5 kroków, aby przekonać szefa do podwyżki

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

Negocjacje płacowe to dla wielu pracowników bardzo trudny moment. Większość z nich nie wie co powiedzieć, aby szef zechciał zapłacić im więcej. Dużo osób z powodu niepewności, braku wiary w siebie i nieumiejętności przedstawienia swoich sukcesów po prostu rezygnuje z rozmowy o podwyżkę.

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Ucieczka od rozmowy z szefem na temat podwyżki w konsekwencji powoduje zniechęcenie, frustrację i brak zadowolenia. Jednakże, czy naprawdę jest to takie trudne? Dziś kilka zasad pomocnych przy przygotowaniu się do wspomnianej rozmowy.

1. Przygotowanie

Idąc na rozmowę o podwyżkę sporządź arsenał argumentów przemawiających na Twoją korzyść. Sporządź listę zrealizowanych projektów, osiągniętych sukcesów oraz działań wykraczających poza Twój zakres obowiązków. Minęły czasy kiedy podwyżkę czy awans otrzymuje się za tzw. „zasiedzenie”. Konieczne jest wykazywanie się inicjatywą i działaniami na rzecz przedsiębiorstwa, w którym pracujemy.

Pracodawcy doceniają kiedy pracownik staje się ambasadorem marki i poprzez swoje działania promuję firmę. Jeśli robiłeś takie rzeczy zadbaj o to, żeby szef się o tym dowiedział. To na pewno będzie dobra karta przetargowa w negocjacjach. Ponadto, jeśli podniosłeś swoje kwalifikacje poprzez kursy i szkolenia, poinformuj również szefa o tym fakcie. Przede wszystkim w sytuacji kiedy to Ty je opłacałeś. Nowa wiedza, którą możesz wykorzystać w pracy to także cenny argument.

Przygotuj się także na to, że Twój przełożony będzie proponował substytuty wyższej wypłaty. Możliwe, że zaoferuje Ci dodatki do pensji: kurs języka obcego, karnety czy vouchery, prywatne ubezpieczenie medyczne bądź jednorazową premię. Zastanów się czy interesują Cię takie rozwiązania i na ile jesteś w stanie się zgodzić. Nie daj się zaskoczyć szefowi, bądź przygotowany na każdą ewentualność.

Przed podjęciem tematu wysokości płacy, również podczas rozmowy kwalifikacyjnej, warto się zastanowić nad minimalną kwotą, za którą sprzedasz swój czas/swoją pracę. To najprostszy sposób na wycenienie siebie. Nie szacuj swoich potrzeb, bo to nie interesuje pracodawcy, lecz swój czas/ pracę/ wiedzę, bo to ma dla niego realną wartość.

2. Rozpoznanie

Przygotowując się do rozmowy z przełożonym zbadaj również sytuację w firmie. Jak realizowane są plany, czy udało się ostatnio zdobyć jakiś dobry kontrakt, bądź dużego klienta. Czy firma inwestuje w pracowników, w ich rozwój oraz oferuje dodatkowe benefity? I co najważniejsze, czy słyszałeś ostatnio o podwyżkach i awansach? Takie informacje to dobry prognostyk przed rozmową.

Z drugiej strony, gdy w firmie przeprowadzane są redukcje (kosztów, personelu) oznacza to, że nie jest to najlepszy moment na takie rozmowy. Dowiedź się również jak wygląda siatka płac w przedsiębiorstwie, w którym pracujesz. Jest to szczególnie istotne w instytucjach mocno sformalizowanych, gdzie widełki wyznaczają zakres wynagrodzenia na danym stanowisku.

3. Weryfikacja

Po tym jak zweryfikujesz możliwości wewnątrz firmy, przyjrzyj się także temu jak kształtują się rynkowe płace na Twoim stanowisku. Dzięki takiej wiedzy łatwiej będzie Ci przekonać pracodawcę do tego, że prośba o podwyżkę jest rynkowo uzasadniona. Pamiętaj jednak, że wszystkie dane na temat wynagrodzeń są informacyjne i statystyczne. To do Twojego szefa będzie należeć ostateczna decyzja odnośnie podwyżki.

4. Termin

Umawiając się na rozmowę dobierz odpowiednio termin. Postaraj się, aby szef poświęcił dla Ciebie odpowiednio długi czas, aby nie okazało się, że masz do dyspozycji jedynie 3,5 minuty pomiędzy jednym a drugim spotkaniem. Miej uszy szeroko otwarte, nie proś szefa o rozmowę w sprawie podwyżki po tym, jak dowiedział się, że kluczowy klient rezygnuje z usług. Twój rozmówca musi być w dobrym nastroju, gdyż wtedy łatwiej będzie Ci negocjować.

Ważne jest także, abyś nie przedłużał rozmowy w nieskończoność i nie odwlekał tego z czym tak naprawdę przyszedłeś. Szefowie to zazwyczaj zapracowane osoby, które cenią swój czas, co przekłada się na to, że lubią konkrety i rzeczowe dyskusje. Nie nadwyrężaj cierpliwości swojego szefa i nie trać jego czasu.

5. Używaj języka korzyści

Do kontaktów z przełożonym podchodź jak do negocjacji handlowych. Używaj języka korzyści. Nie mów o tym co mógłbyś zrobić, bo to nikogo nie interesuje. Każdy chce widzieć konkrety i Twoje osiągnięcia. Mówiąc o swoich działaniach pokazuj od razu jak przełożyły się one na korzyść dla pracodawcy.

Podawaj procenty, liczby, opowiedz jakie oszczędności lub przychody osiągnęła firma dzięki Twoim działaniom. Nie przesadzaj jednak z promocją swojej osoby, gdyż nie chodzi o natrętne działania marketingowe. Jeśli będziesz mówił z sensem, szef od razu będzie wiedział, że rozmawia z osobą, którą zna swoją wartość i jest wartościową częścią zespołu.

Odmowa

Idąc na rozmowę o podwyżkę musisz być gotowy na odmowę. To przełożony ma ostateczne zdanie na temat tego czy Twoje działania zasługują na wyróżnienie i czy sytuacja finansowa firmy pozwala na podjęcie takich kroków. Jako pracownik nie posiadasz pełnego obrazu firmy, więc pomimo dokonania dobrego researchu może okazać się, że nie wiesz o wszystkich okolicznościach.

Nie chodzi też o to, żeby pójść na rozmowę z opuszczoną głową i od razu startować z przegranej pozycji. Wtedy na pewno nic nie uda się nic wynegocjować. Jednakże musisz mieć tę świadomość, że może się okazać, że nie uda Ci się osiągnąć tego co zamierzyłeś. Co wtedy? Możesz pracować za swoją obecną stawkę. Możesz spróbować negocjować jakieś benefity. Masz także możliwość zmiany pracy. Wybór zależy od Ciebie.

Dominika Łobodzińska

właścicielka firmy doradczej konsulti.pl i współorganizatorka trójmiejskiej społeczności Geek Girls Carrots.

Zawodowo doradza zarówno osobom prywatnym, jak i firmom. Interesuje ją szeroko pojęte zarządzanie zasobami ludzkimi oraz coaching kariery. Pomaga w wyszukiwaniu mocnych stron i kreowaniu nowej ścieżki kariery. Stawia na rozwój i wciąż podnosi swoje kwalifikacje. Dzielenie się wiedzą i pomoc innym osobom jest dla niej bezcenne, w związku z tym pisze bloga, współpracuje z portalami internetowymi i prowadzi warsztaty. Obecnie poza działalnością zawodową skupia się na przedsięwzięciach promujących rozwój, przedsiębiorczość i wzajemną współpracę.