 złotych, czy 5 mln to prędzej czy później zasięg płatnej reklamy zostanie mocno ograniczony. Aby skutecznie pozyskiwać klientów, podzieliliśmy proces marketingowy na pięć etapów.

fot. unsplash.com

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

1. Marketing szeptany 

To pierwszy i najbardziej efektywny (na początku działalności) rodzaj promocji. Opiera się głównie na poleceniach oraz wpisach tematycznych na forach i grupach na Facebooku. W internecie znajdziesz bardzo dużo firm oferujących płatne wpisy i komentarze. My jednak tego nie rekomendujemy. Sami zrobiliśmy w ten sposób:

a) wykreowaliśmy content, który był interesujący dla naszych potencjalnych użytkowników (treści na blogu) 

b) dołączyliśmy do wszystkich grup (około 100) na Facebooku związanych z naszą działalnością (castingi, sesje modowe, aktorzy itd.)

c) utworzyliśmy harmonogram postów, który dostarczał naszemu potencjalnemu użytkownikowi wartościowych informacji. Publikowaliśmy porady castingowe oraz linki z odnośnikami do selekcji prowadzonych na naszej stronie. Za każdym razem, gdy klient uruchamiał casting, my udostępnialiśmy go na 30-40 grupach i obserwowaliśmy, na której zainteresowanie usługą było największe. 

d) stworzyliśmy cykl treści „hasztagowanych”, który umożliwiał szybkie odpowiadania na komentarze i dokładne informowanie zainteresowanych użytkowników o profilu naszej działalności. Jednym z naszych czołowych programów publikacji jest cykl #vendohistorie, w którym pokazujemy osoby występujące w filmach, serialach i reklamach dzięki aplikacji VENDO.TV 

e) Na samym początku działalności uruchomiliśmy również system tzw. rejestracji zdalnej. Osoby z naszego zespołu rejestrowały potencjalnych aktorów w siłowniach, przedszkolach czy galeriach handlowych. To działanie nie przyniosło jednak założonego celu (zarejestrowani użytkownicy zapominali o Vendo i nie powracali na naszą platformę), dlatego radzimy skupić się na działaniach łatwo skalowalnych takich jak promocja internetowa.

2. Reklamy w social media

Kiedy zasięgi organiczne zaczynają być ograniczane przez media społecznościowe, należy pomyśleć o rozprzestrzenianiu treści za pomocą kampanii reklamowych. Zanim jednak zaczniesz inwestować w reklamę, sprawdź czy Twój zasięg organiczny został rzeczywiście ograniczony czy może po prostu generowane treści stały się nieatrakcyjne dla potencjalnych odbiorców. 

Rozpoczynając promocję płatną na Facebooku i Instagramie musisz zdawać sobie sprawę, że od tej chwili Twoje zasięgi organiczne praktycznie przestaną istnieć. W przypadku VENDO, po rozpoczęciu kampanii promocyjnych zasięgi organiczne zmalały z poziomu 10-15 tysięcy do 1-2 tysięcy odbiorców. Warto pamiętać także o stopniowym zwiększaniu środków przeznaczanych na marketing. Algorytmy portali społecznościowych udostępniają treść większej liczbie osób, jeśli z promocji na promocję inwestujesz więcej pieniędzy (może to być 1-2 zł więcej) 

3. Sieć wyszukiwania i sieć reklamowa Google 

To zdecydowanie najlepszy sposób, by dotrzeć do osób potencjalnie zainteresowanych Twoim produktem lub usługą. Aby rozpocząć reklamowanie się w Google należy wybrać jedną z trzech opcji: 

a) zatrudnienie agencji, która poprowadzi Twoją kampanię. Jest to działanie skuteczne, ale drogie. Profesjonaliści pobierają prowizję w wysokości 30% od zainwestowanej kwoty co znacznie uszczupla małe budżety startupowe. 

b) ukończenie kursu Academy for Ads i rozpoczęcie własnych działań promocyjnych. Kursy prowadzone przez Google są darmowe, więc masz szansę na zwiększenie swoich umiejętności nie narażając firmy na dodatkowe koszty. 

c) uruchomienie kampanii na Ad Words Express. Naszym zdaniem jest to najlepsza droga do rozpoczęcia swojej przygody z reklamą internetową. Określasz cel kampanii oraz profil działalności, a Google samo proponuje idealne rozwiązania marketingowe oraz dobiera korzystne hasła reklamowe. 

4. Ambasador marki

Kluczowe okazać się może znalezienie ambasadora, który wesprze nas nie tylko swoim wizerunkiem, ale także wartością merytoryczną. W przypadku VENDO, była to tzw. „miłość od pierwszego wejrzenia...” My zajmujemy się castingami online, a Mariannie Kowalewskiej zależy na pokazaniu, iż aktorstwo jest dla każdego. W ten sposób stworzyliśmy program „Aktorstwo bez granic”, w którym zamierzamy pokazać, że występowanie w telewizji może być idealną drogą dla każdej osoby. W naszych działaniach skupiamy się na zwiększaniu świadomości użytkowników, a nie na samej promocji. 

5. Reklama globalna

Ten etap jest jeszcze przed nami. W ramach promocji globalnej planujemy połączyć wszystkie wspomniane wcześniej kanały i stworzyć spójną kampanię reklamową emitowaną nie tylko w Polsce, ale również w innych europejskich krajach. 

Zaletą inwestowania w reklamę internetową jest niezależność. Sam decydujesz ile chcesz wydać i do jakiej grupy docelowej skierować swój produkt. Możliwości jest wiele, a powodzenie kampanii zależy tylko od Ciebie.

Kacper Zieliński      

Project Manager w Vendo  

Pierwsze kroki w branży stawiał w TVN24, gdzie współtworzył programy newsowe i pełnił dyżury produkcyjne. Potem rozpoczął pracę w najlepszym domu produkcyjnym w Polsce. Jako Project Manager w Vendo odpowiada za prawidłowe działanie platformy oraz sprawuje pieczę nad wszystkimi procesami związanymi z jej funkcjonowaniem.

Komentarze (0)