Polskie startupy poznają niemiecki rynek

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Udostępnij:

Laureaci I edycji konkursu Biznes w Niemczech spotkali się w Monachium z przedstawicielami instytucji i firm wspierających startupy w ekspansji zagranicznej. Zwycięzcy poznali programy dedykowane startupom, poznali kulturę, obyczaje i historię Monachium. Na Bawarii działa 60 polskich firm, Polska jest 11. partnerem biznesowym Bawarii. Laureaci konkursu także planują wdrożenie swoich pomysłów na rynek niemiecki. 

Nawiązanie kontaktów dyplomatycznych

Pierwszego dnia laureaci spotkali się z Panią Katarzyną Rzeźniczek radcą Wydziału Handlu i Prawa przy Ambasadzie w Berlinie, która opowiedzała o relacjach gospodarczych polsko – niemieckich. Pani Rzeźniczek zwracała szczególną uwagę na ochronę patentową nowych pomysłów, ponieważ rynek niemiecki jest bardzo konkurencyjny i trzeba chronić projekty już od samego początku.

W kolejnych dniach finaliści projektu Biznes w Niemczech spotkali się z przedstawicielami Urzędu Miasta Monachium oraz Konsulatem Generalnym RP w Monachium. Wizyta w Konsulacie była okazją do wymiany poglądów i dotychczasowych doświadczeń młodych przedsiębiorców. Justyna Lewańska, Konsul Generalna RP wskazała na potrzebę dobrego przygotowania się do negocjacji z partnerami biznesowymi. Efekty uzależnione są m.in. od jakości produktu, stopnia zapotrzebowania na rynku niemieckim oraz od sposobu prowadzenia rozmów. Dodała też, że polscy przedsiębiorcy posiadają znaczący potencjał i są gotowi do partnerskiej kooperacji. 

Kameran Schwani z Urzędu Miasta Monachium podkreślał, że w Monachium mieszka 40% osób z pochodzeniem nie niemieckim a Polacy stanowią szóstą co do liczebności grupę etniczną. Aby gospodarka mogła dalej dynamicznie się rozwijać miasto potrzebuje przedsiębiorców, także tych spoza granic Niemiec. Miasto przygotowało wiele programów wsparcia dla przedsiębiorców, którzy chcą założyć firmę na terenie Monachium. Młode firmy mogą korzystać z bezpłatnego doradztwa, podnoszenia kwalifikacji oraz udziału w licznych konferencjach i sympozjach pomagających nawiązywać kontakty biznesowe.

Laureaci spotkali się także z Josefem Schmidem, zastępcą burmistrza Monachium, który wziął udział w rozpoczęciu projektu badawczego „Shared E-Flota”. Projekt ten polega na tym, że kilka przedsiębiorstw ma wspólną elektryczną flotę samochodową. Burmistrz podkreślał, że elektrycznie napędzane auta są przyszłością i stanowią kolejny krok w ekologicznym rozwoju miasta. 

Programy dla start upów

W IHK für München und Oberbayern laureaci uzyskali informacje na temat wsparcia dla start upów, możliwości ekspansji oraz praktyczne wskazówki jak wprowadzić swoje marki na rynek niemiecki. Markus Sauerhammer, szef działu start upów podpowiadał laureatom najlepszych branżowych partnerów z Monachium do dalszych kontaktów biznesowych. 

Natomiast w Monachijskim Centrum Technologii (MTZ) laureaci zwiedzili dostępne powierzchnie dla firm oraz uzyskali informacje na temat programów wsparcia dedykowanych obcokrajowcom. W MTZ działają 94 innowacyjne firmy na powierzchni ponad 10 tys. M2. Cristina Mann, szefowa administracji podkreślała, że 2% firm bankrutuje. Ale zachęca też by się nie poddawać i próbować swoich sił w kolejnych przedsięwzięciach. Mann zwraca uwagę, że kluczowa jest jakość produktu oraz profesjonale doradztwo biznesowe zwłaszcza na początku działalności. 

Tobias Ullmann, starszy konsultant w UnternehmerTUM opowiedział laureatom o możliwościach skorzystania ze środków funduszu Venture Capital. Ullman zwracał też uwagę, że UnternehmerTUM jest jednoską która silnie wspiera start upy także w początkowej fazie, w przygotowaniu biznesplanu, strategii marketingowej oraz wprowadzenia marki na rynek.

Laureaci odwiedzili także akcelerator giganta telekomunikacyjnego O2 Wayra DACH, zlokalizowany w samym centrum Monachium. W Wayra DACH zwycięzcy spotkali się ze start upami, które rozwiają swoje pomysły właśnie w tym akceleratorze. 

Podczas ostatniego spotkania wizyty studyjnej laureaci odwiedzili agencję Invest in Bavaria. Hanna Blank, menedżerka Relacji Inwestorskich opowiedział o stosunkach gospodarczych między Polską a Bawarią. Zwróciła uwagę, że polscy przedsiębiorcy są wysoko cenieni w Niemczech. Bawaria posiada doskonale rozwinięte programy wsparcia przedsiębiorców. W klastrze bawarskim zarejestrowanych jest 19 branż a Polska jest 11. partnerem biznesowym Bawarii. Ponadto w Norymberdze stworzono program dla przedsiebiorców w ramach którego firmy otrzymują bezpłatny lokal na 3 miesiące, doradztwo gospodarcze oraz 10.500 euro na start w biznesie  

Laureaci o wizycie studyjnej

Dla mnie program był kompletny i poza oczywistymi benefitami (spotkania z osobami decyzyjnymi, dzielenie się doświadczeniami, baza kontaktów) bardzo pomógł mi poukładać sobie w głowie do kogo i po co mogę się zwrócić chcąc wprowadzić moją firmę na rynek niemiecki – mówi Maciej Szurek, CEO Hashi-Tashi.  Zdecydowanie zamierzam skorzystać z możliwość jakie otworzyły się przed Hashi-Tashi podczas programu Biznes w Niemczech – dodaje Szurek.

Program Biznes w Niemczech otworzył nam nowe możliwości – podkreśla Edyta Kocyk, prezes zarządu SiDLY sp.zoo. 

Grzegorz Gwiazdowski, CEO Autoplug.in zwraca uwagę, że udział w konkursie Biznes w Niemczech pomógł mu zrozumieć niemiecki sposób prowadzenia biznesu, poznać co jest dla nich ważne, na co zwracają uwagę. – Otrzymaliśmy bardzo dużo wartościowych rad, z których z całą pewnością skorzystamy w przypadku wejścia Autoplug.in na rynek niemiecki. Ponadto poznaliśmy programy wsparcia dla firm zagranicznych, o które mogą się ubiegać jeśli tylko będą chciały rozpocząć swój biznes w Niemczech. Taka wiedza z całą pewnością zaprocentuje w przyszłości. – dodaje Gwiazdowski. 

Małgorzata Stuła, prezes zarządu My Green Space mówi, że wygrana w konkursie biznes w Niemczech pozwoliła jej poznać specyfikę rynku niemieckiego. – Jestem pewna, że kontakty nawiązane podczas wyjazdu zaoowocują i już wkrótce 5 genialnych biznesów z Polski zostanie przeniesione na rynek niemiecki – dodaje Stuła.

100 tys. zł inwestycji

Jeden z laureatów konkursu – Bartosz Ambrożkiewicz, genialny młody wynalzca z Poznania orzymał właśnie inwestycję od funduszu AIP Seed Capital o wartości 100.000 zł. 

Smart mirrors jest to system, do samodzielnego montażu na motocyklu, który dopasowuje pochylenie lusterek wstecznych (prawego i lewego) do aktualnej pozycji motocyklisty. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania jazda motocyklem może być bezpieczniejsza. Na owiewce motocykla montuje się czujnik, który jest połączony z nakładką na lusterku pojazdu. Gdy kierujący pochyla się nad maszyną, lusterko dostosowuje się do jego pozycji w taki sposób, aby cały czas dobrze widział to, co dzieje się za jego plecami.

Dzięki smart mirrors kierowca posiada idealną widoczność sytuacji drogowej za nim, w każdej pozycji, nawet maksymalnie pochylonej. To rozwiązanie jest unikalne w skali globalnej a dzięki inwestycji autor pomysłu będzie w stanie dokończyć prototyp i przygotować się do pozyskania większych środków na platformie crowdfundingowej kickstarter.

O konkursie Biznes w Niemczech

Aby wziąć udział w konkursie należało nakręcić 3 minutowy filmik o produkcie lub usłudze, którą autor chciałby wprowadzić na rynek niemiecki – opowiada Justyna Gaj z Agencji JUSTA PR, organizatorka projektu. Filmik trzeba było wysłać korzystając z formularza zamieszczonego na stronie www.bizneswniemczech.pl  Laureatów wybrało niezależne jury.

Do konkursu zgłoszonych zostało wiele ciekawych, nowatorskich koncepcji biznesowych. Miłym zaskoczeniem był dla mnie niezwykle profesjonalny sposób prezentacji idei biznesowych przez ich autorów oraz w większości dobrze zmontowane filmy – opowiada Anna Chojnacka, dyrektor Doradztwa Rynkowego w Polsko – Niemieckiej Izbie Przemysłowo Handlowej. Ostatecznie w gronie laureatów konkursu znaleźli się autorzy rozwiązań, które naszym zdaniem mają największe szanse na znalezienie w Niemczech partnerów do dalszego ich rozwoju i komercjalizacji – dodaje Chojnacka.

Kolejna edycja projektu planowana jest na przyszły rok.