Parlament Europejski, podczas ostatniego posiedzenia plenarnego, przyjął nowe przepisy dotyczące praw konsumenta w Unii Europejskiej. Zatwierdzona wczoraj dyrektywa wpłynie istotnie na handel internetowy.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Urzędnikom z Brukseli zależało na wzmocnieniu pozycji konsumenta. Nowy katalog praw ma zwiększyć poziom zaufania klientów i zmniejszyć obawy sprzedawców odnośnie zakupów zagranicznych. Jak komentuje sprawozdawca Andreas Schwab (EPP) - "Chodziło nam przede wszystkim o uregulowanie sprzedaży wysyłkowej i handlu  internetowego, bo to one stanowią większość zamówień w handlu transgranicznym. Dyrektywa jest przykładem rozsądnego pogodzenia interesów sprzedawców i nabywców".

Ważne dla konsumentów
Klienci sklepów internetowych będą mieli 14 dni na rezygnację z zakupu. Czas liczony będzie od chwili otrzymania zamówionego dobra. Co więcej, jeśli sprzedawca nie przekazał konsumentowi informacji o prawie do zwrotu, ten ma prawo oddać zakupiony produkt nawet po roku!

Nowe przepisy regulują również sprawę dóbr wirtualnych - w szczególności filmów lub muzyki kupowanej w sieci. Klienci nie będą mogli tego zwracać, jeśli rozpoczęli proces pobierania.

Ważne dla sprzedawców
Sprzedawcy będą musieli dostarczyć towar do klienta w ciągu maksymalnie 30 dni. W przypadku nie spełnienia tego wymogu, kupujący będzie mógł zrezygnować z zakupu bez żadnych konsekwencji. Co ciekawe, urzędnicy zrzucili na sprzedawców odpowiedzialność za to, co będzie działo się z towarem w trakcie przesyłki.

Oprócz tego, sprzedawcy zawsze będą musieli zaakceptować ostateczną cenę, która została ustalona w chwili przyjęcia zamówienia. Wszelkie koszty dodatkowe, które mogą pojawić się w trakcie realizacji zamówienia nie mogą być przenoszone na klienta.

Państwa członkowskie Unii Europejskiej mają dwa lata na dostosowanie swojego prawa do nowych przepisów.

Komentarze (0)