Zielona eCommerce

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

Spowolnienie gospodarcze w Polsce nie dotknęło eCommerce. Wzrasta liczba zarówno powstających nowych sklepów, jak i kupujących. Tylko w 2012 roku wartość rynku wyniosła ponad 20 mld zł. Prognozowana dynamika wzrostu na ten rok przekracza 20 %. Optymistyczne nastroje w branży potwierdzają wyniki bada

Spowolnienie gospodarcze w Polsce nie dotknęło eCommerce. Wzrasta liczba zarówno powstających nowych sklepów, jak i kupujących. Tylko w 2012 roku wartość rynku wyniosła ponad 20 mld zł. Prognozowana dynamika wzrostu na ten rok przekracza 20 %. Optymistyczne nastroje w branży potwierdzają wyniki badań „Co nakręca eCommerce?” przeprowadzone przez Cube Research.

Ostatni rok był lepszy niż poprzedni – deklaruje ponad połowa (51 proc.) badanych przez Cube Research właścicieli sklepów internetowych, z czego 40 proc. mówi o poprawie sytuacji finansowej swojego przedsiębiorstwa. Więcej niż co drugi eSklep (55 proc.) może się pochwalić wzrostem wartości sprzedaży, u co piątego utrzymała się ona na dotychczasowym poziomie. Dobre nastroje w eCommerce mają swoje uzasadnienie. Handel w sieci przetrwał niełatwy okres dla krajowej gospodarki, a optymistyczne dane wskazujące na wychodzenie Polski ze stagnacji mają przełożenie na prognozy przedstawicieli eSklepów dotyczące kolejnych 12 miesięcy.

Aż 70 proc. właścicieli sklepów internetowych przewiduje, że w najbliższym roku przychody ich przedsiębiorstw wzrosną. Zdecydowana większość prognozuje pozyskanie większej liczby klientów, co nie zaskakuje, jeśli przywołać dane dotyczące wydatków Polaków na zakupy w sieci (tylko w 2012 roku wyniosły one niespełna 23 mld zł, podczas gdy w 2011 roku było to 17 mld zł.). Warto zauważyć, że ubiegłoroczne przewidywania przedsiębiorców zasadniczo okazały się trafne. Widoczny jest – w porównaniu z poprzednim rokiem – wzrost optymizmu przedstawicieli eSklepów (obecnie 66 proc. liczy na poprawę sytuacji, rok temu było ich o 10 proc. mniej). Prawdopodobnie wynika to z faktu, iż przed rokiem media rozpisywały się o panującej recesji, natomiast w chwili obecnej mówi się o lepszych czasach dla koniunktury gospodarczej.

Porównując wyniki nastrojów, śmiało można postawić tezę, iż rynek eCommerce jest przeciwieństwem tzw. tradycyjnego biznesu. Wśród jego przedstawicieli jedynie 15 proc. pozytywnie oceniło kondycję finansową swojego przedsiębiorstwa, zaś niemal 40 proc. wskazywało na spadek przychodów, podczas gdy wzrost deklarował jedynie co piąty.

Na tle tradycyjnych przedsiębiorstw rynek usług eCommerce można określić mianem zielonej wyspy – twierdzi Marcin Walocha z Dontpay, firmy będącej partnerem projektu. Jeśli prognozowane tempo wzrostu się utrzyma, bardzo prawdopodobne, że wartość eCommerce zbliży się w 2013 roku do 30 mld zł. Badania Cube Research potwierdzają, że rynek rośnie, i – wszystko na to wskazuje – będzie dalej wzrastał.

źródło: informacja prasowa