Dynamika nowych pobrań aplikacji miesiąc do miesiąca wyniosła aż 175% – EcoCar podsumowuje 2018 rok

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

EcoCar S.A. i EcoCar Flota S.A. istotnie poprawiły wynik finansowy w czwartym kwartale 2018 roku. Spółki obniżyły koszty administracyjne, zredukowały zatrudnienie, wymieniły część zespołu zarządzającego oraz ograniczyły liczbę dostawców zewnętrznych, utrzymując dynamikę wzrostu liczby zleceń.

EcoCar to pierwsza polska firma z aplikacją taxi, z własną flotą hybrydowych i elektrycznych samochodów, w której pracuje aktualnie prawie 500 samochodów, w tym Tesla Model S, w pięciu miastach w Polsce. Z usług EcoCar skorzystało już ponad 4 mln klientów. W każdym miesiącu taksówki EcoCar realizują ponad 70 tysięcy przejazdów. Firma, obok myTaxi oraz iTaxi, jest jedną z największych w Polsce platform do zamawiania taksówek przez aplikację i telecentrum.

Rozdział kompetencji

2018 rok był dla spółki przełomowy. EcoCar zakończył proces wydzielenia aplikacji, telecentrum i kompetencji sprzedażowych do nowego podmiotu. W spółce dotychczasowej – EcoCar Flota – pozostawiono samochody i kierowców, czyli narzędzia służące do realizacji zleceń. Do nowej spółki EcoCar trafiły wszystkie aktywa związane z technologią i marketingiem.

– Rozdzielenie kompetencji spółek pozwoliło na lepsze wykorzystanie zasobów i potencjału marki EcoCar. Atrakcyjność inwestycyjna dwóch wyspecjalizowanych podmiotów jest znacząco wyższa, niż gdyby spółki działały razem – mówi Paweł Osowski, CEO EcoCar S.A.

EcoCar, w odróżnieniu od firm oferujących usługi kojarzenia pasażerów i kierowców przez aplikacje mobilne, rzeczywiście świadczy usługi transportowe i ponosi za nie pełną, bezpośrednią odpowiedzialność. Samochody EcoCar należą do spółki i są udostępniane kierowcom. Faktury i paragony za realizację usługi przewozu są wystawiane bezpośrednio przez spółkę, a nie indywidualnych taksówkarzy, którzy świadczą usługi za pośrednictwem operatorów aplikacji mobilnych.

– Nasz model biznesowy to połączenie kompetencji zarządzania własną flotą i technologii do zamawiania przejazdów przez aplikację i telecentrum – mówi Paweł Osowski, CEO EcoCar S.A.

Krok w tył i dwa kroki do przodu

2018 rok to dla EcoCar czas dynamicznych zmian w zakresie optymalizacji floty, restrukturyzacji administracji i procesów rekrutacji oraz inwestycji w IT i marketing.

– Wprowadziliśmy nowe zasady umów o współpracy z kierowcami, dzięki czemu możemy precyzyjnie planować przychody w stosunku do kosztów, bez względu na dynamikę i sezonowość rynku taxi. Aktualnie, wszystkie parametry biznesu, po wprowadzeniu nowej strategii dla spółek EcoCar są w fazie wzrostu – mówi Paweł Osowski.

Paweł Osowski, CEO EcoCar

EcoCar przeszedł płynnie do modelu, w którym kierowcy płacą spółce płaską stawkę miesięczną za wykorzystanie samochodu i infrastruktury, bez względu na liczbę przepracowanych godzin i zrealizowanych zleceń. Spółka oferuje kierowcom wolność, która jest wpisana w DNA tego zawodu, zachowując jednocześnie kontrolę na jakością floty i bezpieczeństwem pasażerów. Kluczowym wyróżnikiem EcoCar jest jednorodna flota hybrydowych samochodów, co pozwala spółce świadczyć usługi taxi w jednolitym, wysokim standardzie.

– Zmiana modelu rozliczeń z kierowcami jest istotna z perspektywy przepływów gotówkowych w spółce i planowania finansowego, w zależności od rozmiaru floty. Podstawą biznesu EcoCar jest aktualnie break-even na każdy samochód, a co za tym idzie im więcej samochodów będzie pracować we flocie spółki, tym lepszy wynik finansowy ona osiągnie. Podtrzymujemy nasz plan optymalizacji, a następnie rozbudowy floty samochodów do ok.1000 na koniec 2019 roku – mówi Paweł Osowski.

Wyzwania

Jednym z największych problemów EcoCar w pierwszej połowie 2018 roku był brak pełnej obsady na samochody, które aktualnie firma ma we flocie.

– Urośliśmy za szybko w stosunku do możliwości zatrudniania nowych kierowców. W trzecim i w czwartym kwartale wdrożyliśmy kompletne i efektywne procedury rekrutacyjne, które gwarantują nam odpowiednią dynamikę uzupełniania obsad na auta. Konkurujemy jednocześnie z szarą strefą, która psuje rynek.

W 2018 roku musieliśmy zmierzyć się z problemem, w którym fragment naszej floty nie pracował, nie generował przychodów, ale spółka ponosiła bieżące koszty finansowania samochodów. Dlatego krótkoterminowo zakończyliśmy część umów leasingowych przed terminem i sprzedaliśmy lub wynajęliśmy samochody, dla których nie było kierowców. Zrobiliśmy krok w tył, żeby mieć możliwość dynamicznego skoku do przodu. W tej chwili uzupełniamy flotę o kolejne nowe auta i ograniczamy liczbę dostawców finansowania, żeby uprościć procedury i wykorzystać nasz efekt skali – tłumaczy Paweł Osowski.

Pozyskanie nowych kierowców, na rynkowych zasadach jest dla spółki priorytetem. EcoCar szkoli przyszłych taksówkarzy, finansuje szkolenia i pokrywa koszty egzaminu zawodowego.

– Poprzez zmianę modelu wynagrodzenia zmienił się również status naszych kierowców, którzy awansowali z poziomu współpracowników do poziomu wewnętrznych klientów. Przy takiej skali operacji bardzo trudno jest dopasować propozycję do oczekiwań kierowców, dlatego zamiast mnożyć modele rozliczeń, uprościliśmy je, gwarantując jednocześnie stabilność naszej oferty – mówi Paweł Osowski.

Firma pomaga kierowcom w każdym wymiarze. EcoCar, jako pierwsza firma na rynku taxi wprowadziła w 2018 roku ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej kierowców. Produkt stworzony wspólnie z TU Compensa to parasol ochronny dla kierowców EcoCar, w związku ze wszystkimi zdarzeniami komunikacyjnymi, które mogą wystąpić z ich winy. Do tej pory podobne produkty oferowane były wyłącznie kierowcom w policji, w pogotowiu ratunkowym oraz w straży pożarnej.

Inwestycje w marketing i nową ofertę

We flocie EcoCar oprócz samochodów hybrydowych pracowało w 2018 roku 100 Mercedesów Vito, przystosowanych do przewozu 7 osób, które można zamówić z aplikacji mobilnej EcoCar za z góry umówioną cenę. Spółka wykorzystuje te samochody również do obsługi klientów korporacyjnych i w tym kierunku będzie chciała rozwijać ofertę licencjonowanego przewozu osób w 2019 roku.

– W 2018 roku wprowadziliśmy do oferty usługi zarządzania sytuacją kryzysową dla linii lotniczych. Szybko i bezpiecznie przewozimy pasażerów pomiędzy lotniskami w sytuacji, kiedy samolot wylądował np. we Wrocławiu zamiast planowo w Warszawie. Wozimy grupy managerów firm pomiędzy miastami oraz podpisaliśmy umowę na transfery lotniskowe z dużym, globalnym brokerem biletów lotniczych. Nasze samochody odbierają pasażerów z lotnisk w Warszawie, w Modlinie, we Wrocławiu i w Gdańsku. Intensyfikujemy działania, żeby zapewnić pracę naszym kierowcom. W ostatnim kwartale podpisaliśmy szereg nowych umów z dużymi klientami korporacyjnymi w Gdańsku i w Warszawie – mówi Ilona Fijałek, kierownik marketingu EcoCar S.A.

W pierwszej połowie 2018 roku spółka prowadziła największą w swojej historii kampanię reklamową, wykorzystując nośniki OOH, radio i Internet, w której prezentowała Teslę oraz zachęcała do korzystania z hybrydowych taksówek, które posiada w swojej flocie.

– Według danych mediowych billboardy EcoCar w Warszawie, Trójmieście i we Wrocławiu obejrzano 17 mln razy, wyświetliliśmy 35 mln komunikatów reklamowych w Internecie, a ekwiwalent reklamowy publikacji na nasz temat wyniósł prawie 2 mln zł. W efekcie prowadzonej kampanii wzrosła liczba realizowanych kursów, a dynamika nowych pobrań aplikacji EcoCar miesiąc do miesiąca wyniosła aż 175% – powiedziała Ilona Fijałek.

Kampanii reklamowej towarzyszyła wielka loteria EcoCar – „Klikam, jadę i wygrywam”. Codziennie jeden z pasażerów taksówek EcoCar w Warszawie, we Wrocławiu lub w Trójmieście wygrywał 1000 zł. Nagrodą główną była wycieczka do Dubaju o wartości 20 tysięcy zł. Pula wszystkich nagród w loterii to aż 50 tysięcy zł. Na wycieczkę do Dubaju pojechała para nowożeńców z Gdańska. Na koniec 2018 i na dobry początek 2019 roku spółka gra z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy.

Nowe projekty i technologia

Na 2019 rok EcoCar zapowiada kilka rewolucyjnych projektów biznesowych, dotyczących wykorzystania taksówek, w obszarach rynku, do tej pory nieoczywistych.

–  Myślimy również nad rozpoczęciem operacji w kilku nowych miastach. Jesteśmy gotowi do współpracy z partnerami flotowymi i przygotowujemy dla nich ofertę franczyzową. Spółka nadal będzie konkurować z aplikacjami. Benchmarkiem jest dla nas myTaxi – mówi Paweł Osowski.

Na razie EcoCar wspólnie z myTaxi i iTaxi przygotował list otwarty do Premiera Mateusza Morawieckiego, w odpowiedzi na apel ambasador USA w Polsce, dotyczący obrony interesów firmy Uber w Polsce. Trzy największe w Polsce firmy technologiczne taxi apelują do Premiera o kontynuację przez rząd prac nad nowelizacją ustawy o transporcie drogowym, która doprowadzi do zapewnienia zasad uczciwej konkurencji na rynku przewozu osób.

EcoCar mocno rozwija swoją aplikację mobilną  

–  W 2018 roku poprawiliśmy wydajność naszej aplikacji oraz wprowadziliśmy możliwość połączenia VoIP kierowca-klient, co zdecydowanie usprawniło proces podejmowania pasażerów bez konieczności angażowania telecentrum EcoCar. Nowa, automatyczna funkcja „wolny-kończący” pozwala naszym systemom na przypisanie nowych zleceń do kierowców, którzy właśnie kończą kurs, co istotnie ograniczyło promienie dojazdów – mówi Włodzimierz Warych, dyrektor IT EcoCar.  

Dodatkowo wprowadzono szereg nowych funkcjonalności w zakresie zamawiania taksówek na przyszłość, kodów rabatowych w aplikacji, kolejkowania samochodów.

– Uruchomiliśmy również narzędzie do przywoływania naszych taksówek poprzez wciśnięcie jednego guzika dla recepcji hotelowych, centrów biznesowych i restauracji – dodaje Włodzimierz Warych.

Przez inwestycje w technologię spółka stała się bezpośrednim konkurentem firm z aplikacją, oferując klientom nowoczesne metody zamawiania, kontroli i rozliczania przejazdów, zachowując jednocześnie swoją kluczową przewagę konkurencyjną – własną flotę jednorodnych samochodów.

– Klienci EcoCar są wrażliwi na problemy środowiska naturalnego. Jeździ z nami duży biznes, dla którego ważne są inicjatywy społecznie odpowiedzialne. Wprowadziliśmy na ulice Teslę, inwestujemy w rozwój floty elektrycznych samochodów – mówi Paweł Osowski.

– Cieszymy się, że pierwsza polska firma taxi zakupiła Teslę Model S w europejskiej sieci dealerskiej Tesla. Wysoka reputacja Ecocar i prowadzona przez firmę skuteczna polityka społecznej odpowiedzialności biznesu jest zgodna z wartościami, które promuje Tesla na świecie.  Mamy nadzieję, że to początek długofalowej współpracy Ecocar i Tesla, w zakresie zakupu elektrycznej floty i budowy infrastruktury do ładowania aut – mówi Robert Czaja z Tesla Europe Sales, odpowiedzialny za sprzedaż w Polsce.

Spółka EcoCar jest w portfolio funduszu WinVentures – jednego z największych funduszy venture capital w Polsce, o kapitalizacji ponad 137 mln zł.