Wielu założycieli startupów wątpi w działania public relations. Uważają, że skoro nie można zmierzyć bezpośrednich efektów, to po co w nie inwestować? Odpowiedzi jest kilka, niektóre całkiem zaskakujące. Oto najważniejsze z nich.

fot. materiały prasowe

1. Aby rynek dowiedział się o Twoim sukcesie

Wchodzisz na nowy rynek. Wprowadzasz nowy produkt do swojej oferty. Pozyskujesz zagranicznego inwestora. Krótko mówiąc – masz „newsa”, którym chcesz się pochwalić. Nie ma lepszego momentu na rozpoczęcie działań PR. 

Pamiętaj, że taka okazja może szybko się nie powtórzyć. Dlatego odpowiednio wcześniej zrób plan komunikacji z mediami i otoczeniem, zastanów się jakich kanałów chcesz użyć i do kogo przez nie trafić, a potem dobierz odpowiedni sposób realizacji (kontakt ze znajomym dziennikarzem, wysyłka informacji prasowej, kampania w social media etc.)

Najlepszym przykładem tego, jaki wpływ może mieć „news” był tweet zamieszczony na profilu Cyberpunka. Choć zawierał on tylko sześć znaków - *beep* - wystarczyło to, aby giełdowa kapitalizacja spółki wzrosła o blisko pół miliarda!

2. Aby pokazać Twój startup inwestorom

Startup powinien być widoczny w mediach. Dlaczego? Bo to jeden z łatwiejszych sposobów na dotarcie do inwestorów. Niezależnie na jakim etapie rozwoju jest Twoja firma, na pewno chciałbyś, aby branża wiedziała kim jesteś i czym zajmuje się Twój startup. Dlatego powinieneś zbudować pozycję eksperta w swojej dziedzinie. 

Jeśli oferujesz produkt dla e-commerce skontaktuj się z dziennikarzem piszącym o tym. Zapytaj, czy w najbliższym czasie nie będzie przygotowywać jakiego materiału o rynku, zaproponuj mu własny komentarz, podrzuć ciekawy temat. Po prostu nawiąż z nimi relacje. To może zaprocentować w przyszłości i nie mam tu na myśli tylko działań medialnych.

3. Aby zapobiec kryzysowi lub zminimalizować jego skutki 

Najczarniejszy scenariusz. Wyniki finansowe są niższe od prognozowanych, straciłeś partnera biznesowego, wprowadzono regulacje, które negatywnie wpłyną na Twój biznes. Odzywają się do Ciebie media, kontrahenci i pracownicy, a Ty nie wiesz co zrobić? Każde Twoje słowo może mieć wywołać prawdziwe trzęsienie ziemi. Jeśli nie jesteś pewien co robić – skonsultuj możliwe scenariusze ze specjalistą od public relations. 

Co istotne, PR-owy „strażnik” przydaje się nie tylko w trakcie kryzysu – czasem pozwala na jego uniknięcie. Chwilę po tym, gdy Elon Musk podczas wywiadu palił marihuanę i pił whisky, odejście z Tesli ogłosili szefowie HR i księgowości. A to z kolei przełożyło się na kilkuprocentowy spadek wartości akcji. Gdyby ktoś zareagował odpowiednio wcześniej być może do całej sytuacji by nie doszło.

4. Aby łatwiej znaleźć pracowników

Rynek kandydata to temat, któremu poświęcono wiele analiz i opracowań. Fakt jest jeden – w dobie zmian demograficznych i rosnącej konkurencji pozyskanie dobrego pracownika to nie lada wyczyn. Oprócz solidnej pensji kandydaci oczekują czegoś więcej. Czasem jest to atmosfera pracy, czasem charyzmatyczny szef, a czasem prestiż firmy. 

Jak pracownik ma się dowiedzieć o którejś z tych rzeczy? Oczywiście działania PR. Narzędzi jest sporo - możesz „chwalić się” w mediach ciekawymi realizacjami lub niestandardowymi działaniami Twojej firmy, prowadzić blog firmowy i kanały społecznościowe, promować ekspertów czy budować wizerunek CEO. To znacznie ułatwia rekrutacje.

Dowód? Jakiś czas temu zgłosił się do nas przedsiębiorca, który wrócił ze Stanów Zjednoczonych do Polski, aby tutaj zbudować zaplecze technologiczne jego insurtechowego startupu. Chciał, abyśmy pomogli mu zaistnieć w świadomości potencjalnych pracowników. Zorganizowaliśmy mu wywiad w jednym z mediów biznesowych poświęcony historii jego sukcesu i najbliższym planom. Krótko po tym rozpoczęła się rekrutacja. Jakie było jego zdziwienie, gdy podczas jednej z pierwszych rozmów kwalifikacyjnych usłyszał: „Ja Pana dobrze znam. Czytałem wywiad”.

Niestety, wielu założycieli startupów wciąż traktuje działania PR po macoszemu. Kładą duży nacisk na sprzedaż i rozwój produktu, pozostawiając działania komunikacyjne na drugim planie. To błąd. Efektywny PR to narzędzie, które może wpływać na wiele obszarów działalności Twojej firmy. I przynieść wymierne korzyści.

Hubert Rączkowski

Senior Communication Consultant w Remarkable Ones. W pijarze od ponad 7 lat. Na co dzień doradza startupom, jak komunikować się z otaczającym ich światem. Fan nowych technologii, które zmienią świat (także PR) na lepsze.

Komentarze (0)