5 polskich książek o startupach

Dodane:

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

Polski rynek startupów rozwinął się na tyle, że od kilku lat powstają publikacje na jego temat. Oprócz mediów, które coraz częściej piszą o młodych firmach, również wydawnictwa zainteresowały się startupami i wydają książki skierowane do młodych przedsiębiorców.

Postanowiliśmy przedstawić pięć książek dla startupowców, ale tym razem przygotowanych przez polskich autorów. Dla łaknących wiedzy polecamy zapoznać się z poprzednimi artykułami dotyczącymi publikacji, które warto przeczytać. Szczególnie polecamy: 5 książek dla startupowców oraz Te książki zachwyciły polskich startupowców.

fot. negativespace.co

Poniższa lista książek wartych przeczytania dotyczy porad w tworzeniu startupów. Autorami publikacji są zazwyczaj doświadczeni przedsiębiorcy, ale też obserwatorzy rynku czy dziennikarze. Nie wszystkie woluminy dotyczą praktycznych porad związanych z programowaniem, ale na pewno ze wszystkich wymienionych można wyciągnąć wiele lekcji.

1. E-wangeliści. Ucz się od najlepszych twórców polskiego internetu

Historie sukcesu Gadu-Gadu, Merlin.pl, Allegro.pl, Wirtualnej Polski, Onet.pl i Money.pl znajdziemy w tej publikacji dwóch autorów: Tomasza Ciska i Pawła Nowackiego. W 2012 roku wydali oni książkę, która pokazuje jak powstawały pierwsze internetowe biznesy w Polsce. Autorzy szukają odpowiedzi na pytania dotyczące tego, z jakimi trudnościami stykali się krajowi pionierzy internetu, kim są ewangeliści e-biznesu i jak postrzegają swoje biznesy. Książka „E-wangeliści. Ucz się od najlepszych twórców polskiego internetu” jest zbiorem piętnastu wywiadów przeprowadzonych ze świadkami powstawania i rozkwitu nowych mediów w naszym kraju.

Przeczytaj fragment tej książki

2. Przedsiębiorczość zorganizowana. Startupy, inwestorzy, pieniądze

Młodzi Polacy są bardzo zdolni – tak zaczyna się opis książki Arka Skuzy, doświadczonego startupowca stojącego m.in. za aplikacją do rozpoznawania obrazów – SaveUp. Publikacja jest spisem doświadczeń autora zebranych podczas wielu konferencji i podróży po świecie biznesu. Dzięki realnemu doświadczeniu Arka Skuzy w pozyskiwania kapitału dla swoich firm, książka oparta jest na przykładach i pokazuje jak w rzeczywistości wygląda proces rozwoju firmy. W jednym z fragmentów książki Skuza pisze: „Trafiłem na pierwszą wskazówkę, dzięki której zacząłem pojmować, dlaczego polscy inwestorzy i polscy przedsiębiorcy szybko na arenie globalnej nie wystąpią. Jednocześnie zrozumiałem, co trzeba w Polsce budować, aby na tej arenie zaistnieć.”

Przeczytaj fragment tej książki

3. Start-up po polsku. Jak założyć i rozwinąć dochodowy e-biznes

Kamila Mikołajczyk, prezes agencji Brand Gravity i Dariusz Nawojczyk, dyrektor marketingu & PR w polskiej chmurze obliczeniowej Oktawave, postanowili napisać książkę o tym, jak w Polsce wygląda tworzenie startupu. Dowiemy się z niej, jak realizować swoje pomysły biznesowe, odkryjemy najlepsze metody komunikacji z klientami, nauczymy się pozyskiwać fundusze na rozwój przedsięwzięcia i poznamy skuteczne sposoby sprzedaży i zarządzania firmą. Wszystkie wymienione w publikacji metody zostały oparte na przykładach wziętych z życia autorów, którzy sami tworzą/tworzyli e-biznes. W książce, oprócz praktycznych porad, znajdziemy ciekawostki, studia przypadków i rady praktyków.

Przeczytaj fragment tej książki

4. O biznesie w internecie. Wszystko co chcielibyście wiedzieć, ale baliście się zapytać

Czy polskie startupy odnoszą sukcesy na świecie? Czy pomysł rzeczywiście jest najważniejszy i trzeba być pierwszym, by osiągnąć sukces? Czy można zainteresować zagranicznego inwestora polskim startupem? Na te pytania dopowiadają autorzy książki o biznesie w internecie. Według recenzji czytelników jest ona odpowiedzią na wiele pytań. Jak czytamy w jej opisie, publikacja pokazuje w praktyczny sposób różne aspekty działalności w internecie. Autorzy przyglądają się zarówno startupom, jak i e-biznesowi w ogóle. Zastanawiają się też nad promowaniem firmy w sieci oraz płynącymi z tego korzyściami. Jeden z czytelników skomentował ją tak: „Fajna książka, szybko się czyta, gdyż każdy rozdział (ok. 1-3 str.) to odpowiedź na konkretne pytanie. Dużo konkretów i przykładów praktycznych”

Przeczytaj fragment tej książki

5. Zawód: zwycięzca

Vadim Makarenko, dziennikarz Gazety Wyborczej, przeprowadził kilkanaście wywiadów m.in. z liderami najpopularniejszych biznesów internetowych na świecie. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak walczą i wygrywają szefowie Yahoo!, World of Tanks czy Yandeksu koniecznie zajrzyj do tej publikacji! „Zawód: zwycięzca” to ponad trzysta stron rozmów z liderami, z których dowiemy się o początkach światowych biznesów i o tym, jak do zarządzania pracownikami podchodzą biznesmeni z okładek gazet. Edward Miszczak, członek zarządu TVNu, pisze o niej tak: „Nie liczcie na to, że znajdziecie w tej książce jakąś receptę na sukces. Każdy z bohaterów wyrósł w innej kulturze, inaczej patrzy na świat i inną drogę doszedł do sukcesu. Jeśli można wyciągnąć z tych rozmów jakiś wniosek dla siebie, to taki, że są różne drogi na szczyt i każdy musi znaleźć własną”

Przeczytaj pełny opis tej książki

A Wy jakie książki polskich autorów o tematyce startupowej polecacie?