Edukacja przez gryfikację – na czym to polega?

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Udostępnij:

Aż 72% dzieci w wieku od 3 do 16 lat gra regularnie w gry komputerowe1. Współcześni eksperci od edukacji właśnie w grach widzą szansę na rewolucję w nauczaniu. Jak wykorzystać naturalny pęd dzieci do gier i zabaw w domowej nauce na co dzień? Radzą eksperci z interaktywnej platformy edukacyjnej Squla.pl.

65% wszystkich grających dzieci to uczniowie szkoły podstawowej. To, co przyciąga najmłodszych do gier, to serie niekończących się wyzwań, frajda z opracowywania na bieżąco strategii i planu do zdobycia kolejnych etapów i nagród. Ten właśnie schemat zaangażowania, oparty na oczekiwaniu na kolejne wyzwania, z możliwością z weryfikowania na bieżąco osiągnięć i wyników, wykorzystuje w edukacji metoda zwana gryfikacją. Do tej pory gryfikacja znała była jedynie wąskiej grupie twórców gier edukacyjnych – komentuje założyciel Squli, Andre Haardt. Dziś wykorzustujemy ją w procesie utrwalania wiedzy. Dzięki niej dzieci same garną się do nauki i mają z tego wiele radości – dodaje Haardt.

Kolejne wyzwania oraz budowanie napięcia

Gryfikacja, zwana też gamifikacją, jest pojęciem ogólnym i odnosi się do wielu dziedzin. Polega na wykorzystywaniu mechanizmów poznawczych znanych z gier komputerowych, do modyfikowania zachowania ludzi i zaangażowania ich do oczekiwanych czynności. Kluczowe jest tu stawianie kolejnych wyzwań, angażowanie do rywalizacji lub współpracy, a także częste nagradzanie uczestników za zdobywanie kolejnych poziomów.

Wyróżnia się trzy filary gryfikacji:

  • Fun – zabawa i zadowolenie płynące z uczestnictwa w pewnym procesie,
  • Friends – możliwość zabawy w grupie, poczucie wspólnoty, dzielenie się wynikami i osiągnięciami,
  • Feedback – otrzymywanie szybkiej informacji zwrotnej o swoich błędach i postępach.

Radość z nauki i nauka przez zabawę

Pewne sposoby motywacji do nauki, takie jak: system ocen, ranking uczniów, świadectwo z czerwonym paskiem czy stypendia, są używane w edukacji już od dawna. Są to jednak nagrody daleko rozłożone w czasie, przez co przestają być atrakcyjne dla ucznia. Dzieci, które w swojej perspektywie mają zasłużoną nagrodę dopiero na koniec roku, w ciągu semestru szkolnego tracą swoje zaangażowanie i motywację do osiągania lepszych wyników. – mówi Andre Haardt, założyciel i Dyrektor Generalny platformy edukacyjnej Squla.pl. Troską edukatorów powinno być uczynienie z nauki procesu zabawy, zwłaszcza w kontekście najmłodszych uczniów. Wiedza podawana w sposób łatwy i przyjemny jest szybciej przyswajana i lepiej utrwalana. – dodaje Haardt. Dobrym przykładem są gry edukacyjne, które coraz chętniej wykorzystywane są we wczesnej edukacji szkolnej, już nie tylko na zajęciach z informatyki. Nauczyciele powinni zatem proponować swoim uczniom takie rozwiązania, które trafią w ich zainteresowania i zachęcą do pogłębiania wiedzy.

Gra o wiedzę

Zdecydowana większość rodziców (63%) deklaruje, że najchętniej kupiłaby swoim dzieciom gry edukacyjne. Do tej pory nie było jednak na naszym rynku gier, które byłyby zgodne z programem nauczania szkolnego i wspomagającego nauczanie w klasie. Tę lukę wykorzystuje Squla.pl – internetowa platforma edukacyjna przeznaczona dla uczniów szkoły podstawowej. Została stworzona przez pedagogów i specjalistów od gier edukacyjnych. Jej zaletą jest całkowita zgodność z podstawą programową MEN i realizacja wszystkich przedmiotów szkolnych poprzez gry i filmy edukacyjne. Młody użytkownik Squli zdobywa kolejne etapy poprzez rozwiązywanie zadań z zakresu szkolnego, za co jest następnie wynagradzany. Zdobyte nagrody w postaci wirtualnych żetonów, może zamienić na atrakcyjne bony zakupowe, co jeszcze bardziej motywuje go do zdobywania kolejnych poziomów. Na bieżąco, wraz z rodzicem, może śledzić swoje postępy i korygować popełniane błędy.

Tego typu rozwiązanie to nic innego jak skuteczne wykorzystanie mechanizmów gamifikacji. Największą nagrodą, są rezultaty w postaci lepszych ocen i większego zaangażowania ucznia w proces zdobywania wiedzy, co jest celem każdej metody edukacyjnej.