Jak zapobiec wypaleniu zawodowemu pracowników

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

Jako główne powody wypalenia zawodowego wskazuje się: mało rozwojowe warunki pracy, niską wiarę we własne możliwości czy negatywne podejście przełożonego. Powody jego zaistnienia mogą mieć podłoże w życiu zawodowym, jak i osobistym. Jak szef może zapobiec wypaleniu zawodowemu pracowników?

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Wielu, nawet najbardziej wpływowych ludzi biznesu miało w swoim życiu etap, który mógł być postrzegany jako wypalenie zawodowe. Odbierał im motywację do działania, chęć podejmowania nowych projektów i wiarę w ludzi. Gdyby nie wsparcie ze strony współpracowników z pewnością nawet najbardziej przedsiębiorczy, poddaliby się uczuciu wypalenia. Szczególnie, że często w takiej sytuacji pozostają sami.

Symptomy wypalenia zawodowego

Inaczej jest w przypadku, gdy nie chcemy doprowadzić do sytuacji wypalenia zawodowego pracowników, którzy mają różne doświadczenia, potencjał, pomysły i potrzebują nieustannego wsparcia w bieżących działaniach. Żeby zapobiec zmęczeniu pracą, należy rozpocząć od sprawdzenia symptomów wypalenia zawodowego. Co powinno niepokoić nas w zachowaniu pracownika i sugerować początek wypalenia zawodowego?

  • brak motywacji do podejmowania nowych inicjatyw, które wymagają kreatywności i zaangażowania, a które „normalnie” dany pracownik chciałby zrealizować; 
  • zmniejszenie efektywności pracy i popadanie w pracoholizm; 
  • nie wychodzenie z inicjatywą; 
  • konflikty z współpracownikami lub nadmierna „agresja” w wypowiadaniu własnych opinii; 
  • podejmowanie prób szukania nowej pracy i złe samopoczucie skutkujące zwolnieniem lekarskim; 
  • uciekanie do kłamstw w kontekście zainteresowania klienta ofertą, terminów spotkań z Klientami itp.;

Jak zapobiec wypaleniu zawodowemu

Co zrobić, gdy pracownik ma kilka z powyższych objawów? Przede wszystkim warto z nim porozmawiać w innym miejscu niż biuro szefa. Zaakcentować jak ważnym jest ogniwem w rozwoju firmy i że jego praca wpływa na sukces całej załogi. Należy także postarać się o ustalenie „klucza” takiej postawy u pracownika. Może to, co teraz wykonuje nie spełnia jego oczekiwań? Nie radzi sobie z pewnymi zadaniami i boi się o tym powiedzieć? Znajdź odpowiedź na te pytania i zaproponuj najlepsze dla pracownika i firmy rozwiązanie.

Po zdiagnozowaniu u pracownika objawów wypalenia zawodowego, nie uciekaj się do rozmowy z innymi. To może jedynie sprawić, że „potencjalnie wypalony” nie będzie chciał się otworzyć. Sam poświęć czas dla niego i obserwuj sytuację. Zweryfikuj jak pracownik zachowuje się w grupie, w rozmowie z klientem, podczas wykonywania innych obowiązków. Jeśli poprawnie ocenisz sytuacje jesteś w stanie zapobiec kompletnej demotywacji ze strony pracownika.

Warto rozmawiać

Co więc należy robić, by nie dopuścić do sytuacji, w której nasz pracownik osiągnie stan wypalenia zawodowego? Niestety nie ma złotego środka. Czasami możemy być najlepszymi szefami, starać się zaspokoić potrzeby rozwoju naszych pracowników, inwestować w ich wiedzę, a nie unikniemy takiej sytuacji. Dlaczego? Każdy jest inny i potrzebuje odmiennych działań motywujących do pracy. Każdy ma też swoje problemy i często nie da się uniknąć ich wpływu na życie biznesowe.

To co możemy zrobić to przede wszystkim rozmawiać, poświęcać czas, weryfikować potrzeby, ale i możliwości. Sprawdzać jak pracownik radzi sobie w kontaktach z innymi ludźmi i rozwijać cechy, które są jego „słabymi stronami”. To właśnie „słabości” są głównym powodem osiągania stanów niezadowolenia z własnych działań i braku wiary w siebie, co prowadzi do depresji i wypalenia zawodowego. Poznając pracownika, nie tylko wesprzesz go w rozwoju, ale i pomożesz wykorzystać potencjał, który jest niezbędny do rozwoju firmy.

Rozmawiaj, poznawaj, obserwuj swoich współpracowników. Pomożesz nie tylko im, ale także sobie. Przecież każde doświadczenie z współpracy z innymi jest cenne.

Agnieszka Śliwka

Pracuje w Studio marki „Brand Soul”

Jest absolwentką Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, urodzoną pracoholiczką i pasjonatką pracy w sprzedaży i Marketingu. Pozytywnie nastawiona do życia „pracoholiczka”. Od wielu lat współpracuje z Klientami zewnętrznymi (Klienci) jak i wewnętrznymi (Pracownicy) w małych i średnich firmach z różnych branż, dzięki czemu udało jej się pozyskać praktyczną wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem, ludźmi, marketingiem i sprzedaż. Pomysłodawczyni projektu rozwoju dla małych i średnich firm – Marka Sukcesu. Autorka bloga o Marketingu i sprzedaży