Mamy już 5 tys. współpracowników. Podsumowanie roku TestArmy

Dodane:

Wojtek Mróz Wojtek Mróz

Udostępnij:

Lata 2015-2016 to był dla nas szybki wzrost. Debiutowaliśmy w zestawieniu ComputerWorld top 200, jako 9. najszybciej rosnąca firma IT w Polsce. Dobiegający końca rok 2017 oznaczał całkiem nowe wyzwania.

Czytasz właśnie kolejny tekst podsumowujący mijający rok. Poprosiliśmy w nim członków zespołów polskich startupów, by opowiedzieli, co udało im się osiągnąć w 2017 roku. Jeśli chcesz przeczytać inne artykuły na ten temat, zajrzyj tutaj.

Nasz zespół rozrósł się do blisko 60 osób w biurze i ponad 5000 osób współpracujących z TestArmy w ramach crowdtestingu. Osoby te pochodzą z ponad 50 krajów, a ich praca wymaga koordynacji. W przypadku takiej struktury osób warto jest zacząć już pewne procesy standaryzować. Koncepcja prowadzenia firmy, gdzie każdy zajmuje się wszystkim przestaje działać. Model ten sprawdzał się kiedy pracowaliśmy w pięcioosobowym składzie. Przestawienie się z myślenia „każdy przecież sam powinien najlepiej wiedzieć, co ma robić” na myślenie „muszę jasno komunikować, czego oczekuję od ludzi i wskazywać kto jest za co odpowiedzialny” to najtrudniejsza lekcja tego roku.

Nie zawsze dobry przedsiębiorca, to dobry manager. Klucz to samoświadomość, a następnie otwartość na naukę i zmiany. Rozpoczęliśmy poszukiwanie dobrych managerów do pomocy. Oczywiście jak bywa z rekrutacjami, nie każda była trafiona. Ważna zasada, której się wtedy nauczyłem to zatrudnianie nowych pracowników bez pośpiechu i z należytą uwagą. Istotną nauką było też słuchanie rekomendacji znajomych przedsiębiorców. Czasem to ignorowałem, z perspektywy czasu wiem, że był to błąd, ponieważ najlepsze osoby, które do nas przyszły, to były właśnie osoby z poleceń.

Kolejnym dużym tematem w 2017 roku było wydzielenie dwóch osobnych brandów. Marka TestArmy.com to już wyłącznie usługi B2B dla klientów. Marka testuj.pl natomiast to brand B2C nastawiony na szkolenia i zasilanie szeregów TestArmy. Tak poważna zmianę musieliśmy umiejętnie zakomunikować zarówno pracownikom, klientom, jak i całemu rynkowi. Proces ten jest długofalowy i wciąż jeszcze trwa. Zdarza się na przykład, że dostajemy zapytanie ofertowe osobno do testuj.pl i osobno do testarmy.com.

Pomimo nagromadzenia wewnętrznych zmian i wyzwań udało nam się także w tym roku utrzymać stosunkowo szybkie tempo wzrostu. Powinniśmy urosnąć o ponad 100%. Na początku roku 2018 będziemy pewnie szukać kolejnej rundy inwestycyjnej. Miejmy nadzieję, że nie będzie to trudne, bo aktualni wspólnicy są zainteresowani dofinansowaniem naszego biznesu. Przed nami 2018 rok – czy będzie równie obfity w wyzwania? Zapewne tak, ale prawdopodobnie zupełnie inne niż w poprzednich latach. Jedno w biznesie jest pewne, ciągłe zmiany.

Wojtek Mróz

Od 2004 roku zaangażowany w rynek Venture Capital w Polsce. Najpierw z ramienia funduszy, a następnie jako doradca i przedsiębiorca. Jest współwłaścicielem i inwestorem między innymi w Testuj, Alpha-capital, Kodilla, Survicate, Explaineverything. Prowadzi wraz z żoną i wspólnikiem fundację Everest, która co roku organizuje bieg charytatywny dla ponad 1000 firm biegfirmowy.pl. Jest również autorem bloga www.przedsiebiorca.com.