4 wskazówki, jak przebić się na rynku outsourcingu usług IT

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Udostępnij:

Polska jest najbardziej atrakcyjnym krajem europejskim, pod względem outsourcingu usług IT – takie dane płyną z ubiegłorocznego raportu „Future of Outsourcing” od Raconteur. Naszą przewagę stanowią konkurencyjne ceny, a także wysokie kompetencje i dostępność specjalistów.

Outsourcing usług IT jest więc polem, które stanowi ogromny potencjał dla firm technologicznych, zarówno w krajowym jak i międzynarodowym wymiarze. Mamy specjalistów, a do pełni sukcesu potrzeba nam inwestycji w innowacje i więcej międzynarodowej otwartości.

Najpierw ludzie

Wiedza, kompetencje i jakość wykonywanych przez pracowników zadań to wizytówka przedsiębiorcy. Dlatego tak ważne jest, żeby w swoich szeregach zatrudniać tych najlepszych. Tu natomiast jest z czego wybierać. Polscy programiści zajmują 3. pozycję w HackerRank oraz 5. miejsce w rankingu TopCoder i zdaniem prof. Konrada Świrskiego, prezesa Grupy Kapitałowej Transition Technologies, w Europie pod względem outsourcingu usług IT nie mamy sobie równych.

Choć w branży IT to pracownik dyktuje reguły na rynku pracy, to na barkach właściciela firmy spoczywa obowiązek zapewnienia im stałej atmosfery wzrostu. Jak podkreśla prof. Świrski ma to ogromne znaczenie. W tak trudnej branży jaką jest IT o pracownika należy dbać w szczególny sposób. Należy dać mu przestrzeń do rozwoju własnych kompetencji, zainteresowań oraz ambicji. Nie bez znaczenia jest także charakter działalności firmy i obszary, w których specjalizuje się firma IT. Dla przykładu Grupa Kapitałowa Transition Technologies oferuje szeroki wachlarz nowoczesnych rozwiązań dla rynku energii, gazu, przemysłu, a także bioinformatyki.

Jednocześnie specjalizuje się w zaawansowanych formach outsourcingu usług IT, jak również prowadzi liczne projekty badawczo-rozwojowe. Dzięki zróżnicowanej działalności, zarówno pod względem oferowanych produktów, jak i świadczonych usług, firma jest w stanie zapewnić specjalistom rozwój w tych obszarach działalności firmy, w których czują się oni najlepiej. Tutaj najważniejsze jest to, żeby pracownicy nie zatrzymali się w obrębie jednej technologii, czy jednakowych, powtarzalnych czynności. Potrzebny jest stały dostęp do nowej wiedzy, możliwość poszerzania swoich umiejętności oraz wzbogacania wachlarza kompetencji. Przykładem mogą być szkolenia z zakresu niszowych technologii tj. Salesforce, Documentum, czy takich, które rozwijają umiejętności przywódcze i organizacyjne, np. kurs zarządzania projektami.

Zawsze na bieżąco w zakresie nowoczesnych technologii

Wśród takich kryteriów jak akceptacja ryzyka, umiejętności startupowe, czy wspomniany już kapitał ludzki, na wskaźnik Global Entrepreneurship Index, badający ekosystem przedsiębiorczości, składa się także absorpcja nowoczesnych technologii. Choć w tegorocznej odsłonie raportu, Polska pod tym względem znalazła się powyżej światowej średniej, na tle Europy pozostajemy daleko w tyle (Polska 0.38, Europa 0.60).

Branża IT, której podstawą są właśnie nowoczesne rozwiązania, nie może pozwolić sobie na jakąkolwiek stagnację w tym obszarze. Jak zaznacza prof. Świrski, specjaliści na co dzień pracują z technologiami, które uznawane są za pionierskie: IoT, Wirtualną i Rozszerzoną Rzeczywistością, czy Algorytmami Sztucznej Inteligencji. W tym zakresie nie odstajemy od naszych zachodnich sąsiadów. W ten sposób poznają oni możliwości najnowszych rozwiązań oraz ich zastosowanie w praktyce. Co więcej, pracując na żywych organizmach, uczestniczą w całym procesie wypracowywania tych zastosowań, stają się odkrywcami – stale budzą w sobie nowe pokłady kreatywności.

Znajomość i wykorzystywanie technologicznych trendów, przekłada się na cenne specjalistyczne doświadczenie, ale wpływa również na innowacyjność przedsiębiorstwa. To właśnie jej wysoki poziom stanowi potencjał przyciągający inwestorów i dzięki niemu nasze usługi będą bardziej atrakcyjne w ich oczach.

Kierunek działania – cały świat

Uczestnictwo w międzynarodowych projektach jest szansą dla pracowników na wymianę doświadczeń, a także poznanie innych kultur, środowisk pracy, czy światopoglądów. Nie trzeba tłumaczyć jak cenne jest to doświadczenie – jak bardzo można dzięki niemu poszerzyć swoje horyzonty. Zdaniem prof. Świrskiego aktywność na rynku międzynarodowym jest dowodem na elastyczność firmy, na to, że umiemy funkcjonować zarówno w polskich realiach biznesowych, europejskich, jak i zupełnie kulturowo odmiennych – np. azjatyckich. Jak podkreśla, niekiedy krajowy rynek staje się po prostu niewystarczający, dlatego też podjęcie decyzji o dywersyfikacji kierunków działalności staje się konieczne.

W badaniu z 2016 roku „Modern mobility: Moving women with purpose” od PwC, aż 67 proc. pracowników zadeklarowało, że ich firma oferuje możliwość pracy na rynkach międzynarodowych, już na wczesnym etapie kariery. Jeśli nasze przedsiębiorstwo znajduje się w pozostałych 33 procentach, a oczekujemy wzrostów, czas na radykalną zmianę praktyk.

Siła jest w grupie

Choć mówimy tutaj o strukturze firmy, która nie jest możliwa do przebudowy ad hoc, to jednak ma ona kluczowe znaczenie w sytuacji, w której tworzymy lub umacniamy swoją pozycję na rynku. Grupa Kapitałowa –tak jak Transition Technologies – charakteryzuje się podziałem ról, zadań, a także odpowiedzialności pomiędzy należące do niej spółki.

– Jeśli więc w naszej grupie istnieje spółka wyspecjalizowana pod kątem outsourcingu oraz spółka zajmująca się rozwiązaniami IT dla przemysłu, możemy skorzystać z ich wspólnego potencjału, walcząc w przetargu na kontrakt outsourcingowy dla przedsiębiorstwa z obszaru industry. Dzięki synergii wspólnych działań, szanse na powodzenie w przetargu, czy projekcie są zdecydowanie większe. Z drugiej strony klient, który z zadowoleniem korzysta już z pewnej części naszych usług, czy produktów, chętniej zdecyduje się na poszerzenie zakresu współpracy o kompetencje kolejnych spółek, funkcjonujących pod tą samą egidą – dodaje prof. Konrad Świrski.

Żeby przebić się przez rynek outsourcingu, na uwadze musimy mieć zasady aktualne także dla każdego innego sektora. Świetni specjaliści, najnowsze rozwiązania, gotowość do wejścia w wielokulturowe środowisko oraz silna struktura firmy – to czynniki, które skazane są na powodzenie.