... ... ...

TAURON i PKM w Jaworznie uruchomiły pierwszą w Polsce stację ładowania i szybkiej wymiany baterii

Dodane

14-11-2018

Informacja prasowa
TAURON i Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie uruchomili pierwszą w Polsce stację ładowania i szybkiej wymiany baterii. To kolejny etap rozpoczętej dwa lata temu współpracy w zakresie rozwoju technologii ładowania autobusów elektrycznych.

Polskie miasta stawiają na bezemisyjny transport publiczny oparty o autobusy elektryczne. Praktyka pokazuje, że jednym z kluczowych czynników sukcesu elektryfikacji floty autobusowej jest zastosowanie odpowiednich technologii ładownia lub kombinacji kilku technologii.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

– Za sprawą elektromobilności komunikację miejską czeka w najbliższych latach rewolucja, na którą, jako koncern energetyczny, chcemy być dobrze przygotowani. Projekt w Jaworznie to kolejny krok w budowie ekosystemu elektromobilności w TAURONIE. Uruchomienie carsharingu samochodów elektrycznych w Katowicach, zaangażowanie w Elektro ScaleUp mają w dłuższej perspektywie doprowadzić do tego, by Grupa oferowała samorządom i przedsiębiorstwom kompleksowe rozwiązania technologiczne i organizacyjne dla rozwoju e-mobility i Smart City – podkreśla Filip Grzegorczyk, prezes zarządu TAURON Polska Energia.

W ramach współpracy TAURON Dystrybucja i PKM Jaworzno zostanie przetestowany pierwszy w Polsce system pozwalający na ładowanie i automatyczną wymianę baterii. W praktyce polega to na tym, że autobus elektryczny wjeżdża do hangaru, gdzie znajduje się stacja ładowania i wymiany baterii. Po uruchomieniu instalacji, specjalne roboty wyjmują z niego wszystkie rozładowane baterie, a następnie instalują nowe – wcześniej naładowane. Cały proces trwa kilka minut. Autobus rusza w trasę z nowym kompletem baterii, a te wyjęte w tym czasie się ładują. Do ich ponownego całkowitego naładowania potrzeba ok 2-3 godzin. Proces wymiany baterii jest całkowicie zautomatyzowany.

– Ekologia i nowoczesność to dwa stałe priorytety w rozwoju Jaworzna. E-mobilność jest tego szczególnym przykładem, gdyż jest tu na dużą skalę stosowany efekt synergii. Takie pozytywne sprzężenia zwrotne i optymalizacja dostępnych zasobów są niezbędne, jeśli miasto ma pozostać w technologicznej czołówce w Polsce – zaznacza Paweł Silbert prezydent Jaworzna. – Już nie tylko wdrażamy e-mobilne technologie czy pracujemy nad testami autonomicznych pojazdów, ale stopniowo stajemy się ośrodkiem unikatowej tożsamości technologicznej, co – jak wierzę – będzie stanowiło nasz silnie zaakcentowany ogólnopolski wyróżnik – dodaje samorządowiec.

Dla operatorów transportu publicznego korzyścią z zastosowania takiej technologii może być zwiększenie dostępności floty, poprzez ładowanie baterii poza pojazdem. Oznacza to, że autobus może być w ruchu w czasie, gdy drugi czy trzeci komplet baterii się ładuje. Dla sektora energetycznego korzyścią będzie możliwość elastycznego zarządzania procesami ładowania. System zostanie wykorzystany do przeprowadzenia testów w zakresie zarządzania procesem ładowania oraz optymalnego wykorzystania infrastruktury elektroenergetycznej.

– Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie jest krajowym liderem we wdrażaniu nowych technologii w publicznym transporcie zbiorowym. To u nas wdrożono po raz pierwszy Open Payment System, to u nas pojawił się w regularnej eksploatacji pierwszy zakupiony w Polsce autobus elektryczny. To również u nas zainstalowana została pierwsza stacja obsługi autobusów elektrycznych wyposażona w unikalną technologię szybkiej wymiany baterii trakcyjnych w autobusach. Eksploatacja tej stacji pozwoli nam na zdobycie doświadczeń wspierających w przyszłości nie tylko rozwój programu e-mobility naszej spółki, ale również rozwój elektromobilności w całej Polsce i poza jej granicami – wyjaśnia Zbigniew Nosal, prezesa PKM Jaworzno.

Rozwój elektromobilności ma istotny wpływ na sieć elektroenergetyczną. Decydują o tym takie parametry jak liczba pojazdów, moc ładowania, profil ładowania, lokalizacja stacji ładowania czy nasycenie stacjami ładowania na danym obszarze. W wypadku dużej liczby pojazdów elektrycznych na danym obszarze, zapotrzebowanie na energię elektryczną w godzinach szczytu może wzrosnąć nawet do 10%, w wypadku wykorzystania do ładowania wyłącznie tzw. szybkich ładowarek.

Zastosowanie technologii wymiennych baterii umożliwi ograniczenie liczby pojazdów ładowanych wysoką mocą w krótkich okresach czasu, ograniczeniem szczytowego zapotrzebowania na energię oraz uniknięciem lub odsunięciem w czasie znaczących inwestycji w sieć dystrybucyjną.

To nie pierwsze tego typu prace podejmowane przez te spółki. TAURON Dystrybucja rozpoczął dwa lata temu projekt „Energia dla mobilności”, który jest przedsięwzięciem badawczo-rozwojowym z obszaru elektrycznej mobilności i systemów magazynowania energii. Spółka prowadziła testy samochodów zasilanych energią elektryczną, aby pozyskać doświadczenia i zebrać dane związane z użytkowaniem pojazdów elektrycznych we flotach firmowych.

Dla PKM Jaworzno udział w projekcie to kolejny krok w budowaniu nowoczesnej, ekologicznej, sprawnej i komfortowej komunikacji miejskiej. TAURON liczy także na zdobycie doświadczeń w zakresie magazynowania energii, rozwoju inteligentnych sieci energetycznych (tzw. Smart Grid) oraz poprawy efektywności energetycznej.

Komentarze (0)