Zainwestowaliśmy 10 mln zł w 5 projektów. Podsumowanie roku Kogito Ventures

Kogito Ventures

Udostępnij:

Przez kolejne 3 lata planujemy powiększyć nasze portfolio o ok. 15-20 spółek. Mieliśmy częściowe wyjścia z naszych wcześniejszych inwestycji anielskich.

Kogito Ventures jest funduszem działającym w ramach programu PFR Biznest – inwestujemy tylko przy udziale Aniołów Biznesu, w proporcjach 50% nasz fundusz i 50% Aniołowie Biznesu, dając im preferencyjne warunki przy wyjściu z udanych inwestycji. Celujemy w projekty na etapie pre-seed oraz seed, posiadające tzw. pierwiastek polski. Branża w zasadzie nie ma znaczenia, skupiamy się na B2B software.

Mamy do wydania 60 mln zł

Nasz fundusz formalnie wystartował w styczniu 2019, tak więc właśnie minął nam pierwszy rok inwestycyjny. Fundusz ma kapitalizację 30 mln złotych, co oznacza, że łącznie z kapitałem Aniołów Biznesu mamy do wydania ok. 60 mln złotych. W 2019 r. zainwestowaliśmy w 5 projektów na łączną kwotę ok. 10 mln złotych, z czego połowa pochodziła właśnie od koinwestujących z nami Aniołów Biznesu.

Inwestycje Kogito Ventures w 2019 r.:

Chronologicznie zainwestowaliśmy w następujące projekty:

  1. Lunching to platforma webowa i aplikacja mobilna do łatwego i szybkiego zamawiania lunchu do pracy z okolicznych restauracji, działająca zarówno w modelach B2B jak i B2C. Czas zamówienia lunchu na platformie to kilkadziesiąt sekund a dodatkową wygodą jest to, że płaci się raz na tydzień. Coraz więcej firm wybiera też lunching.pl jako formę namacalnego, codziennego benefitu dla swoich pracowników.
  2. Tripsomnia (w Polsce jeszcze pod marką Socialtravel.pl) to marketplace atrakcji turystycznych (B2C) oraz SaaS dla hoteli i operatorów atrakcji turystycznych, działający w modelach B2B i B2B2C. Tipsomnia umożliwia właścicielom hoteli generowanie dodatkowych przychodów z prowizji od sprzedaży lokalnych atrakcji turystycznych, a operatorom tych atrakcji narzędzie do zarządzania – od generowania leadów przez rezerwację aż po płatności.
  3.   Linker to rozwiązanie SaaS w sektorze cloud fulfillment oraz ecommerce, które działa w modelu B2B. Klientami Linker są duże firmy fulfillmentowe oraz sklepy e-commerce, które mierzą się z coraz bardziej skomplikowanymi oraz zindywidualizowanymi procesami wysyłki, oraz zwrotów. Dzięki Linkerowi mogą zwiększyć swoją wydajność, obniżyć ilość błędów oraz sięgnąć po klientów, których onboarding był dla nich dotychczas nieopłacalny.
  4. HypeMe to aplikacja mobilna oraz webowa, dzięki której każdy może zamówić w pełni zindywidualizowany (a nie „zmontowany”) krótki filmik u swojego ulubionego idola, celebryty lub influencera – dla siebie lub na prezent. Osobom z dużymi zasięgami w social media umożliwia bardziej bezpośredni, personalny kontakt ze swoimi fanami oraz łatwiejszy sposób na monetyzację swojego profilu.
  5.     Anonim – projekt MedTech, jeszcze oficjalnie nie ogłaszany.

Co osiągnął fundusz w minionym roku?

Na sukcesy z obecnego funduszu trzeba jeszcze poczekać, to portfolio się dopiero buduje.

O krokach w stronę sukcesu możemy natomiast mówić w kontekście naszych prywatnych inwestycji anielskich, jeszcze sprzed uruchomienia funduszu z PFR:

  1. Punch Punk – spółka gamingowa, która przygotowuje się do wejścia na New Connect w tym roku, rozpoczęła już promocję zbliżającej się premiery nowej gry „This is the Zodiac Speaking”, opartej na historii nigdy nieujętego seryjnego mordercy działającego w Kalifornii. Ponadto, dotychczasowa praca studia została doceniona przez Briana Azzarello oraz Eduardo Riso, twórców takich komiksowych hitów jak „Batman” oraz „100 Naboi” – we współpracy z nimi powstaje nowa gra oparta na ich wspólnym komiksie „Moonshine”.
  2. Collectomate – spółka oferująca biurowe automatyczne kolektomaty do przesyłek e-commerce oraz lockery pracownicze pozyskała prestiżowego partnera, oraz dystrybutora, szwedzką firmę Kinnarps specjalizującą się m.in. w segmencie inteligentnych mebli. Z rozwiązań segmentu biurowego korzystają tacy klienci jak Skanska lub Wabco. Dodatkowo Collectomate, jako partner Microsoft „Store Of The Future”, z sukcesem wszedł w segment „retail click & collect” – np. projekt dla Media Expert. Dzięki Collectomate znika problem coraz większego wolumenu paczek, którymi zalewane są recepcje w biurach i apartamentowcach.
  3.   Papu.io – spółka po udanym pivocie biznesowym, w którym przekształciła się z firmy logistycznej (dostawa jedzenia na zlecenie restauracji) w firmę software’ową (SaaS dla restauracji). Oprogramowanie Papu.io zostało bardzo entuzjastycznie przyjęte przez restauracje, których istotną częścią przychodów są dowozy jedzenia – dzięki Papu.io mogą w jednym miejscu odbierać zamówienia z różnych kanałów, unikać błędów w zamówieniach, a także sprawnie nimi zarządzać, monitorować dostawę i rozliczać.

Mamy za mało Aniołów Biznesu

W 5 inwestycjach Kogito Ventures z 2019 r. wzięło udział łącznie 51 osób, ale nadal nasza sieć Aniołów Biznesu jest zbyt mała – nie udało nam się jej powiększyć tak istotnie, jak planowaliśmy. Mamy nadzieję mocniej się nad tym skupić w 2020 r. Umożliwi to jeszcze sprawniejsze budowanie syndykatów inwestycyjnych oraz większe możliwości wsparcia naszych spółek portfelowych w budowaniu wartości – przez dostęp do kompetencji koinwestujących z nami Aniołów Biznesu.

Plany na 2020 r.

2020 r. to będzie bardzo pracowity okres. Z jednej strony planujemy zainwestować w kolejnych 4-6 nowych projektów. Z drugiej strony będziemy usilnie pracować nad przybliżeniem polskiemu gremium biznesowemu tematyki inwestowania jako Aniołowie Biznesu – element edukacyjny jest bardzo ważny, żeby dobre praktyki zadomowiły się nad Wisłą. Aktywizacja inwestycyjna w startupy osób z dużym doświadczeniem branżowym, wspomagana podatkowo i regulacyjnie na zachodzie Europy, powinna mieć miejsce również w naszym kraju – zależy nam, żeby nowi Aniołowie Biznesu mieli okazję spróbować swoich sił we wspólnym inwestowaniu anielskim m.in. dzięki Kogito Ventures.

 

Autorzy:

Łukasz Obuchowicz, Partner i Wojciech Niesyto, Partner