Y-greki wierzą korporacjom. To zły znak dla startupów?

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Udostępnij:

Niezależni, odważni, bliższa jest im kultura startupów niż korporacyjna machina? Niekoniecznie. Jak wynika z badania Reputation Institute, młode pokolenie ufa przede wszystkim korporacjom. To zły znak dla mniejszych firm, które borykają się z pozyskaniem specjalistów.

Zdjęcie główne artykułu by pixabay.com

Firma doradcza zapytała millenialsów, które marki są z ich punktu widzenia najbardziej godne zaufania. Z listy ponad 700 przedsiębiorstw wytypowano 10, którym przedstawiciele młodego pokolenia przyznali najwyższe noty. W badaniu oceniano szacunek, zaufanie do marki w siedmiu obszarach: w tym m.in. produktów i usług, innowacji oraz miejsca pracy.

Wyniki? Dość zaskakujące biorąc pod uwagę, że millenialsom obca jest kultura korporacji. Wśród 10 firm najbardziej docenianych przez pokolenie Y, czyli osoby w wieku 18 – 34 lat, znalazły się wyłącznie globalne firmy. Zwyciężył Samsung, na podium znalazły się także Nike oraz Johnson & Johnson. Kolejne miejsca zajęły: Intel, Sony, Lego, Walt Disney, Nintendo, Rolex oraz Canon.

– Te wyniki nie powinny dziwić jeÅ›li weźmiemy pod uwagÄ™ fakt, że to duże firmy sÄ… najbardziej aktywne, zarówno jeÅ›li chodzi o komunikacjÄ™ w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych – naturalnym Å›rodowisku Ygreków – jak i wykorzystanie nowych technologii w obszarze HR. Startupy kuszÄ… Å›wietnÄ… atmosferÄ…, innowacyjnymi produktami, ale to korporacje inwestujÄ… w rozwój pracowników najwiÄ™cej. To nie tylko kwestia budżetu, ale wyższej Å›wiadomoÅ›ci – tÅ‚umaczy Anna WÄ™grzyn, wieloletni praktyk HR, w firmie BPSC dostarczajÄ…cej rozwiÄ…zania wspierajÄ…ce zarzÄ…dzanie kapitaÅ‚em ludzkim.

To o tyle istotne, że jak wynika z danych Reputation Institute, wysoka pozycja w rankingu oznacza nie tylko tego, że millenialsi chętniej kupią produkty firm o bardzo dobrej reputacji, ale też chętniej podejmą w nich pracę. To ważny sygnał dla mniejszych firm.

– Dla pracowników z pokolenia Y najważniejsze są możliwości rozwoju, dlatego już na początku muszą mieć jasno wytyczone cele. To ludzie, którzy chcą mieć aktywny kontakt z pracodawcą i być informowani na bieżąco o tym, co robią dobrze i do czego powinni się bardziej przyłożyć, a sposób przekazywania tych informacji wymaga od menedżerów innego podejścia i formy niż komunikacja z poprzednimi pokoleniami. W tym kontekście np. papierowe arkusze ocen czy brak zdefiniowanych ogólnie dostępnych ścieżek rozwoju z sekwencją stanowisk, wymagań, warunków to anachronizm a wiele firm wciąż z nich przecież korzysta – tłumaczy Anna Węgrzyn z BPSC.

Z badań Deloitte wynika, że aż 44% millenialsów chce zmienić swojego pracodawcę w ciągu najbliższych dwóch lat. Ogółem aż 66% przedstawicieli pokolenia Y deklaruje chęć zmiany pracodawcy. Głównym powodem zmiany pracy nie są wbrew pozorom pieniądze (jedynie 4% wskazuje wynagrodzenie jako kluczowy element ich kariery w pierwszych 5 latach pracy), ale brak możliwości awansu, zbyt duża liczba nadgodzin, fakt, że kultura organizacji nie sprzyja pracy zespołowej oraz mała elastyczność pracy. Według badań 64% millenialsów gdyby miało taką możliwość, chciałoby okazjonalnie pracować z domu, a 66% zmieniłoby godziny swojej pracy – Tak jak korporacje realizują swoje cele, tak i to pokolenie realizuje swoje, nie zawsze pokrywające się z celami organizacji – komentuje Anna Węgrzyn z BPSC.

BPSC SA zajmuje siÄ™ projektowaniem i wdrażaniem systemów informatycznych wspomagajÄ…cych zarzÄ…dzanie przedsiÄ™biorstwem. Sztandarowym produktem firmy jest zintegrowany pakiet klasy MRPII/ERP Impuls EVO. System należy w tej chwili do Å›cisÅ‚ej czołówki oferowanych na rynku rozwiÄ…zaÅ„ tej klasy. DziÄ™ki swojej kompleksowoÅ›ci i elastycznoÅ›ci kolejne rozwiÄ…zania klasy ERP wykorzystywane sÄ… przez ponad 650 Å›rednich i dużych przedsiÄ™biorstw z różnych sektorów gospodarki. Firma zatrudnia ponad 240 osób – najwyższej klasy specjalistów w doskonaÅ‚y sposób Å‚Ä…czÄ…cych wiedzÄ™ na temat nowych technologii ze znajomoÅ›ciÄ… potrzeb współczesnych przedsiÄ™biorstw.