W 2016 roku wydamy więcej na reklamy w sieci, niż w TV

Dodane:

Adam Sawicki, Redaktor prowadzącyRedaktor prowadzący MamStartup Adam Sawicki

Udostępnij:

W ubiegłym roku w Europie na reklamy w telewizji przeznaczono 33,5 mld euro. Dla porównana na marketing w sieci wydano 30,7 mld euro. W 2016 roku, po raz pierwszy w historii, wydatki na promocję w Internecie prawdopodobnie będą wyższe niż w TV.

Internet „prześcignie” TV

W przyszłym roku w Europie wydatki na reklamy emitowane w Internecie będą wyższe niż wydatki na reklamy telewizyjne, przewiduje IAB Europe. Stanie się tak po raz pierwszy w historii, bowiem mimo rosnącej popularyzacji Internetu, dotychczas głównym medium dla reklamodawców stanowiła telewizja. W 2014 roku za jej pośrednictwem wyemitowano reklamy, których łączna wartość wynosiła 33,5 mld euro.

Oznacza to, że w roku ubiegłym nakłady finansowe na marketing w TV stanowiły nieco ponad 31 procent spośród około 105 miliardów euro, które przeznaczono na promocję za pośrednictwem sześciu mediów w tym: wcześniej wspomnianej telewizji, internetu, prasy, OOH (out-of-home, m.in. bannery), radio i kina. Na marketing online z kolei wydano 30,7 mld euro i tym samym łączna wysokość poniesionych kosztów na reklamy dystrybuowane w sieci jest prawie tak samo duża jak w TV.

Wydatki na reklamę w prasie spadają

Nieco mniej kapitału natomiast przeznaczono na promocję w prasie, bo w sumie 26,8 mld euro. Znacznie niższe kwoty wpompowano na emisję reklam za pośrednictwem OOH, radio i kina, bo łącznie 13,7 mld euro, z czego zaledwie 700 milionów należy do trzeciego z wymienionych kanałów komunikacji. Co interesujące, na przestrzeni ostatnich szesnastu lata wydatki na reklamy zarówno publikowane w telewizji, jak również w radio, kinie i OOH utrzymują się na stałym poziomie.

Inaczej ma się sprawa w przypadku prasy. Od 2003 roku to medium regularnie notuje spadki i reklamodawcy coraz bardziej uszczuplają budżety na marketing za jej pośrednictwem. Jednocześnie od tamtej pory, z roku na rok, udziały wydatków na promocje w sieci rosną. Co prawda, od 1999 do 2006 roku są znikome, ale już w 2013 roku wynoszą tyle samo co nakłady finansowe angażowane w marketing w prasie. Teraz z kolei są prawie równe telewizji, a jak przewiduje IAB Europe w 2016 roku będą nawet wyższe niż w TV.